به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نمایش "الیور توییست"، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه دوشنبه 3 شهریور با حضور در تالار حافظ برای تماشای نمایش "الیور تویست" پاسخگوی سوال تعدادی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت بدهی سه میلیارد تومانی گروه‌های نمایشی شد.

مرادخانی با اشاره به اینکه این بدهی‌ها مربوط به سال‌های گذشته است اظهار کرد: تمام تلاشمان را بر روی این موضوع متمرکز کرده‌ایم که با پرداخت بخش عمده‌ای از بدهی‌ها زمینه‌ای فراهم کنیم تا سیستم نفس بکشد. در حال حاضر بسیاری از فعالان این حوزه طلب دارند، ما موردهایی از سال 85 داریم، این بدهی‌ها از آن زمان انباشته شده است.

او با تاکید بر پرداخت قسمت عمده ای از این مبلغ تا پایان شهریور خاطرنشان کرد:" مبلغ یک میلیارد تومان تا پایان شهریورماه پرداخت خواهد شد، اما همچنان مبالغی باقی خواهد ماند. در این راستا علی جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی رایزنی‌هایی با سازمان مدیریت داشته‌اند که در صورت امکان بخش دیگری از بدهی‌ها پرداخت شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داد: تعهدات معاونت هنری بسیار زیاد است. ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی تعطیل است، راه‌اندازی دوباره آنها نیازمند صرف هزینه است. از سوی دیگر هر جلسه‌ای که بخواهد توسط شورای حمایت برگزار شود، هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیون تومان خواهد داشت. ما باید بتوانیم آن هزینه‌ها را در همان زمان پرداخت کنیم . این را نیز باید در نظر گرفت هزینه‌ای که اکنون به این هنرمندان باید پرداخت کنیم به اندازه‌ای نیست که طلب داشته‌اند. بدون شک پولی که سال 90 طلب داشته‌اند با هزینه‌ای که اکنون ما به آنها می‌پردازیم قابل مقایسه نیست، اما ما ناچاریم حداقل عین آن بدهی‌ها را پرداخت کنیم. من در جریان مسائل و مشکلات آنان هستم. این بدهی‌ها با وجود تمام مشکلات دیگری که ما با آن روبه رو هستیم عین به عین به افراد مورد نظر پرداخت می‌شود.

مرادخانی در ادامه سخنانش در مورد حمایت از گروه‌ها اذعان کرد: ما یک رویکرد استانی داریم، در کنار آن رویکرد حرفه‌ای در تهران داریم که بایستی سهم و خواسته‌هایشان معلوم شود، از طرفی سعی می‌کنیم به سمتی برویم که اقتصاد تئا‌تر جایگاه خود را بدست بیاورد، یعنی به طور مثال اگر یک کارگردان مانند این نمایش بتواند هر قدر موفق‌تر عمل کند، باید به‌‌ همان میزان حمایت شود تا بتواند خود را با شرایط اجتماعی تطبیق بدهد و از مردم امکان بگیرد. ما هم به او کمک کنیم تا بتواند حرکت کند. همچنین معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنوز تهیه‌کننده به معنای حرفه‌ای آن در تئا‌تر نداریم توضیح داد: ما به دنبال ایجاد این مسئله هستیم، اما این مبحث نیازمند بررسی‌هایی است. تاکنون آموزش صحیح در این زمینه ایجاد نشده است و تهیه‌کننده به معنای حرفه‌ای نتوانستیم در تئا‌تر ایجاد کنیم. بحث تهیه کننده در تئا‌تر و سیینما شکل گرفته است. در یک برهه زمانی در سینما مدیر تولید نداشتیم بنابراین برای آن طرح و برنامه نوشته شد و آموزش‌های لازم داده شد تا این اتفاق افتاد اما در حوزه تئا‌تر این اتفاق رخ نداده است. بایستی در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم و مسائل زیر ساختی را شکل دهیم تا بتوانیم کمک کنیم و نیروهایی را در این زمینه تربیت کنیم. این مسئله نیازمند کار و زمان است. اکنون به به مبانی آن نزدیک می‌شویم که اتفاق بسیار خوبی است. تاکنون عملا این مسئله تئوریزه نشده شاید یکی از ویژگی‌های جشنواره تئا‌تر فجر امسال ایجاد مقوله‌ای به نام تهیه کننده باشد. انتهای پیام/