به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا ؛ احمد نادعلیان؛ هنرمند در نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته است:

«جناب آقای علی جنتی، وزیرمحترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام

از سال 1376 فعالیت‌های هنری من به عنوان مرکز پردیس، در طبیعت متمرکز بوده است و در زمینه هنرهای محیطی فعالیت دارد. من دارای مجوز نگارخانه و آموزشگاه هستم و در فصول مختلف در سه موقعیت مختلف شمال (روستای پلور)، تهران و جنوب کشور در جزیره هرمز فعالیت‌ها تداوم دارد. در تمامی سال‌های کاری با مدیران مختلف هنرهای تجسمی در تهران تعامل خوبی داشته‌ام و نظر به اعتمادی که داشته‌اند، فعالیت‌ها ادامه پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر در استان هرمزگان با مشکلات متعددی مواجه بوده‌ام. به دلیل سختگیری‌های بی‌مورد و دلایل متعدد دیگر، ضمن طرح موضوع با مدیران ارشد وزارتخانه، در سال گذشته، نظر به اختیاراتی که در مرکز هنرهای تجسمی وجود داشت مجوز موزه "دکتر احمد نادعلیان" در تهران صادر شد. چنین مجوزی روزنه‌ای بود که فعالیت‌های من تداوم داشته باشد.

در نامه اخیر که موضوع مالکیت فکری آثارم مطرح بود، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ضمن ابراز نارضایتی از صدور مجوز موزه من در تهران اعلام داشته‌اند که "هرگونه فعالیت فرهنگی و هنری باید با نظارت و دریافت مجوز از این اداره کل (هرمزگان) باشد."

همیشه این انتظار وجود دارد که اصل بر درستی باشد، مگر آن‌که خلاف آن ثابت شود. من فکر می‌کنم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قبل از آنکه نقش ارشادی داشته باشد، باید نقش فرهنگی داشته باشد و شایسته است ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی خادم هنر باشد، نه ناظر. هنرمندان و اهل فرهنگ حتی بدون ادارات و سازمان‌ها وجود دارند، اما بدون آن‌ها وجود اداره‌ها بی‌معنی است. در نتیجه کرامت شایسته هنر و هنرمند است.

ضمن احترامی که برای بسیاری از هنرمندان استان هرمزگان و بسیاری از کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان قائل هستم، بدین وسیله نارضایتی خود را از عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اعلام می‌کنم. مادامی که تحول بنیادی در آن اداره صورت نگیرد، به هیچ وجه نظارت آن اداره بر مرکز پردیس و یا موزه دکتر نادعلیان در جزیره هرمز را نمی‌پذیرم.

دلایل عدم پذیرش چنین نظارتی بدین شرح هستند:

1. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تحریف مالکیت مادی و معنوی فعالیت‌ها و آثارم را توجیه می‌کند. سوابق این موضوع در اداره مدیریت عملکرد "بازرسی" وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود است. تقلید و تحریف و تخریب آثار هنرهای جدید در استان هرمزگان توسط عده معدودی از آن استان رواج دارد. مسؤولان آن اداره نسبت به مالکیت فکری بی‌توجه هستند. مدیر کنونی نیز همانند مدیران قبلی همواره تخلف و سرقت هنری را توجیه می‌کند. در گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها اطلاعات غیر صحیح ارائه می‌دهند. چنین اطلاعات کاذبی، اعتباری برای آن اداره به همراه نخواهد داشت، بلکه موجب نازل شدن هنر آن استان خواهد شد.

2. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی معمولا اثری را که در آن نقشی نداشته است و هزینه‌ای برای آن نپرداخته را منتشر می‌کند تا کارنامه درخشانی به وزرایی مثل شما ارائه دهند. اسناد آن موجود است. این عمل سرقت فرهنگی است.

3. در حوزه هنرهای تجسمی به‌خصوص نقاشی، مجسمه‌سازی و هنر معاصر، اداره فرهنگ و ارشاد هرمزگان فاقد کارشناس متخصص است و بیشتر جولان‌گاه افراد معدودی است. چگونه ممکن است که کارشناسانی که در سال‌های اخیر تازه دیپلم گرفته‌اند و اطلاعات کافی از هنر تجسمی ندارند، بر مرکزی که فعالیت بین‌المللی دارد نظارت نمایند؟ این انتظار وجود دارد که افراد متخصص موجود در استان را به کار بگیرند.

4. در سال‌های قبل، زمانی‌که برای برگزاری جشنواره‌ها درخواست مجوز شد، درخواست‌ها یا مفقود شدند یا بسیار دیر پاسخ داده شدند و یا شرایطی که برای برگزاری یک رویداد فرهنگی ذکر شده بود، آن‌قدر سخت و غیرمنطقی بودند که هیچ نهادی حتی خود یک ارگان دولتی قادر نبود با آن شرایط جرأت کند که برگزار کننده باشد. اسناد آن موجود هستند. بی‌تجربه نیستم چنین شرایطی اصلا در تهران یا مازندران و دیگر استان‌ها برای من پیش نیامده است.

اگر اصل بر نظارت است باید مرجع معینی کارنامه و عملکرد آن اداره را نیز بررسی کند و بر عملکرد آن‌ها نظارت داشته باشد. برای فعالیت‌هایی که تاکنون داشته‌ام، هیچ وقت نه کمکی از دولت و مشخصا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌ام و نه انتظار آن را دارم. فعالیت‌های من در جزیره هرمز، انسانی و اخلاقی بوده است. نظر به اینکه فعالیت‌های من همواره در وبگاه اختصاصی و رسانه‌ها منتشر می‌شود، عملکرد شفافی داشته‌ام.

در سال‌های گذشته بدون کمک دولت، پاتوق معتادانی که مشروبات الکلی مصرف می‌کردند را به یک مرکز فرهنگی فعال تبدیل کردم و در آن زمینه اشتغال بسیاری از مردم بومی فراهم شده است. این عمل گناه نیست و مغایرتی با دین، فرهنگ و اخلاق ندارد. برای این فعالیت‌ها من دارای مجوز هستم. چنانچه به هر دلیلی چنین مجوزی لغو شد در یک چهارچوب انسانی مصمم تر از همیشه به کارم ادامه می‌دهم. تعطیلی این موزه دوباره آن‌جا را به معتادخانه تبدیل خواهد کرد. آنچه در آنجا شکل گرفته است، حاصل تلاش جمع وسیعی بوده است. با مردم و مسؤولان بومی در جزیره هرمز تعامل خوبی دارم و حالا شمار زیادی به عنوان یک مرکز کار آفرینی به آن چشم دوخته‌اند.

آرزو دارم این یاداشت بهانه‌ای باشد که فعالیت‌های آن اداره در استان هرمزگان را با دقت بیشتری رصد کنید.

انتهای پیام/