سرویس تجسمی هنرآنلاین : تابستان گرم و طولانی به پایان آمده و پاییز یکی از دو فصل پررونق فعالیت‌های تجسمی از راه می‌رسد. ۱۳۷ عنوان نمایشگاه برآوردی غیر رسمی و برابر داده‌هایی از فعالیت گالری‌های هنری تهران در سه ماه تابستان است که البته با اذعان به بی‌خبری ما از بعضی رویداد‌ها این آمار باید کف اتفاقات هنری در گالری‌های پایتخت محسوب شود.

در مجموع ۱۳۷ نمایشگاه برگزار شده در تابستان امسال، ۹۵ نمایش انفرادی و ۴۲ نمایشگاه به صورت گروهی برگزار شده‌اند و جالب است بدانید، جمع هنرمندانی که آثارشان در این ۱۳۷ نمایشگاه پیش روی مخاطبین قرار گرفته به بیش از ۸۵۰ نفر رسیده است.

در یک جمع بندی کلی تابستان امسال را باید فصل رونق نمایشگاه‌های گروهی بدانیم. بعضی از این نمایشگاه‌ها از حیث تعداد آثار واقعا جالب توجه است که از میان آن‌ها می‌شود به نمایشگاه سالانه گالری گلستان با عنوان "صداثر، صد هنرمند"، نمایشگاه سالانه "از گذشته تا فردا" با ارائه آثار بیشتر از ۵۰ هنرمند در گالری دی و بالاخره نمایشگاه تابستانه گالری ماه که در مجموع میزبان نمایش آثار نزدیک به ۱۰۰ هنرمند بود.

نکته‌ای که در این برآورد بسیار کلی و مختصر می‌ماند برگزاری نمایشگاه هنرمندان خارجی در گالری‌های تهران است که باید گفت لااقل در نمایشگاه‌های تابستان امسال رونقی نداشت و به جز ۳ مورد نمایش آثار هنرمندان خارجی یعنی خورشید عالم سلیم هنرمند آمریکایی شرق تبار در مردادماه و نمایشگاه جیم فاینر بریتانیایی و زیبله برگمان فرانسوی در شهریور ماه شاهد حضور هنرمندان ملل دیگر در ایران نبودیم. البته نمایشگاه نگارخانه‌های جهان که از ۴ تا ۸ تیرماه در باغ موزه قصر برپا شد هم تا حدی این نقیصه را جبران کرد اما از آنجا که د راین نمایش گروهی بیشتر گالری داران جهان حضور داشتند، تعامل و بده بستان هنری کمتر شکل گرفت که شاید اصلیترین کارکرد این رویدا‌ها نیز همین باشد.

در هر حال شاید آمارگیری از فعالیت‌های هنری البته هرچه دقیق‌تر و مستند‌تر بتواند کم و کاستی‌ها و همینطور نقاط قوت و برجستگی‌ها را نشانمان بدهد و فصل‌های بعدی را هرچه پربار‌تر رقم بزند.

انتهای پیام/