سرویس سینمایی هنرآنلاین: ریچارد کیل چهارشنبه عصر در مرکز پزشکی سنت اگنس در فرسنو در کالیفرنیا درگذشت. او سه روز بعد 75 ساله می‌شد.

هفته پیش پای کیل شکست، اما مشخص نیست مرگ او ناشی از این اتفاق باشد.

شخصیت معروف "کوسه"/"جوز" در دو فیلم جیمز باندی "جاسوسه‌ای که مرا دوست داشت" (1977) و "مون‌ریکر" (1979) حضور داشت.

از دیگر نقش‌های معروف کیل می‌توان به نقش یک بیگانه در اپیزود "خدمت به انسان" در سریال معروف "منطقه گرگ و میش" (1962)، یک آدمکش حرفه‌ای در کمدی "سیلور استریک" (1976) به کارگردانی آرتور هیلر با بازی جین وایلدر و ریچارد پرایر و رئیس آدام سندلر در کمدی "گیلمور شاد» (1996) اشاره کرد.

شخصیت "کوسه" در فیلم‌های جیمز باند با الهام از توصیفات ایان فلمینگ درباره یک کلاهبردار به نام "وحشت" با دندان‌های فولادی در رمان "جاسوسه‌ای که مرا دوست داشت" (1962)، طراحی شد.

غول شکست‌ناپذیر در "جاسوسه‌ای که مرا دوست داشت" - که دو سال بعد از "آرواره‌ها" استیون اسپیلبرگ اکران شد - در یک مخزن نگهداری کوسه با یک کوسه مبارزه می‌کند و او را شکست می‌دهد، یک ساختمان در حال احداث روی سرش فرو می‌ریزد و سوار بر یک ماشین از بالای صخره روی سقف خانه یک نفر می‌افتد، اما زنده می‌ماند.

"کوسه" در "مون‌ریکر" از سقوط از یک هواپیما و یک سانحه تله‌کابین جان سالم به در می‌برد. راجر مور در هر دو فیلم نقش جیمز باند را بازی کرد.

کیل سال 2009 در یک مصاحبه گفت: من تهیه‌کننده را راضی کردم که شخصیت "کوسه" باید ویژگی‌های انسانی داشته باشد تا دندان فولادی او را بی اثر کند. فکر کنم در این کار زیاده‌روی کردم. آن‌قدر دوست‌داشتنی شدم که آن‌ها دلشان نیامد شخصیت من را بکشند! بنابراین آن‌ها من را برگردانند و "مون ریکر" تا مدت‌ها موفق‌ترین فیلم مجموعه باند بود.

برابر با نسخه ویژه دی‌وی‌دی "جاسوسه‌ای که مرا دوست داشت"، دندان‌های مصنوعی شخصیت "کوسه" به قدرتی ناراحت‌کننده بود که کیل تنها حدود 35 ثانیه می‌توانست آن را در دهان نگه دارد.

کیل 13 سپتامبر 1939 در دیترویت در میشیگان به دنیا آمد. او پیش از ورود به دنیای تلویزیون و سینما مدتی بپای کلوب‌های شبانه و مدتی هم فروشنده قطعات زمین قبرستان بود.

او اولین بار سال 1960 با بازی در یکی از اپیزودهای سریال "لارامی" مقابل دوربین رفت و همان سال در یکی از اپیزودهای سریال "کلوندایک" هم بازی کرد. کیل در مجموعه‌های تلویزیونی مانند "مردی از یو.ان.سی.ال.ای" و "غرب وحشی وحشی" نیز در نقش‌های منفی ظاهر شد.

"پروفسور دیوانه" (1963)، "طولانی‌ترین یارد" (1974) با برت رینولدز، "نیروی 10 از ناوارون" (1978)، "مسیر کاننبال 2" (1984)، "سوار سرنوشت" (1985) با کلینت ایستوود و "بزرگ‌اندیشی" (1989) از دیگر فیلم‌های کیل است. او سال 2010 در انیمیشن "Tangled" بجای شخصیت ولاد حرف زد.

هالیوود ریپورتر / 10 سپتامبر

علی افتخاری