سرویس موسیقی هنرآنلاین : مجید ناظم‌پور، خواننده و نوازنده عود در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین گفت: خوشبختانه بعد از سه سال توانستم ساز فراموش‌شده‌ای به نام "شهرود" را که از خانواده ساز عود است احیا کنم.

این خواننده با اشاره به اینکه این ساز از دوران مغول و تیموریان فراموش شده است، بیان کرد: تصویر این ساز را فقط در نگارگری‌ها داشتیم و من توانستم با تحقیق و پژوهش شبانه روزی این ساز را بازسازی کنم.

ناظم‌پور افزود: همان‌طور که قبلا گفتم این ساز از خانواده ساز عود است ولی صدای آن بم‌تر است و من بر اساس توضیحاتی که در کتاب‌های فارابی و اساتید برجسته گذشته آمده بود توانستم به طور دقیق این ساز را مورد ارزیابی قرار دهم. همچنین دلیل فراموش شدن این ساز به طور کامل مشخص نیست ولی شاید دلیل اصلی این باشد که از دوره تیموریان بسیاری از سازها و موسیقی جدی فراموش شده است.

این نوازنده عود با اشاره به اینکه در گذشته نوازندگان ساز عود این ساز فراموش شده را می‌نواختند، تاکید کرد: هر نوازنده‌ای که ساز عود می‌نوازد می‌تواند این ساز را هم بزند و تنها امتیاز ساز "شهرود" این است که ما در ارکسترها صدای بم کم داریم. برای حل این مشکل از ساز عود یا بم تار استفاده می‌کنیم که ساز بم تار مشکل ثبت کوک دارد. مشکل ساز عود این است که این ساز فقط در منطقه خاصی صدای بم ایجاد می‌کند. در نتیجه ساز "شهرود" به ارکسترها و آهنگسازان می‌تواند کمک کند.

ناظم پور خاطرنشان کرد: ساز "شهرود" صدای بم دارد و جنس صدای آن عمیق و تاثیرگذار است در نتیجه این ساز نقش مهم و اساسی در ارکسترها خواهد داشت. همچنین قرار است به زودی این ساز رونمایی شود و در جشنواره موسیقی فجر امسال کنسرتی با این ساز و سازهای دیگری که بازسازی کردم اجرا کنم.

مجید ناظم‌پور تاکنون سازهای چنگ خمیده دوره مغول، چنگ دوره ساسانی، تحفه العود و.... را بازسازی کرده و به موزه موسیقی هدیه کرده است.

این نوازنده آثاری از قبیل فلسفه، حکمت، زریاب، کنسرت بربت، راز ساحل و.... را روانه بازار موسیقی کرده است.

انتهای پیام/