سرویس تئاتر هنرآنلاین: فرناز رهنما بازیگر نقش "اِلی مارپر" در نمایش "آرسنیک و تور کهنه" درباره بازی در این نمایش به هنرآنلاین، گفت: وقتی از طرف آقای پارسایی برای بازی در این نمایش دعوت شدم، ابتدا متن را خواندم و خیلی به آن علاقه‌مند شدم. به این نوع کمدی‌کلاسیک‌ خیلی علاقه دارم. ضمن اینکه کارگردان نمایش در جمع‌آوری گروهی از بازیگران هوشمند و توانای تئا‌تر، خیلی خوب و زیرکانه عمل کرده‌است.

فرناز رهنما درمورد نقشش در این نمایش، گفت: نقش دختر کشیش و نامزد مورتیمر بروستر را بازی می‌کنم. سوژه نمایش درباره خانواده بروستر است. با آن‌که نمایش "آرسنیک..." پرسوناژهای متعددی دارد اما در آن خیلی دقیق و کامل به شخصیت‌ها پرداخته شده است. این نمایشنامه یک قطعه کمدی‌کلاسیک از تئاترهای برادوی در مورد چیرگی جنون بر عقل است که یک فیلم سینمایی هم بر اساس آن ساخته شده است. این متن نخستین‌بار سال ۱۹۴۱ روی صحنه رفت که خیلی هم طرفدار داشت، ولی این برای اولین‎بار است که در ایران اجرا می‌شود.

این بازیگر با اشاره به این‌که غیر از سال ۹۱، در همه سال‌های حضورش به عنوان بازیگر، یک تئا‌تر در سال بازی کرده، در مورد همکاری با حسین پارسایی گفت: چون بازیگر ثابتِ نمایش‌های منیژه محامدی هستم، همه گمان می‌کنند در نمایش‌های دیگران بازی نمی‌کنم در حالی که این یک سو تفاهم است. من خیلی دوست دارم با کارگردان‌های دیگر هم تئا‌تر کار کنم ولی گویا مافیای تئا‌تر بیشتر از سینما و تلویزیون است. بازیگر در سینما و تلویزیون دست‌کم پیشنهاد دارد و اگر دوست نداشته باشد، رد می‌کند اما در تئا‌تر پیشنهادی ندارد که بخواهد نه بگوید.

وی ادامه داد: خیلی دوست دارم با قشر جوان کار کنم. به این فکر نمی‌کنم که چون نامدار نیستند، با آن‌ها کار نمی‌کنم در واقع متن خوب به چشمم نمی‌خورد که دلم را بِبرد. "آرسنیک..." جزو کارهایی است که علاوه بر اهمیت حضور آقای پارسایی در مقام کارگردان، برایم مهم بود در آن بازی کنم تا این تابوِ اشتباه را بشکنم و دوستان بدانند علاقه‌مند هستم با گروه‌های دیگر هم کار کنم. در میان مدیوم‌های نمایشی موجود، تئا‌تر را بیشتر می‌پسندم. به همین دلیل، بین بازی‌هایم در سریال‌ها فاصله می‌افتد. من ترجیح می‌دهم هر کاری نکنم اما سالی یک تئا‌تر را بازی کنم.

رهنما همچنین بر تلاش گروهی حسین پارسایی در شیوه تمرین‌ها تاکید کرد و گفت: ایشان در تمرین‌ها خردِ جمعی را مد نظر قرار می‌دهند. بحث و گفت‌وگو و نظرسنجی می‌کنند و بیشتر از هر کارگردان دیگر اجازه می‌دهند که بازیگر اتود بزند و پیشنهاد بدهد. پس از یک ماه تمرین با این شیوه، خودشان بازی‌ها را رتوش می‌کنند تا به نتیجه دلخواه برسند.

این بازیگر تئا‌تر و سینما درباره مخاطبان نمایش "آرسنیک..." نیز گفت: مخاطب این نمایش فقط قشر خاص تئاتربین‌ها نیست. نمی‌توان گفت نمایش ما جزو کارهای تجاری است اما از طرفی هم شاید چارچوب سفت و سختی را که تئاتری‌ها به عنوان نمایش‌های فاخر در نظر دارند، نداشته باشد. در واقع فضای نمایش، خشک نیست، بلکه کمی شیرین‌ هم هست. حضور بازیگران توانمند طنز هم در یک کار کمدی جنایی، به خوشامد ذائقه تماشاگر کمک می‌کند. امیدوارم بتوانیم سلیقه انواع مخاطب را پوشش بدهیم.

فرناز رهنما در ادامه به حضور پژمان جمشیدی در نمایش "آرسنیک..." اشاره کرد و افزود: همین که من در نمایش "آرسنیک..." حضور دارم، نمایانگر این است که مخالفتی با حضور ایشان ندارم. شاید بعضی‌ها نسبت به بازی افرادی که حرفه‌شان بازیگری نیست در فضای تئا‌تر واکنش داشته باشند. به نظر من ورود به این حرفه مهم نیست، ماندگاری در آن مهم است. الان آقای جمشیدی دومین نمایش خود را بازی می‌کند، پس چیزی در وجودش بوده که او را خواسته‌اند یا طبقه‌ای از سلیقه عمومی را ارضا کرده است. من می‌گویم همه حق دارند به دنیای بازیگری وارد شوند، همانطور که بازیگران تئا‌تر حق دارند به سینما بیایند. کسی جای کسی را نمی‌گیرد. هر کس توانمند باشد، ماندگار می‌شود وگرنه پس از دو یا سه سال کنار می‌رود. کارکردن با پژمان جمشیدی، من را متحیر کرد. او آن‌قدر باهوش است که از بازیگران دیگر زود‌تر متن را حفظ کرد. این یک ویژگی است. یادم هست در زمان دانشجویی که بچه‌ها آن همه عِرق تئا‌تر داشتند، این‌طور نبودند. فکر می‌کنم آقای جمشیدی می‌تواند مخاطب خود را داشته باشد و دیدگاه بدبینانه برخی دوستان را هم که می‌گویند چرا پژمان جمشیدی! کم‌رنگ کند.

رهنما در بخش دیگری از سخنانش، اضافه کرد: به نظرم این‌که تماشاخانه ایرانشهر طبقه‌ای از جامعه را که با تئا‌تر ناآشناست، با این هنر آشتی می‌دهد، خیلی اتفاق خوب و پسندیده‌ای است. امیدوارم این اتفاق ادامه پیدا کند. نه تنها برای بازیگران مشهور، بلکه برای بازیگرانی هم که سال‌هاست تئا‌تر کار می‌کنند. ما پنج هزار نفر عضو خانه تئا‌تر داریم. خوشحال می‌شوم سالن‌های بیشتری ساخته بشود تا بچه‌ها بی‌کار نمانند. خیلی از اعضای خانه تئا‌تر سال‌ها زحمت کشیده‌اند اما کمتر دیده شده‌اند. دلم می‌خواهد این اتفاق در محیط ایرانشهر بیفتد، یعنی از نگاه گیشه‌ای به تئا‌تر کم کنیم و به بازیگران مطرح تئا‌تر بهای بیشتری بدهیم.

نمایش "آرسنیک و تور کهنه" به نویسندگی جوزف کسلرینگ و کارگردانی حسین پارسایی، هر شب غیر از شنبه‌ها ساعت ۲۱ در سالن استاد سمندریان میزبان علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی خواهد بود. در این نمایش علاوه بر فرناز رهنما، بازیگران دیگری از جمله بیژن بنفشه‌خواه، سامان دارابی، سپند امیرسلیمانی، خسرو احمدی، فهیمه امن‌زاده، بهاره رهنما، فرهاد شریفی و پژمان جمشیدی ایفای نقش می‌کنند.

فرناز رهنما پیش از این در فیلم‌های سینمایی "اقلیما"، "چیزهایی هست که نمی‌دانی"، "بعد از ظهر سگیِ سگی" و "ردیف ۲۰، قطعه ۲۰، شماره ۲۰" بازی کرده بود. همچنین او نقش مرلین مونرو را در نمایش "پس از سقوط" به کارگردانی منیژه محامدی و در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر بر عهده داشت.

انتهای پیام/