سرویس تجسمی هنرآنلاین :مراسم افتتاحیه نمایشگاه "بهشت ایرانی بر صحنه تار و پود" دوشنبه 3 شهریور ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم که سفیر ژاپن میهمان ویژه آن بود "رضی میری" با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاهی با این وسعت در ایران قبلا سابقه نداشته است افزود: سال گذشته خانه هنرمندان از من درخواست کرد آثار خود را در یک سالن نمایش دهم و این اتفاق افتاد. امسال هم دوباره از من خواستند چنین کاری انجام دهم، چون قصد داشتند برای فرش ایرانی که از افتخارات کشور ماست کاری انجام دهند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد برنامه گسترده‌تری برای فرش ایرانی انجام شود و همه گالری‌های خانه هنرمندان به این کار اختصاص یابد.

او ادامه داد: در این نمایشگاه علاوه بر کارهای من یک بخش به فرش‌های قدیمی اختصاص داده شده است. همچنین در یک گالری آثار نقاشی نمایش داده شده که نقاش از دید خود زنان بافنده را تصویر کرده است. در بخش دیگر عکس‌هایی نمایش داده می‌شود که من و برادرانم در طول سالها از موضوعاتی مانند زندگی، فرش و مردم عکاسی کردیم.

در ادامه مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با تشکر از رضی میری ابراز امیدواری کرد با ادامه داشتن چنین برنامه‌هایی در سالهای آینده شاهد شکوفایی این هنر و آشنایی نسل جوان با ارزشها و زیبایی‌های آن باشیم. سرسنگی با قرائت متنی ادامه داد: همواره به واسطه نیروی جادبه بر روی زمین و در تماس با زمین تعریف می‌شویم. راه رفتن و نشستن و ایستادن ما و در واقع چگونگی هر کدام از اینها نسبتی مستقیم با زمینی دارد که بر روی آن ایستاده‌ایم. فرش و هرآنچه زیر پای ما مفروش است به همین دلیل با اهمیت به نظر می‌رسد. فرش ایرانی در هر زمان زمین زیرپای راه روندگان را مفروش کرده است و تاثیری از خود بر آنها تابانده است. فرش تصویری از رازهای مناطق گوناگون ایران است. روح تماشاگر و ایستادگان بر این فرش‌ها مانند همان آهوان رمیده و خرامان در نقش شکارگاه قالی‌های ایرانی از پیچ و تاب لچک ترنج بالا می‌رود و عروج می‌کند. این خلاقیت و آفرینندگی که به شکلی کاربردی خود را نمایان می‌کند دستاورد و تبلور همه تاریخ و هویت ایرانی است و در زمانی کوتاه به دست نیامده است. به همان ترتیب که سطح زیبایی‌شناسی مخاطبان به واسطه مصرف نامناسب کالاهای فرهنگی پایین آمده است بازنمود این مسئله را می‌شود در آنچه زیرپای ماست مشاهده کرد. فرش‌هایی که عنوان مدرن را با خود حمل می‌کنند و از مدرنیسم تنها عنوان آن را برداشته و خود را در ضدیت با سنت و تاریخ فرش تعریف کردند.

سرسنگی در ادامه به بیان معضلات موجود در زمینه فرش پرداخت و گفت: با وجود سابقه طولانی فرش در ایران، به وجود آمدن سازمان‌های متعدد با فعالیت‌های موازی باعث شده است این هنر به جای پیشرفت و رشد‌، در محاق کم توجهی گرفتار شود. اگر صنعت فرش امروزه با مشکل مواجه است بخشی از آن به دلیل وجود سازمان‌هایی است که خود را متولی آن می‌دادند، در حالیکه هنر هیچ‌گاه به متولی نیاز ندارد و مسئولان فقط می‌توانند از آن حمایت کنند تا خلاقیت هنرمند بروز یابد.

او با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر فرش ایران بازار جهانی خود را از دست داده است در مورد تدریس رشته فرش در دانشگاه‌ها گفت: در همه جای دنیا وقتی کشوری یک مزیت نسبی داشته باشد نسبت به آن توجه نشان می‌دهد و رشته‌های دانشگاهی مرتبط با آن را به وجود می‌آورد. در ایران هم از سال 74 دوره‌های دانشگاهی فرش شروع شده اما در حال حاضر فقط 17 دانشگاه این رشته را دارند که برای کشوری که ادعا می‌کند قصد دارد هنر و صنعت فرش را عالم‌گیر کند تاسف‌آور است.

پس از آن میری به معرفی "پتر رنس" همکار آلمانی خود پرداخت و گفت: او حدود 40 سال است که با ما همکاری می‌کند و در مورد فرش ایرانی کوشش‌های گسترده داشته و نمایشگاه‌های متعددی در آلمان برگزار کرده است. او تا به حال فرش غیر ایرانی نفروخته و این برای ما بسیار ارزشمند است که کسی این‌قدر با فرش ایرانی الفت داشته باشد.

پتر رنس نیز در سخنانی به بیان ویژگی‌های فرش ایرانی پرداخت و گفت: در ساله‌ای اخیر به دلیل توجه به تولید بالا فرشباف‌ها نمی‌خواستند سنت‌های قدیمی را رعایت کنند بلکه محصولات سریع و ارزان تولید می‌کردند. به همین دلیل رضی میری با توجه به اطلاعاتی که در مورد فرش اصیل ایرانی داشت تصمیم گرفت رنسانسی در فرش ایران به وجود آورد. علایق او به خانواده و همکارانش گسترش یافت و من هم تحت تاثیر این علاقه قرار گرفتم و از ابتدا همراه آن بودم.

او ادامه داد: از نظر ایرانی‌ها فرش یک موجود زنده است که تصویرهای آن از روح خلاق هنرمند به وجود آمده و با هماهنگی گره‌های بی‌نهایت شکل می‌گیرد. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که قدرت بیان به خاطر تولید انبوه و موفقیت کوتاه مدت از دست می‌رود و این یک فاجعه است که به خاطر هنر تجاری اصالت هنر فرش از بین می‌رود. در تولید انبوه به خاطر تولید سریع و هزینه کمتر از نقش‌های ریز و جزئیات دوری شده و خلاقیت فدای سرعت می‌شود.

پتر رنس با بیان اینکه سال 1989 را می‌توان به عنوان تولد دوباره فرش ایران در نظر گرفت افزود: در این سال خانواده میری شروع به تولید فرش کردند و با تحقیقات اساسی همیشه به دنبال طرح‌ها و رنگ‌هایی هستند که به فراموشی سپرده شده است. آنها برای جلوگیری از نابودی فرش ایران و برای ایجاد کیفیتی بالاتر تلاش می‌کنند و این فرش‌ها توسط کارشناسان و کلکسیونرها تحسین می‌شود.

لازم به ذکر است در روزهای برگزاری نمایشگاه از 4 تا 8 شهریور، برنامه‌های کنفرانس و نمایش فیلم مستند با موضوع فرش برگزار می‌شود.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/