سرویس تجسمی هنرآنلاین : علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه گذشته دوم شهریور میهمان کارگاه پروفسور حسین فخیمی شد تا در آخرین ساعت های پیش از جابه جایی مجسمه عمرخیام نیشابوری از نزدیک شاهد هنرنمایی استاد در ساخت این اثر باشد.

حسین فخیمی مجسمه خیام را در 3 نسخه ساخته که یکی از این ها هم بنا است به فلورانس ایتالیا منتقل شود. نسخه سوم یعنی مجسمه ای که مرادخانی شب گذشته از آن بازدیدکرد قرار است پس از انتقال به آمریکا در منهتن نیویورک نصب شود. به گفته حسین فخیمی؛ در سفر آقای روحانی به نیویورک مذاکراتی پیرامون نصب یک اثر هنری به عنوان نمادی از ایران در باغی در منهتن صورت گرفته بود و مهدی فریدزاده رئیس انجمن ایران و آمریکا نیز با آقای ظریف گفت‌وگو کرده و موضوع را به آقای جنتی وزیر ارشاد ارجاع داده بود. ایشان هم در نامه‌ای به آقای قالیباف، سفارش مجسمه ای را داد و شهردار تهران هم اظهار کرده بود چنین اثری را ساخته‌شده داریم. پس از آن اعضای انجمن ایران و آمریکا از مجسمه خیام بازدیدکرده و برای این منظور مناسب دیدند.

فخیمی در این دیدار درباره نحوه شروع پروژه مجسمه های خیام گفت: سال 89 قرار شد بزرگداشت خیام در ایتالیا برگزار شود. نامه شهردار فلورانس را دارم که از این طرح استقبال کرد و رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا نیز به دنبال این امر بود. خود من تا پیش از این، خیام را به‌عنوان شاعر می‌شناختم اما از زمانی که نامه به دستم رسید احساس کردم باید این بزرگمرد ایرانی را بهتر بشناسم. در نتیجه برای شناخت او شش‌ماه در کتابخانه‌ها مطالعه و با شخصیت‌های زیادی گفت‌وگو کردم و فهمیدم خیام پیش از آنکه شاعر باشد، ریاضیدان و منجم است و در زمان خودش نیز میل نداشته به صفت شاعر شناخته شود و حتی اشعار وی بعد از مرگ، منتشر شده‌اند. معادلات درجه 2 و 3 ریاضی، به خیام می‌رسد و او در زمان خودش ثابت کرده کره زمین گرد است و دور خورشید می‌چرخد در حالی‌که صدها سال بعد در اروپا گالیله را به این جرم، محاکمه کردند.

او در ادامه درباره مختصات این اثر اظهار کرد: بعد از تحقیقاتی که در خصوص مواد های مختلف انجام دادم به این نتیجه رسیدم که برای ساخت این مجسمه نیاز به سنگی دارم که در برابر مسایل جوی، مقاوم باشد. رنگ آن هم برایم بسیار اهمیت داشت. این مجسمه در وضعیت نشسته 220 و در حال ایستاده 270 ارتفاع دارد. البته وزن سنگ کار نخست 18تن و دومی و سومی حدود 12تن بود که نزدیک به شش‌تن آن پس از تراش، باقی ماند. از سال 79 تا به امروز حدود 14سال است که با عوارض و سنگ اندازی ها در خصوص این کار درگیر هستم.

فخیمی درخصوص نسخه ای از این اثر که اردیبهشت امسال در نیشابور، زادگاه خیام نصب شده نیز گفت: از شهرداری و شورای شهر نیشابور هم برای بازدید آمده و گفتند ما با خیام زندگی می‌کنیم اما اینجا خیام را پیدا کردیم و از شهردار تهران تقاضا کردند نسخه ای از این اثر به نیشابور انتقال داده شود. من پیشنهاد دادم مجسمه به تنهایی در نیشابور نصب نشود چون تعریف خودش را ندارد. جایگاه خیام در نیشابور است پس باید با تعریف مشخصی، نصب شود. پیشنهاد دادم از معماری دوران سلجوقیان استفاده کنیم و مجسمه در درون آبنما قرار گیرد و سقف هم به‌صورت "آسمان‌نگار" انجام شود، چون خیام مدام در کائنات تفحص می‌کرده و نگاهی به بالا داشته است. در حال حاضر در حال رایزنی هستیم که مجسمه در آمریکا هم به صورت منفرد نصب نشود چرا که داخل همان پارک منهتن، کارهای معماری ایرانی هم هست.

در ادامه این دیدار معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حین مشاهده مجسمه خیام گفت: بازدید از رویدادهای هنری و دیدار با هنرمندان حوزه های مختلف را بخشی از کار خودم می دانم. آقای فخیمی از دوستان قدیم ما و جزو هنرمندان متعهد کشور هستند که در خیلی از زمینه ها فعالیت هایی شایسته انجام داده اند. در زمینه تخصصی شان هم که مجسمه سازی است از معدود افرادی هستند که می توانیم جزو افراد شاخص این رشته قرار بدهیم. به همین دلیل و طی صحبت هایی که تا کنون داشته ایم، قرار شده تا در خصوص طرح ها و برنامه های ایشان از جمله طرحی برای یک مجموعه بزرگ به نام شهر هنر بررسی های بیشتری صورت بگیرد.

مرادخانی افزود: در خصوص مجموعه باغ ایرانی منهتن نیویورک هم که قرار شده بود نمادهایی از ایران در آن جا نصب شود، مسئله به اینجا هدایت شد که مجسمه خیام برای این منظور مناسب است که در نهایت قرار شد با همکاری شهرداری تهران اثر انتقال داده شود و حتی سازه هایی مناسب با آن هم سازماندهی شود.

مرادخانی در پایان در ارزیابی اش از این رویداد اظهار کرد: اگرچه پیش از این هم شاهد استقرار آثار هنری ایران در خارج از کشور و بخصوص در کشورهای هم زبان بوده‌ایم اما برای اولین بار است که اثری نمادین از ایران در آمریکا نصب می شود. نکته مهم این است که در این مورد بخصوص انتخاب، انتخاب مشخصی بوده و هر دو طرف به یک نتیجه و توافق مشترک دست پیدا کرده اند که این امر مهمی است. این نشان می دهد که این موضوع در درون خودش از یک بصیرت کامل برخوردار بوده و خوشبختانه در چنین فضایی ما می توانیم اگر این اتفاق را آغازی برای چنین تعاملاتی بدانیم در آینده هم بتوانیم چنین مسیری را ادامه بدهیم.

گفتنی است؛ طبق آخرین اطلاعات دریافت شده قرار است امروز مراحل بسته بندی و انتقال مجسمه خیام به نیویورک آغاز شود.

حسین فخیمی در دانشکده هنرهای زیبای مادرید دانشگاه کمپلتکس، موفق به کسب درجه پروفسوری طراحی "مجسمه‌سازی" شده است. مجسمه تختی، برنده مسابقه مجسمه‌سازی سال ۱۳۶۹، پیکره شش‌متری سوار بسیجِِی، طراحی و معماری داخلی یکی از ایستگاه‌های مترو با الهام از موتیف‌های ایرانی، مجسمه ۵/۴متری عروج، طراحی و ساخت پل متحرک شهربازی تهران به شکل سنجابی فانتزی با ارتفاع ۱۱متر و ساخت مجسمه دکتر چمران به ابعاد ۱۲۰ در۹۰ بخشی از ساخته‌های فخیمی است. مجسمه مشهور صلح که در سال ۲۰۰۳میلادی از سوی یونسکو به‌عنوان نماد جهانی صلح انتخاب شد، یکی از مهم‌ترین و زیباترین آثار اوست.

استاد فخیمی همچنین مبدع طرحی با عنوان "شهرهنر" در قالب یک مجموعه وسیع هنرحجم است و سال‌ها است زمینه های راه‌اندازی آن را پی‌گیری می‌کند . استاد فخیمی عنوان می‌کند که قرار است در این مجموعه نیازها و تعلقات هنری و اجتماعی به صورت شکل و فرم، عرضه می‌شود و محصلین دوره های این مجموعه، علاوه بر فراگیری، معیارهای درست دیدن، درست اندیشیدن ودرست کارکردن را تجربه می کنند وماحصل این حضور، خودباوری، خودیافتگی و کارآفرینی خواهد بود.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/