سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "یه کلیک کوچولو" جدیدترین اثر نمایشی احمد سلیمانی با نقش‌آفرینی بازی علیرضا محمدی، آزاده صمدی، نازنین فراهانی، سام قریبیان، پریناز ایزدیار و آرش دادگر که این روزها در سالن قشقایی در حال اجرا است و با استقبال خوب تماشاگران تئاتر نیز مواجه شده است؛ نمایشی در سه اپیزود مختلف که در هر یک از آنها به نقد برخی معضلات اجتماعی برخاسته از زندگی مدرن شهری پرداخته می‌شود.

آرش دادگر، کارگردان و بازیگر تئاتر که چندی پیش نمایش موفق "هملت" را روی صحنه داشت به عنوان یکی از بازیگران این نمایش، درباره "یه کلیک کوچولو" و ویژگی نقش خود در این این اثر نمایشی به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: من نقش یک استاد اخلاق را بازی می‌کنم که در دانشگاه تدریس می‌کند و با رفتارهای پسرش مشکل دارد. رفتارهایی که از دیدگاه او عرف نیستند و خودش درسی را می‌دهد برای اصول اخلاقی که فکر می‌کند، این‌ها صحیح‌تر هستند و باید در جامعه پیاده شوند. ضمن این‌که بر روی آن‌ها پافشاری نیز دارد، اما در نهایت متوجه می‌شود، اصل قضیه را ندیده و تنها سطح را گرفته و بن‌مایه اتفاق را متوجه نشده، در واقع ناهنجاری فقط دریک پوشش نیست بلکه در خود معضل است. وقتی که در ادامه نمایش به معضل می‌رسیم، می‌بینیم که این یک بیماری است و زمانی این استاد متوجه مشکل فرزندش می‌شود و به این پی می‌برد که این معضل به نوعی بیماری است.

دادگر در ادامه درباره پذیرش این نقش و بازی در نمایش "یک کلیک کوچولو"، گفت: زمانی که احمد سلیمانی بازی در این نمایش را به من پیشنهاد کرد، از نظر بازیگری زیاد مطلوب نظرم نیامد، چرا که از این فضا دور بودم، اما فضای کار، حضور عوامل و خود او فضایی خوبی برایم ترسیم کرد و در کمال آرامش تمریناتم را انجام دادم و بسیار از این اتفاق راضی هستم و لذت می‌برم و امیدوارم برای تماشاگر نیز قابل قبول باشد.

کارگردان نمایش "صبحانه برای ایکاروس" با اشاره به تاثیرگذاری تئاتر در فرهنگ و انتخاب سوژه‌های اینچنینی در جامعه اظهار کرد: انتخاب چنین موضوعاتی قطعا در جامعه تاثیرگذار است. در حال حاضر این کار تنها طرح مسئله کرده و بررسی، کالبدشکافی و درمان قضیه نیست و پیشنهادی برایش ندارد. بیشتر طرح موضوع است. هرچه تعداد این نوع کار بیشتر شود تا ناهنجاری‌‌ها را ارائه دهد، کارهایی در ادامه می‌آید که می‌تواند راهکاری داشته باشد. گاهی ارائه اثر پای دیگرانی را به میان می‌آورد که موضوع را می‌شکافند مانند روانشناسان و جامعه‌شناسان که در این حوزه نیستند، اما به تخصص‌شان نیاز است تا راهکار ارائه دهند و از این راهکار‌ها نمایشنامه‌هایی دراین زمینه قطعا نوشته می‌شود که مشکلات را برطرف می‌کند. هرچند مشکلات ریشه‌کن نمی‌شود، اما جامعه را آشنا و آگاه می‌کند، که بدانید هست، وجود دارد و با آن‌ها برخورد نکنید بلکه آشنا شده و بدرستی با آن رفتار کنید.

او ادامه داد: این‌که متن سه سال منتظر ماند تا اجازه اجرا دریافت کند به نظرم اشتباهی بود که صورت گرفت. ترسیدن از طرح مسئله اجازه آگاهی دادن نمی‌دهد و موضوع را پنهان می‌کند، اما موضوع وجود دارد. این پنهان کاری معضل را حل نمی‌کند. ضمن این‌که پیشاپیش قضاوت کردن درباره این که برافروختگی تماشاگر را ممکن است در پی داشته باشد نیز درست نیست. تماشاگر و جامعه باید قضاوت کنند و ما نمی‌توانیم صورت مسئله را پاک کنیم. چراکه وجود دارد و این پنهان کاری کار درستی نیست. هرچه آگاهی بیشتر شود، سطح جامعه بالاتر می‌رود و نسبت به آن مردم آگاهی می‌یابند تا چگونه برخورد کنند؛ در اروپا زمانی فکر می‌کردند دیوانگی یک نقص است، اما زمان برد تا معلوم شود که بیماری است و باید به صورت یک بیمار با افرادی که مبتلا هستند رفتار کرد، نه این‌که در بدترین شرایط از آن‌ها نگهداری کرد. امروز دیگر کسی با یک دیوانه برخورد غیرعادی ندارد چراکه نسبت به این بیماری درک پیدا کرده و می‌دانیم باید به فرد مبتلا کمک کرد. امیدوارم ما هم سطح آگاهی و اندیشه‌مان هر روز بالاتر رود تا بدانیم انسانیم و باید انسانی برخورد کنیم.

دادگر درباره همکاری با سلیمانی در مقام کارگردان گفت: خیلی خوب بود و فضای دوست داشتنی دارد. من خودم دوست دارم کلنجار بروم حتی در کارگردانی، اما نوع کار موقعیت رفتاری شما را مشخص می‌کند و نوع این کار همین فضا و رفتار را می طلبید و سلیمانی نیز بسیار دست و دلبازانه رفتار کرد.

کارگردان "هملت" همچنین درباره سبک اجرایی اکثر نمایش‌های این روزها که به سمت مینی‌مالیستی شدن گام برداشته عنوان کرد: به نظر من خوب نیست و اپیدمی می‌شود و یکی از دلایل این گرایش اقتصاد است. چرا که شما تمام خلاقیت‌های خود را حذف می‌کنید. زمانی‌که امکاناتش را ندارید،مدام خواسته‌هایتان پایین‌تر می‌آید و به جایی می‌رسید که تصمیم می‌گیرید کم جمعیت‌تر کار کنید و جمع و جور کار کنیم تا در هر سالنی بتوانیم اجرا کنیم. وقتی تنوع، خلاقیت و توقع را پایین بیاورید به سراغ متنی می‌روید که بتوان آن را در هر جعبه‌ای اجرا کرد. کار رئالیستی نه این‌که ساده باشد، اما انتخاب من نیست، دوستان دیگری هستند که در این زمینه قوی‌تر از من کار می کنند و دلیلی ندارد که من نیز حتما این سبک کار را انجام دهم. هر کسی هر ژانری را که بخواهد می‌تواند دنبال کند اما دلیل بر همگانی بودن آن نیست. من دوست دارم متن‌های چند وجهی را انتخاب کنم چراکه جنگ من بزرگ‌تر است. علاقه اصلی من جنگیدن با نمایشنامه‌هایی است که دارای جنبه‌ها و ابعاد گوناگون هستند و ناشناختگی‌ها و پیچیدگی‌های زیادی دارند که آثار شکسپیر مملو است از این جنبه‌های ناشناخته مختلف.

نمایش "یه کلیک کوچولو" نوشته محمدرضا کوهستانی و کارگردانی احمد سلیمانی، هر روز ساعت 19:30 به مدت 60 دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/