سرویس تجسمی هنرآنلاین : حمید جانی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: "سوگواری برای خواهر مرده" عنوان نمایشگاه دو نفره من و روزبه روزبهانی است و آثار این نمایشگاه برگزیده‌ای از عکس‌هایی است که در سفرهایی در طول سالیان از سفر به ترکیه گرفته‌ایم.

او افزود: کشور ترکیه یکی از همسایگان ایران است که ضمن شباهت‌های فرهنگی که با ایران دارد، تفاوت‌های بسیاری نیز با آن دارد و همین تفاوت‌ها موجب شده است که ترکیه در ۳ دهه اخیر تبدیل به یکی از مقصدهای سفر ایرانی‌ها شود، سفرهایی که در مقایسه اروپائیان به ترکیه کمتر جنبه گردشگری دارد.

این عکاس ادامه داد: در این نمایشگاه به نوعی تلاش کرده‌ایم که نقطه نظر خودمان را درباره ترکیه به نمایش بگذاریم، ترکیه‌ای که‌گاه برای مسافران ایرانی سوگواری می‌کند.

به گفته جانی‌پور در این نمایشگاه ۴۰ عکس از او و روزبه روزبهانی در معرض دید قرار می‌گیرد و بخشی از این عکس‌ها رویکرد اجتماعی دارند و بخشی از آن‌ها مینیمال هستند.

جانی‌پور ادامه داد: عکس‌های این مجموعه ابعاد متنوعی دارند و برخی از آن‌ها ۲۰ در ۳۰ و برخی دیگر ۵۰ در ۷۰ هستند و هر یک از ما ۲۰ عکس در این نمایشگاه به نمایش گذاشته و تعداد نسخه‌های عکس‌های هر عکاس با هم متفاوت است.

این عکاس درباره قیمت‌گذاری عکس‌هایش در این نمایشگاه گفت: من عکس‌هایم را برخلاف سایر عکاسان با قیمت کمی به نمایش گذاشته‌ام. نسخه اول عکس‌ها یم ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و شک ندارم قیمت گذاری عکس‌ها موجب اعتراض سایر دوستان عکاسم باشد.

او ادامه داد: من برخلاف بسیاری از هنرمندان که قیمت کار‌هایشان را بالا می‌گذارند و در طول نمایشگاه در ‌‌نهایت ۳ اثر می‌فروشند و آن هم به مجموعه‌دار که قرار است این اثر را در انبارش بگذارد می‌رسد تا روزی روزگاری اگر قیمت آثار هنرمند بالا رفت آن را با سود بیشتری بفروشد، دوست دارم عکس‌هایم را با قیمت پایین بفروشم تا عکس‌هایم به خانه‌های مردم راه پیدا کنند. ترجیح من این است که به جای فروش ۲ اثر، ۲۰ اثرم بر روی دیوارهای خانه‌های مردم جای بگیرد.

جانی‌پور که تاکنون قریب به ۷ نمایشگاه انفرادی برپا کرده است و در نمایشگاه‌های گروهی متعددی شرکت کرده درباره همکاریش با روزبه روزبهانی گفت: من و روزبه روزبهانی هر کدام نمایشگاه انفرادی خودمان را در طول سال داریم اما سالی ۲ نمایشگاه مشترک با هم برپا می‌کنیم، یک نمایشگاه دو نفره و نمایشگاه گروهی با عنوان عکسگرام است که هر سال یکی از ما دو نفر مسولیت انتخاب و برپایی نمایشگاه را داریم که سال گذشته برای نخستین بار این نمایشگاه را برپا کردیم.

آخرین نمایشگاه انفرادی که حمید جانی‌پور برپا کرد، نمایشگاه "زنان چهل ستونی من" بود که براساس آمار مجله تندیس یکی از پروفروش‌ترین نمایشگاه‌های عکس سال ۹۲ بود.

انتهای پیام/