سرویس معماری هنرآنلاین : سایت فرهنگی "شهر سوخته" در سی و هشتمین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در تیرماه سال جاری بدون رای مخالف به ثبت رسید، در جریان مطرح شدن پرونده ایران، نمایندگانی از کشورهای هند، ترکیه، آلمان، ژاپن، لهستان، کرواسی، مالزی درباره اهمیت شهر سوخته سخن گفتند که این امر در ثبت این اثر تاریخی تاثیرگذار بود.

شهر سوخته در 56 کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و بیش از پنج هزار سال (یکسان با دوره تمدن جیرفت) قدمت دارد. این شهر در 3200 ق م بنا شد و مردم در چهاردوره بین سال های 3200 تا 1800 قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند. وسعت شهر سوخته و یافته های کاوشگران این محوطه باستانی را از صورت یک محوطه عادی دوران مفرغ خارج کرده و به این نتیجه رسانده که زندگی در شهر سوخته با دوران آغاز شهرنشینی در فلات مرکزی ایران و بین النهرین همزمان است. سند یا کتیبه هایی که نام واقعی این شهر را مشخص کند، هنوز به دست نیامده و به دلیل آتش سوزی در دو دوره زمانی بین سال های 3200 تا 2750 قبل از میلاد، به این نام خوانده می شود.

شهر سوخته شامل بقایای دولت - شهری باستانی است که روی آبرفت های رودخانه هیرمند به سمت دریاچه هامون و در ساحل این رودخانه بنا شده و تحقیقات نشان داده که این محوطه برخلاف امروز که دارای محیط و اقلیم کاملا بیابانی است در 5 هزار سال پیش، منطقه ای سبز با پوشش گیاهی متنوع و مطلوب بوده که رودخانه هیرمند و شعباتش آن را سیراب می نموده است. بعلاوه دریاچه هامون در این دوران، با وسعت و گوناگونی محیط زیست پیرامون خود در اسکان و استقرار اقوام ایرانی نقش بسزا داشته است.

شهر سوخته مرکز بسیاری از فعالیت های صنعتی، هنری و علمی بوده که می توان به عنوان نمونه، به ساخت خط کش با دقت نیم میلیمتر، ساخت کهن ترین تخته نرد جهان، انجام جراحی مغز، ساخت چشم مصنوعی و ... در این تمدن اشاره کرد. جالب توجه آن که در اکتشافات این شهر باستانشناسی در این شهر، هیچگونه ابزار جنگی یافت نشده است. در یکصد و سی امین گفتمان هنر و معماری، به همت موسسه مطالعات میراث مشترک سرزمین برگزار می شود که با نمایش فیلم و پرسش و پاسخ همراه است. زمان: چهارشنبه 5 شهریور ماه 1393 از ساعت 17 الی 19:30 مکان: باغ موزه قصر ،‌ خیابان شریعتی ، خیابان مطهری شرقی کتاب راس ساعت 17 توزیع می گردد.