سرویس تجسمی هنرآنلاین :نشست خبری سومین دوسالانه خوشنویسی ایران با حضور غلامحسین امیرخانی عضو شورای سیاست گذاری، مهدی احمدی رئیس اداره کل ارشاد قزوین و دبیر دوسالانه، احمد پیله‌چی، مجتبی ملک‌زاده عضو شورای سیاست گذاری و علیرضا محبی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. در این مراسم از پوستر این رویداد هنری رونمایی شد. مهدی احمدی دبیر این دوسالانه گفت: سومین دوسالانه خوشنویسی یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری کشور است و مفتخریم که این رویداد با توجه به دو دوره تجربه موفق برگزاری آن در قزوین امسال نیز در این شهر برگزار می‌شود.

او افزود: قزوین پایتخت خوشنویسی ایران و حتی جهان اسلام است و یکی از دلایل تاخیر برای برگزاری این رویداد این بود که دوسالانه خوشنویسی از نظر زمانی همزمان با روزملی قزوین نهم شهریورماه برگزار شود.

به گفته دبیر دوسالانه خوشنویسی، در این رویداد هنرمندان ۳۰ استان در روز ۱۳ شهریور در این شهر جمع می‌شوند.

احمدی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برگزاری دوسالانه خوشنویسی در قزوین را دعوت از رئیس آموزش و پرورش استان برای جای دادن ۲ واحد درسی آموزش خوشنویسی در مقطع ابتدایی عنوان کرد و گفت: با اینکه خوشنویسی در کشورما از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است اما متاسفانه در نظام آموزشی کشور جایگاهی ندارد و همین موضوع موجب شده که میان جوانان و این رشته هنری فاصله عمیقی ایجاد شود.

اوهمچنین از امضا بیانیه‌ای دراعتراض به جنگ و جنگ آوری در این رویداد هنری خبر داد تا هنرمندان خوشنویس به نوعی راوی جهانی بدون خشونت و جنگ‌طلبی در عرصه بین‌المللی باشند.

دبیر سومین دوسالانه خوشنویسی کشور همچنین از پیشنهاد نام گذاری روز خوشنویسی در تقویم ملی خبر داد و گفت: هر چند که هفته اول مهرماه با عنوان هفته خوشنویسی در کشور ما شناخته می‌شود اما در تقویم ملی هنوز روزی به نام خوشنویسی ثبت نشده است.

در ادامه مجتبی ملک‌زاده، از اعضای شورای سیاست گذاری دوسالانه خوشنویسی گفت: سومین دوسالانه خوشنویسی از نظر کیفی رشد بسزایی داشته است. در جریان برگزاری این دوره بیش از ۸۰۰ تابلو خوشنویسی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان شرکت کنندگان جوانانی که توسط انجمن خوشنویسان تربیت شده‌اند، سهم بسزایی از شرکت کنندگان این رویداد را از آن خود کرده‌اند و این رویداد از این نظر بسیار قابل تامل است.

به گفته ملک‌زاده؛ کیفیت آثار شرکت کننده در این رویداد به قدری خوب بود که موجب دشوار شدن رقابت میان شرکت کنندگان شد و کار داوران را برای انتخاب برگزیدگان این رویداد دشوار کرد.

او افزود: در این دوره ۸۴۵ اثر به دبیرخانه دوسالانه رسید که با احتساب آثاری که از هنرمندان پیشکسوت برای نمایش در بخش غیر رقابتی دریافت کردیم در این رویداد ۹۰۰ اثر مورد بررسی قرار گرفت که ۱۵۹ اثر در بخش نستعلیق شرکت کرد که از ۱۳۴ اثر در بخش رقابتی و ۲۵ اثر در بخش غیررقابتی قرار داشتند. همچنین ۹۳ اثر در بخش نستعلیق شکسته شرکت کردند که ۸۸ اثر در بخش رقابتی و ۵ اثر در بخش غیر رقابتی مورد بررسی قرار گرفتند و ۵۹ اثر در بخش نسخ و ثلث مورد بررسی قرار گرفت که از این آمار ۵۷ اثر در بخش رقابتی و ۲ اثر در بخش غیررقابتی جای داشتند.

ملک‌زاده همچنین از طرح راه اندازی مدرسه خوشنویسی در قزوین خبر داد و گفت: اگر این طرح با استقبال روبرو شود امیداوریم در آینده نزدیک شاهد راه اندازی این مدرسه در جای جای کشور باشیم. برای تحقق این امر با مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین صحبت‌های مقدماتی انجام شده است.

او افزود: همچنین قصد داریم آموزش خوشنویسی را عمومی کنیم و یکی از برنامه شرکت در دوره‌های آموزش خط تحریری برای تمام کارمندان استان است. همچنین مدتی است که آموزش خط تحریری در یکی از شبکه‌های استانی آغاز شده است.

به گفته ملک‌زاده تاکنون دوسالانه خوشنوسی به بزرگداشت میرعماد، درویش عبدالمجید طالقانی و احمد سهرودی که از بزرگان این هنر هستند اختصاص یافته است.

غلامحسین امیرخانی هم با اشاره به استقبال خانم‌ها از این رویداد هنری گفت: در این دوره ۷۰ درصد شرکت کنندگان را خانم‌ها و ۳۰ درصد را هنرمندان مرد تشکیل می‌دادند اما با توجه به سابقه مردان خوشنویس در ایران و عدم امکان و فضایی برای فعالیت خانم‌ها در ۱۰۰۰ سال گذشته در برنامه‌های اجتماعی و هنری، کیفیت آثار خانم‌ها پایین‌تر از آثار هنرمندان مرد است و نمی‌توان انتظار داشت که در دوره‌های اخیر خوشنویسان خانم در اختصاص جوایز گوی سبقت را از مردان بربایند.

او افزود: برگزاری ۳ دوره متوالی این رویداد هنری نشان می‌دهد که روند فعالیت در عرصه خوشنویسی در کشور با رشد رو به جلویی روبرو بوده است و این فعالیت هموره تداوم داشته است..

به گفته امیرخانی، سابقه خوشنویسی در کشورما به دوره میانه عصر ساسانی باز می‌گردد و از آن زمان خطوطی که همچنان در کشورما رایج هستند جنبه هنری به خود گرفته‌اند.

این پیشکسوت یکی از نوع آوری‌هایی که در خوشنویسی در ۵۰ سال اخیر شاهدش بوده‌ایم را نگارش خط در ابعاد بزرگ و بر روی بوم عنوان کرد که اتفاقا موجب شده این رشته هنری برای افراد جامعه ملموس‌تر شود.

احمد پیله‌چی یکی دیگر از اعضای شورای سیاست گذاری گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف از برگزاری دوسالانه خوشنویسی؛ بالا بردن سطح کیفی خوشنویسی در کشور و ارتقا این هنر و کشف استعدادهای جوان است. در این دوره شاهد حضور هنرمندانی هستیم که در دوسالانه‌های پیش حضور نداشتند.

احمدی دبیر دوسالانه نیز درباره حذف نقاشی خط از این رویداد هنری گفت: درفضای هنری ما با اینکه ابداعاتی چون نقاشی خط جایگاه ویژه‌ای دارد‌، اما چون این شاخه هنری از نظر رعایت اصول ۱۲ گانه با خوشنویس فاصله بسیاری دارد در این دوره نقاشی خط را از این رویداد هنری حذف کنیم. مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی که از اعضای شورای سیاست گذاری این رویداد هستند، پیشنهاد داده‌اند که در سال‌های آتی شاهد برگزاری دوسالانه‌ای مستقل برای نقاشی خط باشیم.

علیرضا محبی هم در پایان این نشست در سخنان کوتاه به مواردی که برای طراحی پوستر به آن‌ها توجه داشته اشاره کرد و گفت: من برای طراحی این پوستر برخلاف پوسترهای موضوعی به صورت غیر مستقیم از المان‌های خوشنویسی استفاده کرده‌ام و برای پوستر از رنگ‌هایی که احمد سهرودی در آثارش به کار می‌برده توجه داشته‌ام.

مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی و غلامحسین امیرخانی، عباس اخوین، کیخسرو خروش، علی شیرازی، مجتبی ملک‌زاده، ‌ ایرج نعیمایی، احمد عبدالرضایی، صداقت جباری و احمد پیله چی اعضای شورای سیاست گذاری این رویداد هنری را تشکیل می‌دهند.

سومین دوسالانه خوشنویسی ایران در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق و نسخ و ثلث از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار می‌شود و آثار دوسالانه از ششم شهریور ماه در سرای سعدالسلطنه قزوین به نمایش درمی آید.

انتهای پیام/