به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، مراسم گردهمایی عکاسان کرمانی در دومین روز برگزاری "اولین سالانه عکس کرمان" برگزار شد. مسعود زنده روح کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در ابتدای این مراسم که یک شنبه شب، دوم شهریور در مجموعه "پالیز" برپا شد، گفت:"با سه هدف این سالانه را برگزار کردیم. هدف اول این بود که شعار "ما می توانیم" را به واقعیت تبدیل کنیم که موفق شدیم. دومین هدف ما گردهمایی به مناسبت روز جهانی عکاسی بود و امشب با این مراسم، بنیان تشکیل انجمن عکاسی کرمان را راه اندازی خواهیم کرد."

او از برگزاری مجمع عمومی انجمن عکاسان کرمان در آینده ای نزدیک خبرداد:"استان کرمان باید نقش خود در جمع استان های تاثیرگذار در عکاسی کشور نظیر اصفهان، خوزستان ، بوشهر و..به اثبات برساند."

زنده روح هدف سوم برگزاری سالانه را تداوم آن در سال های آینده دانست و گفت:"همه ما عکاس هستیم و تا آخر، عکاس باقی خواهیم ماند در هر ژانری از خبری، مستند،تجاری، هنری و...که باشیم بر سر موضوع نام، جنگ نداریم بلکه همراه و همدل هستیم."

او در مورد دیگر اقداماتی که قرار است در مورد عکاسان کرمانی انجام شود، اظهار کرد:"با کمک دوستان در اداره کل ارشاد استان در حال جمع آوری اطلاعات اولیه هستیم و به زودی یک مجمع عمومی تشکیل داده و هیئت مدیره این انجمن را تشکیل خواهیم داد."

در ادامه مهدی جعفری، دبیر هنری اولین سالانه عکس کرمان گفت که باید نسبت به آموزش مسائل عکاسی در کرمان بیش از گذشته تاکید شود و افزود:"اگر دو سال در مورد عکاسی کرمان وقت بگذاریم نتایج خوب آن در عکس های بعدی اثرگذار خواهد بود."

در این جشن خلیل همایی، مدیرکل حوزه استاندار کرمان پس از قرائت پیام استاندار گفت:"استاندار کرمان دراین پیام استان کرمان را آماده جهش اقتصادی دانسته، حضور هنرمندان به ویژه عکاسان را دراین مقطع از تاریخ کرمان موثر و خواستار حضور جامعه عکاسان کرمان در انعکاس فعالیت های سازندگی و توسعه استان شده است."

در بخش دیگری از این برنامه همانطور که پیش بینی شده بود، تعدادی از عکاسان کرمانی تجلیل شدند که در راس آنها مرحوم رضا فروزی بود تا بدنوسیله یاد و خاطره اش زنده نگه داشته شود. در ادامه محمد انجم شعاع از پیشگامان عکاسی طبیعت و معماری کرمان، محمدرضا خواجه جوپاری از پیشگامان عکاسی خبری استان، حمیدرضا معین الدینی عکاس ویژه دفاع مقدس، محمد اسلامی، محمدعلی روسفید و مسعود مصری تجلیل شد. ساره تجلی، مجید مجاز و محسن سعادت نصری نیز به عنوان سه عکاس خبری جوان و نوآور مورد تجلیل واقع شدند.

از سوی استانداری کرمان هم لوح تقدیری به سیدفرزاد میرحسینی به سبب عکس هایی که در جریان سفرهای انتخاباتی رئیس جمهور ثبت کرد، اهدا شد. در این میان عباس سالاری، رئیس حوزه هنری کرمان از مسعود زنده روح کرمانی برای برگزاری این همایش تجلیل کرد و به دنبال آن اسماعیل عباسی مولف دایره المعارف عکاسی ایران و افشین شاهرودی استاد دانشگاه و مدیر مسئول فصلنامه "عکاسی خلاق" مورد تجلیل قرار گرفتند.

افشین شاهرودی بعد از دریافت لوح تقدیر گفت:"مراسمی به صمیمت و زیبایی مراسم امشب در برنامه های عکاسی ندیدم. معمول است با حضور مدیران فضا خشک و به سمت گزارش دادن برود اما این مسئله روی برنامه بچه های کرمان تاثیر نگذاشت."

اسماعیل عباسی که صبح همان روز نشست تخصصی "خوانش عکس" را برای عکاسان کرمانی برگزار کرده بود، گفت:"باید اسم کرمان را ماهان گذاشت از بس که ماه هستید."

همچنین از محمد حسین مهرابیان که هزینه چاپ عکس اهدایی مراسم افتتاحیه به میهمانان و عکس های نمایشگاه را پذیرفته بود، مدیر مجموعه پالیز کرمان که در برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری نسبت به دیگر سالن های عمومی شهر فعال تر است، تجلیل شد.

در پایان هم عکس دسته جمعی که در اولین روز سالانه گرفته شده بود، بین جمعیت پخش شد و برنامه با اجرای موسیقی کوبه ای گروه "پاسارگاد" و صرف شام به پایان رسید.

اسماعیل عباسی در نشست "خوانش عکس": بهتر است عکس‌ها دارای عنوان باشند

اسماعیل عباسی معتقد است باید الفبای خواندن عکس را بشناسیم تا بتوانیم عکس‌ها را تفسیر کنیم. او همچنین در نشست تخصصی "خوانش عکس" ضمن برشمردن ویژگی‌هایی که باعث درک و تفسیر بهتر عکس می‌شود پیشنهاد کرد که عکس‌ها عنوان داشته باشند. به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، اسماعیل عباسی استاد دانشگاه و مولف دایرة المعارف عکاسی ایران در نشست تخصصی "خوانش عکس" که صبح یک‌شنبه، دوم شهریور در دومین روز برگزاری "سالانه عکس کرمان" در دانشکده مدیریت صنعتی کرمان برگزار شد، گفت:"بهتر است همه عکاسان برای عکس‌های خود عنوانی را مشخص کنند تا عکس‌ها شناسایی شوند."

عباسی در این نشست که با حضور جمع کثیری از عکاسان کرمانی برگزار شد ، اظهار کرد:"قبل از اینکه وارد بحث عکاسی شویم با یک جمله کار را شروع می‌کنیم "حسن آقا خیلی سیگار می‌کشد" کلماتی چون خیلی برای تبدیل به رقم، ما را دچار نظرات مختلفی می‌کند.گاهی حرفی می‌زنیم وتصور می‌کنیم دیگران حرف ما را می‌فهمند در حالی که برداشت طرف مقابل از گفته ما با آنچه در ذهن ماست، تفاوت دارد."

مولف کتاب‌های عکاسی افزود:"در کتاب شاهزاده کوچولو یک جمله کلیدی وجود دارد و آن این است "زبان سرچشمه سو تفاهم‌هاست". این به معنای آن است که هر کلمه گفته شده معنای خاصی دارد."

او در توضیح این موضوع ابراز کرد:"یکی از اشکالات ما این است که خیلی راحت و قاطع و بدون بررسی، نظر می‌دهیم. دموکراته شدن زبان از طریق اطلاعاتی که از اینترنت می‌گیرم یکی از دلایل این مسئله است."

عباسی در ادامه به مسئله دستگیری دو زورگیر در تهران و اعدام آنها اشاره کرد:"زمانی که این افراد دستگیر شدند در کامنت‌هایی که در فضاهای مجازی منتشر شده بود، همه خواستار مرگ و اشد مجازات برای این افراد بودند و بعد از اعدام این دو زورگیر نیز فضایی برای محکومیت این اعدام به وجود آمد که نباید این اتفاق می افتاد."

این عکاس شناخته شده عنوان کرد:"ساده‌ترین مسئله این است که قبل از به زبان آوردن هرکلمه‌، ابتدا درنگ کرده و سپس حرف بزنیم زیرا ابزار بیان، باعث شده بدون پشتوانه و تحقیق نظر بدهیم."

عباسی با اشاره به این که عده‌ای می گویند "عکس نیاز به شرح ندارد"، گفت:"این حرف کاملا اشتباه است زیرا عکس تنها با یک حس بینایی سروکار دارد و در واقع چهار حس دیگر انسان ارتباطی با دیدن عکس ندارد. این مسئله به معنای این است که عکس همه چیز را نمی‌تواند بیان کند."

او سپس به نمایش عکس و تفسیر آنها پرداخت:"از یک عکس خاص برداشت‌های متفاوتی می‌شود. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این تفاوت‌ها تنها به معنای سلیقه شخصی افراد است؟"

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش گفت:"مخاطب پس زمینه اتفاقاتی را که برای عکاس یادآورخاطرات خوش و بیاد ماندنی است، نمی‌بیند، در نتیجه می‌تواند نظری خلاف نظر عکاس ارائه کند."

استاد دانشکده هنرایران اظهار کرد:"باید الفبای خواندن عکس را بشناسیم تا بتوانیم عکس‌ها را تفسیر کنیم. یکسری نشانه‌های قراردادی در الفبای عکاسی وجود دارد و این قراردادها به خواندن عکس کمک می‌کنند نظیر رنگ قرمز در چراغ راهنمایی که علامت ایست و رنگ سبز که علامت حرکت است."

مولف دایره المعارف عکاسی ایران در مورد دیگر نشانه‌های الفبای عکاسی گفت:"نشانه شمایلی، همان قانون کپی برابر با اصل است که مصداق آن شناخت انسان‌ها از روی کارت‌های عکس‌دار آنهاست. نشانه سوم در خواندن عکس نشانه، نمایه‌ای است و این به معنای این است که پدیده‌ای نشانگر پدیده دیگر در عکس باشد که دود در عکس به معنای پدیده آتش است."

استاد دانشگاه هنر با بیان اینکه در نشانه شناسی ریز جزئیات عکس را می‌خوانیم، افزود:"اگر کسی بخواهد عکس‌های باربارا کروگر را بدون داشتن زمینه قبلی تفسیر کند، دچار سرخوردگی می‌شود.به طور مثال در عکسی که وی با عنوان "من می‌خرم پس هستم" اگر عکاس زمینه قبلی چنین جمله‌هایی را از دکارت داشته باشد که "من می‌اندیشم پس هستم" به تفکر خاصی در عکاسی می‌رسد."

او سپس دو عکس متفاوت از "دیمتری کسرت" نمایش داد که یکی نشانه تاج‌گذاری پادشاه و دیگری نشان از کار طاقت فرسای مردم در ساحل شهر است که هر یک از این عکس‌ها به تنهایی مفهوم جداگانه و در کنار هم مفهوم سومی را به مخاطب می‌دهند."

عباسی سپس به انتشار برخی عکس‌ها در نشریات مختلف که آنها را تا پای توقیف کشانده است، اشاره کرد:"در طراحی عکس در نشریه باید مراقب بود که از کنار هم قرار گرفتن دو عکس با معناهای متفاوت، دچار دردسر نشویم."

او با تاکید براینکه حتی رنگ دیوار نمایشگاه در برداشت از عکس تاثیر دارد،گفت:"نمی‌توان از یک عکس که در دو مکان مختلف یکی در نمایشگاه ودیگری در نشریه در معرض دید است یک برداشت واحد داشت."

این عکاس پیشکسوت در توضیح دیگر مواردی که باید در عکاسی رعایت شود، ابراز کرد:"عنوان عکس در معنا کردن عکس موثر است البته برخی عکاسان کلمه "بدون عنوان" را زیر عکس خود می‌گذارند که در حالت عکس‌های حرفه‌ای برای جلوگیری از محدود کرذن مخاطب است. تاکید می‌کنم برای عکس‌هایتان عنوان انتخاب کنید، در غیر این صورت تاریخ و مکان عکس و نام خود را در گوشه عکس ثبت کنید."

او بخش عکاسی خبری را بسیار مهم دانست:"در تصاویری که از کم آبی در خمین توسط یک عکاس گرفته شده بود به سبب یک اندازه بودن عکس‌ها،کشش مساوی برای چشم ایجاد شد در نتیجه همه عکس‌ها خوانده نمی‌شد."

عباسی با تاکید براینکه چیدمان مناسب در عکس‌های خبری تاثیر آنها را بیشتر می‌کند، گفت:"بستگی به ارزش موضوع یکی از عکس‌ها بزرگتر از دیگران کار شود. در عکس‌های زیادی که در اخبار روزانه می‌توان دید، زبان بدن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد به گونه‌ای که نوع نشستن روی صندلی، نوع لبخند و یا حرکت صورت و برخورد با دیگر افراد در خواندن عکس موثر است. باید در عکس‌های خبری مراقب بود زیرا عکس خبری باید حس و حال خبر را آنگونه که رخ داده است، نشان دهد."

او در مورد نقد عکس بیان کرد:"در نقد عکس سه مرحله توصیف هر آنچه می‌بینیم، توصیف زیبایی شناختی آن، تفسیر و ارزیابی وجود دارد. در عکاسی خبری با توجه به احساس نیازی که مطرح بود، گرایش به سمت عکاسی مالتی مدیا مطرح شده است. در توصیف عکس باید ابتدا هرچه در عکس دیده می‌شود، بدون معنادهی و تفسیر تنها به ریزه‌کاری‌های عکس توجه کنیم."

عباسی افزود:"بعد از توصیف ساده عکس مرحله زیبایی شناسی شامل مواردی چون توازن، ریتم و نقطه وضوح عکس مطرح است. در تفسیر و ارزیابی نیز بیان معنای عکس، هدف عکاس و رسا بودن مفهوم عکس مهم است."

استاد دانشکده هنر در پایان چنین گفت:"این ایده که جلوی دید مدل انسانی واقع در تصویر باید بیشتر از پشت سرش باشد اشتباه است. می‌توان از کم بودن مسیر دید مدل انسانی به این نتیجه رسید."

اولین سالانه عکس کرمان، نخستین برنامه از سلسه برنامه های "همراه با عکاسان" است که به مناسبت روز جهانی عکس (19 آگوست، 28 مرداد) تدارک دیده شده و قرار است از سال های آینده در سطح ملی برپا شود. بخش نمایشگاهی این سالانه تا هشتم شهریور سال جاری در هنرهای معاصر صنعتی کرمان ادامه دارد.

انتهای پیام/