سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نمایش زنده لباس، مشکلات عرصه مد و لباس و اقدامات اجرا شده از سوی دولت برای رفع مشکلات تولید و طراحی لباس از جمله مواردی است که این روزها سوال‌برانگیزتر از همیشه شده است. حمید قبادی، دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس در مصاحبه‌ای اختصاصی با هنرآنلاین به تمام این پرسش‌ها پاسخ داد.

کارگروه ساماندهی مد و لباس 3 موسسه را برای برگزاری نمایش زنده معرفی کرد که ظاهرا چندی است فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. دقیقا چه شرایطی برای اجرای این برنامه از سوی این موسسات و متقاضیان باید رعایت شود؟

در ابتدای امر سه مرکز برای این کار پیش بینی شد که یکی از مراکز به خاطر تخلفی که انجام داده بود، با مشکل مواجه شد. در حال حاضر دو موسسه بهپوشی و مدی نو به عنوان برگزارکننده تعیین و احراز شرایط شده‌اند که مشغول فعالیت هستند. در این راستا یک شیوه‌نامه اجرایی نیز برای برگزاری نمایش زنده تدوین شده است که به تایید اعضای کمیسیون صدور مجوز نیز رسانده شده است. بعد از اصلاحات این شیوه نامه در سه بخش برای تعیین چارچوب فعالیت‌ها تعیین شده است.

این چارچوب‌ها شامل چه نکاتی هستند؟

در دنیا برای معرفی انواع مد و لباس‌های متناسب با فصل روش‌هایی مختلفی برای اطلاع رسانی وجود دارد که یکی از آنها اجرای نمایش زنده است. لذا اجرای نمایش زنده با چارچوب و ضوابط خاص خودش می‌تواند تولیدات برندهای طراحان و تولیدکنندگان داخلی باشد. بنابراین ما این مساله را با شرایط داخلی تطبیق دادیم. در این شیوه نامه متقاضی مقوله نخست است. یعنی کسی که درخواست انجام کار را در قالب حقیقی و حقوقی دارد، مد نظر قرار می‌گیرد. برگزاری مساله دوم و کاملا تخصصی است. برگزاری مواردی نظیر: دعوت افراد، مدل‌ها و نحوه حضور در بین مخاطبان و اساس حضور مخاطبان، ساختار فنی، محتوایی نکات فنی و ... را در بر می‌گیرد که هر متقاضی نمی‌تواند این شرایط را احراز کند. به همین خاطر در بخش دوم برگزار کننده با مجموعه متقاضی و کارگروه در تماس است و لباس های مورد نظر و اقلام حوزه مد را که محدود به لباس نیستند را به نمایش می‌گذارند. کلیه لباس‌هایی که به نمایش زنده می‌رسد باید نشان شیما دریافت کند که تا الان این اتفاق رخ داده است. لذا برگزار کننده به عنوان مسئول فنی و کسی که از جوانب امر مطلع است و ضوابط و مقررات را می‌شناسد به نیابت از ما متقاضی را توجیح می‌کند. نکته سوم محل برگزاری نمایش است که به تناسب نوع فعالیت باید دارای شرایط خاص خود باشد. مثلا در نمایش زنده ویژه خانم‌ها به خصوص در لباس غیر اجتماع که صرفا مخصوص خانم‌هاست باید شرایط لازم توسط برگزار کننده ایجاد شود و از مواردی نظیر ورود لوازم تصویربرداری پیشگیری کند. همه این موارد در حیطه وظایف برگزار کننده است. خوشبختانه کارها شروع شده است و چند هفته‌ای است که حدود 5 نمایش را توسط بخش خصوصی اجرا کردیم که بازخورد بسیار خوبی هم داشته است.

در حال حاضر چند مرکز اجرای نمایش زنده فعال هستند؟

تالار وحدت، برج آزادی و برج میلاد فعال هستند البته چند مرکز دیگر نیز مد نظر است.

تعرفه اجرای نمایش زنده لباس بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

یک تعرفه اولیه از طرف این شرکت‌ها تعیین شده است که پس از رایزنی در حداقل ممکن مد نظر قرار گرفته است. قصد ما ورود لباس‌های کاربردی به جامعه است اگر چه دربسیار از کشورها ممکن است نمایش زنده لباس مختص طبقات خاصی باشد اما نگاه ما عموم جامعه و عدم محدودیت به قشر خاصی است لذا تلاش کردیم تعرفه‌ها پایین و در حداقل ممکن باشد. البته هزینه مواردی نظیر: نور، صدا، هزینه استیج و غیره مشخص است و قیمت پیچیده‌ای ندارد. با توجه به این هزینه‌ها 15 تا 20 درصد نیز برای برگزار کننده مد نظر قرار گرفته است.

آیا صحنه و سن مورد نظر برای اجرای نمایش زنده داریم؟

بله در تالار وحدت مختص مد استیج داریم. البته سالن اصلی را مد نظر نداریم بلکه بالکن طبقه دوم تالار به این امر اختصاص یافته است مگر اینکه فعالیت بسیار بزرگ باشد.

وضعیت مانکن‌ها به چه شکل است و آیا فعالیت این افراد تحت نظر قرار می‌گیرد؟

افرادی که به عنوان مدل کار می‌کنند کسانی هستند که باید واجد یک سری شرایط ملی باشند. متاسفانه یک سری تلقی‌های نادرست از مدل بودن در کشور ایجاد شده که آفت و بلای این عرصه شده است. تا پیش از این تصور بر این بود که هرچه تغییر در ساختار ظاهری افراد ایجاد شود، تاثیرگذارتر است یا اینکه هر چقدر فرد خود را بیشتر به رفتار اشخاص خارجی نزدیک کنند مقبول‌تر است. اینها مواردی است که در تربیت ناصحیح مدل‌ها در کشور ما صورت گرفته است، زیرا ساختاری تا امروز نبوده و افراد صرف علاقه‌مندی وارد این حوزه و بعضا و دچار آسیب نیز شده‌اند. هستند مراکز غیر قانوی که می‌تواند حاشیه غیر قانونی و مشکل ساز برای افراد درست کنند. نخستین مساله بخش آموزش این حوزه است که اقدامات بسیار زیادی برای آن صورت گرفته است. برای نخستین بار در کشور سرفصل‌های آموزشی مساله تدوین شده و بعد از مدت‌ها به تصویب دبیرخانه کارگروه رسیده است. آموزه‌های دینی نظیر: زیباپوشی، رفتار غیر خود نمایی، محور تدوین دروس قرار گرفته است ضمن اینکه منابع تحقیقی گسترده‌ای نیز در سطح بین‌المللی مد نظر قرار گرفت تا سند آموزشی حوزه مدل و مدلینگ تدوین شود لذا کسانی که وارد این عرصه می‌شوند باید دوره‌ها را گذارنده باشند.

با توجه به اینکه مبانی که فرمودید به تازگی ثبت شده است، آیا مربی و نیروی آموزشی موجود است؟

در حال حاضر تعداد قابل توجهی افراد ماهر در این حوزه حضور دارند که چارچوب مقررات را می‌شناسند. مهمترین اتفاق بومی شدن مساله و توجه به ارزش‌های داخلی است زیرا اگر قرار بود کلیات همان باشد که از خارج استاد می‌آوردیم البته این کار پیچیده‌ای نیست زیرا هر چقدر بتوانیم کار را به رفتار ایرانی نزدیک کنیم مساله حل می‌شود. در دستورات دینی ما خودنمایی و لباس شهرت ممنوع است و این مساله روشن است. این مبانی تبدیل به سرفصل‌های آموزشی شده است لذا این موسسات آموزش‌ها را با همین نگاه به افراد می‌دهند. البته افراد باید برای 60 ساعت آموزش هزینه پرداخت کنند. یک موسسه دیگر نیز ویژه آقایان در دست راه اندازی است. بعد از گذراندن دوره‌های مدلینگ و موفقیت در امتحانات، کارت صلاحیت برای مدل صادر خواهد شد و صرفا کسانی که دارای این کارت هستند قابلیت فعالیت خواهند داشت. این افراد تحت پوشش کارگروه ساماندهی مد و لباس قرار می گیرند.

آیا نمایش زنده لباس برای عموم مردم نیز آزاد است یا صرفا گروه تولید و طراحی در آن حضور خواهند داشت؟

نمایش در دنیا به دو حالت برگزار می‌شود. مورد نخست مربوط به دست اندر کاران حوزه است که نگاه ما بیشتر به این بخش است تا لباس در مرحله قبل از تولید به نظر دست اندر کاران برسد و سیستم نظر دهی اجرایی شود. در این حالت یک برند و متقاضی می‌تواند کار خود را وارد جامعه کند. برندها می‌توانند با این روش نظرات سایرین را دریافت کنند و و به صورت تکمیلی و نهایی وارد جامعه کنند. ضمن اینکه در کنار آن هم امکان حضور سایرین یعنی عموم مردم با هزینه‌های بالا نیز فراهم می‌شود. این کار تخصصی است و نگاه سرگرمی و اوقات فراغت در آن نیست البته نمایش لباس در ذات خود شرایط فرحناکی را دارد اما اینکه صرفا با این نگاه پیش برویم اینگونه نیست. قصد ما ارائه کار هنری نیست بلکه به دنبال ارائه آثار کاربردی هستیم که وارد جامعه شود. تمام این فعالیت‌ها برای جریان سازی در حوزه لباس اسلامی و ایرانی است. قصد ما از فعالیت‌هایی نظیر: ژورنال، نمایش زنده لباس، راه اندازی رسانه و غیره افزایش قدرت انتخاب مردم است. یعنی مد داخل جامعه بر اساس نیاز و چارچوب و فاکتورهای اسلامی در عین حال زیبا و شیک ارائه شود.

ادامه دارد/