سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بازیگران و افراد مشهور به عنوان یکی از مهترین گروه‌های تاثیرگذار هستند که معمولا در حوزه تبلیغات از آنان بهره برده می‌شود. در این میان دیدن بیلبوردهای تازه از حضور این افراد در حوزه پوشاک کشور نوید بخش اتفاقات تازه‌ای است. اتفاقاتی اکه دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به آن خوش بین است و معتقد است که تبلیغ برای پوشاک ایرانی در چارچوب قوانین کشور و با هدف توسعه صنعت و ایدئولوژی دینی نه تنها اشکال شرعی ندارد بلکه بسیار خوب است. حمید قبادی دبیر کارگروه مد‌ و‌ لباس در بخش دوم گفت‌وگوی خود با هنرآنلاین درباره این موضوع صحبت کرده است. حوزه مد و لباس بسیار گسترده است، اما ظاهرا تا امروز بودجه‌ای به آن اختصاص داده نشده است، برای مساله بودجه چه ترفندی اندیشیده‌اید؟

بودجه یک مساله چند وجهی است که در بسیاری از حوزه‌ها سرنوشت‌ساز است. حوزه مد و لباس از جمعه فعالیت‌هایی است که نیازمند امکانات و منابع مالی به خصوص در فعالیت‌های برنامه ریزی، هدایتی و حمایتی است. تا امروز هیچ بودجه مستقلی برای این بخش تعریف نشده است به غیر از یک بار که چند سال پیش یک عددی به وزارت ارشاد اختصاص داده شد که هیچگاه تکرار نشد و پایدار نبود اما بودجه صرف نظر از میزان و حجم آن پایداری باید داشته باشد. تا امروز هر فعالیتی که صورت گرفته با حمایت وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و ازسایر منابع به این بخش اختصاص داده شده است. این نشان می‌دهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راجع به این مساله دغدغه دارد و به دنبال تاثیرگذاری و سرانجام است. در حال حاضر بخشی از فعالیت‌ها را با اتکا به بخش خصوصی پیش می بریم و استقبال نیز به شدت خوب بوده است. نگاه ما این است که مشارکت عوامل غیر دولتی و موسسات مردم نهاد را افزایش دهیم. در جشنواره‌ها و نمایشگاه عفاف و حجاب بخش قابل توجهی از هزینه‌ها را شرکت کنندگان و موسسات ارائه کردند ضمن اینکه بخشی از این افراد کمک فکری ما هستند. بسیاری از پیشرفت‌های مختلف با کمک آنها به عنوان کارشناسان این حوزه صورت گرفته است. تدوین اسناد، انجام پژوهش، ترجمه‌ها و هر نیازی که تا امروز به موسسات اعلام شده، اجرا شده است که جای تقدیر و تشکر دارد.این موسسات به نوعی پایگاه همکاری ما هستند. شاید در حوزه‌های دیگر تزریق مالی از سوی دولت انجام شده باشد اما ما مسیر را تا حدودی برعکس طی کردیم.

جلسه‌ای که با مجلس داشتید، آیا منجر به تایید ردیف بودجه مستقل برای بنیاد ملی مد و لباس و فعالیت‌های این حوزه شد؟

بعد از آن جلسه و اصرار و تاکید مجلس برای تعیین ردیف مستقل بودجه، هفته گذشته نامه‌ای برای وزارتخانه تدوین شد که طی آن الزامات و شرایطی که باید یک اعتبار مستقل و ردیف داشته باشد تدوین کردیم. ساختار سازی و نهادسازی، مشارکت بخش‌های غیر دولتی و حمایت از ارائه الگوها، نگاه ویژه به عفاف و حجاب عناوینی است که آن را دنبال می‌کنیم لذا 4 دریف برای بودجه پیش بینی شده است. ما 50 میلیارد تومان درخواست کردیم اما تا این اتفاق رخ دهد راه زیادی است لذا ما ابتدا تمرکز را بر تدوین سرفصل و تعیین بودجه مستقل قرار دادیم زیرا روی دادن این اتفاق یک گام بزرگ است. مساله نساجی‌ها و مشکلات حوزه پارچه یکی از مواردی است که همواره تولیدکنندگان و طراحان از آن گلایه دارند، آیا اقدام خاصی در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع این مشکل انجام شده است؟

اولین اقدام ما راه اندازی دفتر صنعت در کارگروه مد و لباس بود که وظیفه این دفتر ارزیابی امکانات و مشکلات عرصه نساجی و تولید است. ما معرفی ظرفیت‌های نساجی‌ را به حوزه تولید سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم ضمن اینکه سعی داریم نیاز تولید را نیز به صنعت ارائه کنیم. این ماموریتی است که در کارگروه دنبال می‌شود و صرفا در حوزه نساجی نیست و ملحقات لباس را نیز دربر می‌گیرد. قبل از پارچه مساله نخ، ظرفیت‌ها و ... نیز برای ما مهم است. لذا باید یک ارتباط منطقی بین این بخش‌ها انجام شود اما این امر زمانبر است. این ظرفیت موجود در حال حاضر در خدمت طراحی و تولید ما نیست و نگاه طراحان ما به واردات است اینکه ما نداریم یا تولید نشده است دو موضوع مجزا است. این کار مکانیکی و فیزیکی نیست بلکه تغییر نگاه تولیدکننده و طراح برای توجه به نساجی داخلی، فرهنگی است. برخی از فصول سال به خصوص تابستان و بهار پارچه ایرانی بسیار موثر است. نکته اینجاست که تعامل بین وزارت صنعت و ما مقبول نبوده است و تاثیرگذاری جدی انجام نشده است، اما ما به دنبال این هستیم که این نگاه را ایجاد کنیم. در جشنواره بخش صنعت مستقل حضور داشت. تورهای بازدید مسئولین صنعت از حوزه را پیش‌بینی کردیم و مقوله چاپ و طراحی روی پارچه را مد نظر قرار دادیم. انتقال مفاهیم پیش‌بینی شده در قانون را دنبال می‌کنیم که گام‌های خوبی نیز برای آن برداشته شده است.

در تهران بازاری برای فروش انواع مارک‌های خارجی وجود دارد که ظاهرا بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از آن استفاده می‌کنند، آیا نباید اقدامی در این زمینه انجام شود؟

مساله اینجاست که این برندهای تقلبی مزیت چندانی برای لباس ایجاد نمی‌کنند. البته این مساله یک جانبه و تک بعدی نیست بلکه کاملا فرهنگی است یعنی باید ابتدا نگاه مردم را ارتقا بدهیم که یک مصرف کننده به یک نشان تقلبی اعتقاد نداشته باشد. این معضل قبل از اقدام تولیدکننده یک نگاه از سوی مصرف کننده است. یعنی مصرفکننده صرف شنیده‌ها به دنبال یک برند است. من معتقدم که این یک کار فرهنگی است و برای آن باید فرهنگسازی کنیم و راه آن نیز این است که نمونه لباس‌های ایرانی را افزایش دهیم و کیفیت را به سمت مطلوب ببریم. عرضه یک محصول تقلبی تخلف است، اما این در حوزه ما نیست. ضمن اینکه نگاه سلبی در بسیاری از موارد موثر نیست. لذا به دنبال شکوفایی خلاقیت و فکر ایرانی هستیم. ظرفیت طراحی و تولید به خوبی در کشور ما فراهم است و نمونه‌های کاربردی نیز وارد جامعه شده است. بنابراین هر چقدر به سمت فرهنگسازی برای استفاده از محصولات ایرانی و اسلامی برویم، مشکلات سلبی نیز حل می‌شود. ضمن اینکه بخش زیادی از محصولاتی که به نام ترکیه ارائه می‌شود ایرانی است این اعتماد کاذبی است که به ترکیه ایجاد شده است یا بخشی از فعالیت آنها باعث ایجاد اعتماد شده است لذا ما وظیفه داریم محصول ایرانی را با کیفیت عرضه کنیم تا این اعتماد باز گردد.

در بخش لباس مجلسی حباب قیمت و ادعاهای فروشندگان مبنی بر خارجی بودن لباس بسیار گسترده است، ضمن اینکه اغلب مدل‌ها منطبق بر فرهنگ داخلی نیست، آیا وارد این حیطه نیز شده‌اید؟

بله. مدتی است که در کارگروه ساماندهی مد و لباس دایره را از لباس اجتماع فراتر کردیم و لباس مجلسی را نیز مد نظر قرار داده‌ایم. چه بسا ادعاهای برند خارجی غیر واقعی است اما یکی از دلایل این است که نتوانستیم ظرفیت خوب لباس ایرانی را معرفی کنیم. دو مورد از نمایش‌های زنده‌ای که تا امروز برگزار شده به لباس غیر اجتماع پرداخته است. ضمن اینکه نمایش لباس مردان و کودکان نیز انجام شده است. ما سعی داریم در نمایش زنده لباس با توجه به فضای راحت آن برای بانوان مساله لباس مجلسی را پیش ببریم زیرا فضاهای اینچنینی موقعیت بهتری برای نظر دادن بانوان را فراهم می‌کند. در دوره‌های قبل از حضور بازیگران و افراد مشهور در عرصه تبلیغات و مدلینگ جلوگیری شد اما چند وقتی است که ظاهرا این منع برداشته شده است، آیا بازیگران و افراد مشهور به عرصه مدلینگ باز گشته‌اند؟

بله. الگو سازی در حوزه لباس ایرانی و اسلامی نیاز به گروه‌های مرجع دارد و این شعاری است که همه در کارگروه مد و لباس به آن اذعان دارند زیرا اگر غیر از این باشد، مغایر اهداف بنیاد است. شاید در آن دوران نگاه لباس ایرانی نبود اما وقتی الان مد ایرانی را مطرح می کنیم چرا از آن پیشگیری کنیم. بنابراین تا جایی که بتوانیم با رعایت اصول از این بخش استفاده می‌کنیم تا گروه های مرجع تقویت شوند. ساختار تبلیغاتی ما ایرانی و مبنی بر محصول داخلی است. چه ایرادی دارد که یک بازیگر محصول ایرانی را تبلیغ کند؟ چه اشکال شرعی دارد که یک فوتبالیست برای تولید ایرانی تبلیغ کند؟ هر نگاهی غیر از این مغایر با این هدف مهم است.

ظاهرا تعرفه مشخصی برای آموزش طراحی لباس وجود ندارد، این در حالی است که برخی از آموزشگاه‌های آزاد تعرفه‌های عجیب و بالایی را مطرح می‌کنند آیا نظارتی بر این بخش انجام می‌شود؟

فعالان در عرصه مد و لباس باید بدانند که مجموعه‌ای به نام ساماندهی مد و لباس هست ضمن اینکه وزارت علوم هم عضو این کارگروه است و با ما همکاری می‌کند. ما موافق تعرفه‌های سنگین آموزش نیستیم و اگر گزارشی مبنی بر تخلف دریافت کنیم، قطعا رسیدگی می‌کنیم. بررسی سرفصل‌ها و دروس در حوزه محتوا و شکل یکی از مواردی است که مد نظر داریم. زیرا به تایید کارشناسان و اساتید این حوزه منابع درسی حوزه طراحی لباس بسیار قدیمی است تا جایی که ما حتی در سطوح آموزشی لباس مردانه را اصلا نداریم که این یک اشکال جدی است. در مجموع این حوزه هم در شکل و محتوا باید بازنگری شود. شورای راهبردی دانشگاهی بنیاد ملی مد و لباس در حال بررسی این بخش است. من معتقدم که مسیر شروع شده لذا ممکن است، جو زدگی و هیجانی کاذب ایجاد شود. لذا موسساتی که کار آموزشی را دنبال می‌کنند باید شکل کار، محتوا و هزینه‌ها را به شکلی استاندارد دنبال کنند.

با توجه به نزدیک شدن به مدارس، تا چه حد کارگروه در تعیین لباس فرم مدارس تاثیر داشته است؟

وزارت آموزش و پرورش عضو کارگروه است و روشی که دنبال می‌شود از نگاه ما مناسب است. اینکه مدارس امکان تنوع در لباس دانش اموزان را ایجاد کرده‌اند اتفاق بزرگی است. در این میان همیشه دو تفکر با یکدیگر تداخل می‌یابند، اینکه همه در سراسر کشور یک مدل لباس بپوشند نه امکان‌پذیر است و نه قابلیت دفاع را دارد اما اینکه هر مدرسه نسبت به مقاطع، شرایط و ... لباس فرم مشخصی را تعیین کنند نگاه مناسبی است. ما سعی کردیم که در جشنواره طرح لباس‌های دانش آموزی را ارتقاء بدهیم اما یقینا باید سطح ترکیب رنگ بالاتر رود. این روند شروع شده و ما در جشنواره بخش دانش آموزی را نیز داشتیم اما باید این بخش تقویت شود. نگاه ما این است که طراحان متخصص شئونات مختلف تربیت و تبدیل به برند شوند.

ارزیابی شما از فعالیت رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما در حوزه مد و لباس چگونه است؟

من معتقدم یکی از دستگاه‌هایی که بسیار بهتر از گذشته کار می‌کند صدا و سیما است ضمن اینکه چند برنامه ویژه مد و لباس و نگاه به مدگرایی اسلامی راه اندازی شده است. پرداخته شدن به مقوله مد و لباس چند ماهی است که مورد توجه قرار گرفته است و همراهی سایر حوزه‌ها بهتر شده است.

و سخن آخر؟

هنرآنلاین جزء معدود خبرگزاری‌هایی است که توانسته ثابت کند عرصه مد و لباس تیتر بسیار خوب و پر بازدیدی دارد که جای تشکر دارد.

انتهای پیام/

سمیه باقری