سرویس فرهنگ و ادب هنرآنلاین: سیمین غزل فارسی صبح امروز در جمع بزرگان هنر ایران تشییع شد تا برای همیشه در عرصه ادبیات ایران جاودانه شود. در این مراسم که از طیف‌های مختلف هنری؛ هنرمندان حضور چشمگیری داشتند، در ابتدا ابوالحسن تهامی داماد سیمین بهبهانی از سوی خانواده این شاعر ضمن عرض تسلیت گفت: من درود می‌فرستم بر روح سیمین که شما با حضور باشکوه‌تان آن را شکفته کردید. خانواده بهبهانی به من ماموریت داده به جای آنها در این مراسم سخن بگویم. امروز آغاز سیمین غزل بانوی فارسی است. چند روز پیش جسم او زوال یافت، اما او جاودانه با ما همراه است. او امروز زندگی جاودانه خود را آغاز می‌کند و همیشه در تاریخ همچون حافظ، مولانا و سایر بزرگان ادبیات جهان جاودانه خواهد ماند.

وی افزود: خداوند پیکر او را آفرید و امروز او در خاک به خداوند می‌پیوندد، چه در این گورستان و چه جای دیگر. سیمین وصیت کرده بود او را در کنار شوهر و نوه‌اش به خاک بسپرند و اگر شرایط فراهم نشد در کنار گور پدر. اما آنچه که مهم است؛ سیمین همواره زنی استوار بود و دلش برای وطن‌اش و مردمش می‌تپید.

او در پایان شعر "یک متر و هفتاد سانت" را قرائت کرد و گفت: این شعر زندگی‌نامه سیمین بهبهانی است.

سیمین شاخه تازه ادبیات کهن ایران

جواد مجابی دیگر سخنران این مراسم در ابتدا سخنانش گفت: شاعر را نمی‌بینم و شاعر رفته و تن غایب است. سیمین، شیرین از دل ما رفته است. او با رفتنش شعرش را نهان نکرده و شعر او بر ما و جان ماست.

او افزود: غزل از رودکی تا شهریار عمر کرده و تقریبا به پیری رسیده بود، اما سیمین شاخه تازه‌ای بر ادبیات کهن ایران اضافه کرد. شعر کلاسیک بخاطر شعر نیمایی تقریبا منزوی شده بود و سیمین کار مهمی انجام داد و غزل را معاصر و امروزی کرد.

مجابی با اشاره به زوایای مختلف شعر سیمین بهبهانی گفت: او چون شاعری که سرنوشت ملتش را نمود داده جاودانه خواهد بود. او شاعر شادی‌ها، رنج‌ها، اضطراب‌ها و ترس‌های ملت ایران است؛ همین موضوع او را به ملت پیوند می‌دهد. سیمین در شعرش هم پرسش‌های ابدی مانند عشق، مرگ، صلح، زیبایی، رفاه برای همه را مطرح کرده است.

این شاعر و منتقد هنری در پایان گفت: سیمین در امروز می‌زیست و نگاهی به فردا داشت و از گذشته آگاه بود. تاریخ به سیمین آموخت که حقیقت است که پیروز می‌شود. او هرگز مصلحت‌اندیش نبود و به مردم کشورش وفادار ماند.

صدیق تعریف خواننده باسابقه در ادامه این مراسم با بیان اینکه سیمین نور چشم همه ما بود که امروز تن او را از دست داده‌ایم ولی او جاودانه با ماست. یکی از غزل‌های سیمن بهبهانی را برای حاضران اجرا کرد.

سیمین سرآمد انسان‌های دوران خودش بود

محمود دولت آبادی سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به فضائل اخلاقی سیمین بهبهانی گفت: سیمین انسانی بود که یک عمر با کار و عزت زیست و با کار و عزت خاموش شد، برای همین او سرآمد انسانی‌های دوران خودش شد. سیمین در شعرش به مسائل اجتماعی، آزادی، زن و ستم اجتماعی نظر داشت و شعرش آنقدر ناب و عمیق است که سخن برای من باقی نمی‌گذارد.

سیمین مادر تمام ایران بود

محمدرضا شجریان نیز در این مراسم گفت: سیمین بهبهانی نه تنها مادر غزل بلکه مادر تمام ایران بود. او به مردم ایران و جهان همچون خانواده‌اش نگاه می‌کرد و این موضوع در شعرش نمود دارد. سیمین همیشه در تاریخ زنده است زیرا با اشعارش لحظات گوناگون و مختلفی را برای ما ساخت.

شجریان در پایان سخنانش از طرف خانه موسیقی به خانواده و ملت ایران فقدان سیمین بهبهانی را تسلیت گفت.

در ادامه این مراسم همایون شجریان شعر "کولی" و شهرام ناظری شعر "دوباره می‌سازمت وطن" را اجرا کردند و در پایان مراسم نیز علی بهبهانی قدردانی خود از حضور باشکوه هنرمندان و مردم را اعلام کرد.

سپس پیکر سیمین بهبهانی بر شانه غزل‌خوانان شعر فارسی به سمت بهشت زهرا(س) تشییع تا در آرامگاه خانوادگی 72 در کنار قبر پدرش به خاک سپرده شود. در این مراسم هنرمندانی همچون علی مرادخانی، بهمن فرمان‌آرا، شمس لنگرودی، اکبر زنجانپور، رضا بابک، امین الله رشیدی، احمد پوری، مهناز افشار، حافظ ناظری، گوهر خیراندیش، هادی خوانساری، عباس سجادی و ... حضور داشتند.

مراسم یادبود سیمین بهبهانی روز یک‌شنبه دوم شهریورماه از ساعت 11 تا 12:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.