سرویس تئاتر هنرآنلاین: هنرمندان و اهالی تئاتر در حالی اجراهای تابستانی آثار خود را آغاز می‌کنند که فارغ از تمام مشکلات و مسایلی که همچنان تئاتر ما با آن مواجه است عموم اجراها در سه‌ماهه نخست سال 93 با استقبال خوبی از سوی مخاطبان تئاتر رو‌به‌رو شده است.

استقبال خوب تماشاگران از اجرای مجدد نمایش "سقراط" به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی، به عنوان پرفروش‌ترین نمایش سال 92 در فروردین ماه سال‌جاری در تالار وحدت آن هم در تعطیلات نوروز، برای اهالی تئاتر که سال گذشته را با امیدواری بسیاری به پایان رسانده بودند نویدبخش اتفاقات خوبی در سال‌جاری بود، اتفاقاتی که با برگزاری اردیبهشت تئاتر ایران و جشن‌های هفته جهانی تئاتر در دومین ماه بهار، رنگ و بوی بیشتری به خود گرفت.

تالار وحدت؛ از "سقراط" تا "باغ دلگشا"

تالار وحدت سال 93 را با نمایش "سقراط" آغاز کرد. بعد از این نمایش که در واقع اجرای مجدد پرفروش‌ترین نمایش سال 92 بود، هادی مرزبان نمایش "تانگوی تخم مرغ داغ" نوشته زنده‌یاد اکبر رادی را در اردیبهشت و خردادماه سال‌جاری در این تالار اجرا کرد. تالار وحدت این روزها برای دومین بار میزبان نمایشی از حمیدرضا نعیمی با عنوان "فاوست" است. این تالار از ابتدای مردادماه امسال میزبان نمایش "باغ دلگشا" جدیدترین اثر نمایشی پری صابری کارگردان پیشکسوت و صاحب‌نام تئاتر خواهد بود.

3 اُپرا و 6 نمایش در تالارهای فردوسی و حافظ

تالارهای حافظ و فردوسی نیز به عنوان تالارهای زیرمجموعه بنیاد رودکی در بهار 93 روزهای شلوغی را پشت سر گذاشتند. تالار فردوسی بهار 93 برخلاف این روزها که میزبان هیچ اثر نمایشی نیست، با میزبانی از اپراهای عروسکی "مولوی"، "لیلی و مجنون" و "حافظ" به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب‌پور پشت سر گذاشت.

تالار حافظ در فروردین ماه 93 با میزبانی از نمایش "هم هوایی" نوشته مهین صدری و کارگردانی افسانه ماهیان اجراهای خود را آغاز کرد. این تالار بهار امسال را با میزبانی از دو نمایش "مسخ" به نویسندگی و کارگردانی نصیر ملکی‌جو و "ناقوس‌ها برای چی‌ن به صدا درمی‌آیند؟" نوشته رحمت امینی و کارگردانی حسن وارسته به پایان رساند. این تالار که تابستان 93 را با اجرای نمایش "هوموریباس" به نویسندگی و کارگردانی یاسر خاسب آغاز کرده مردادماه امسال میزبان دو نمایش "الیور توئیست" به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی و "هر کس با تنهایی‌اش" نوشته دوریس لسینگ و کارگردانی سیدمهدی احمدپناه خواهد بود.

اجرای بیش از 23 نمایش در تئاتر شهر

مجموعه تئاتر شهر به عنوان مهم‌ترین مجموعه نمایشی کشور با میزبانی از نمایش‌های "دن کامیلو" به کارگردانی کوروش نریمانی، "رضا" به کارگردانی جابر رمضانی و "قصه ظهر جمعه" به کارگردانی سیدمحمد مساوات اجراهای خود را در فرودرین ماه 93 آغاز کرد.

نمایش‌های "طروپ طرب" به کارگردانی مشترک خیراله تقیانی پور و جواد نوری، "پوتین‌ها" به کارگردانی کاوه مهدوی، "آنتراکت بی آنتراکت" به کارگردانی پریسا مقتدی، "تب تند ط" به کارگردانی رضا رشادت، "بذار یه امشب بگذره" به کارگردانی ابراهیم رهگذر، "آنچه می‌شنوی ساز کج کوک سکوت است" به کارگردانی فرزانه تفرشی، "من، آنتیگون و دیگران" به کارگردانی سوسن رحیمی، "هانتد" به کارگردانی سیاوش حیدری، "آخرین نامه" به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا و "هیولاخوانی" به کارگردانی محمد یعقوبی از دیگر نمایش‌هایی هستند که در بهار 93 در سالن‌های مختلف تئاتر شهر اجرا شدند. این مجموعه تئاتری با میزبانی از نمایش‌های "به مناسبت ورود اشکان" به کارگردانی پوریا کاکاوند، "یوبیتسومه" نیما نادری و "پوزه چرمی" به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، اجراهای تابستان خود را آغاز کرده و با اجرای نمایش‌های "ننه دلاور" به کارگردانی زهرا صبری، "ترانه‌های محلی" به کارگردانی محمد رحمانیان، "یه کیک کوچولو" به کارگردانی احمد سلیمانی، "بالستیک زخم" به کارگردانی پیام لاریان و "در همین نزدیکی" به کارگردانی جلال تجنگی ادامه می‌دهد.

تماشاخانه سنگلج؛ از "مم و زین" تا "معاشقه حنجر و خنجر"

تماشاخانه سنگلج، به عنوان یکی از سالن‌های قدیمی و مهم تئاتر پایتخت امسال نیز به روال سال‌های گذشته با میزبانی از نمایش‌های ایرانی و آئینی سنتی کار خود را آغاز کرد.

این تماشاخانه بهار امسال را با میزبانی از چهار نمایش "الماس و شهر تارا" نوشته حسین تفنگدار و کارگردانی میثم یوسفی، "مم و زین" نوشته علی عبدالله‌زاده و کارگردانی تینو صالحی، "هملتک" نوشته محسن ایرجی و کارگردانی افق ایرجی و "مجلس سیاه‌بازی نازکنیز" نوشته محمدرضا مختاری آزادفر و کارگردانی داوود معینی‌کیا پشت سرگذاشت. این تماشاخانه قدیمی پایتخت این روزها میزبان نمایش "معاشقه حنجر و خنجر" نوشته و کار ابوالفضل حاجی‌علیخانی است.

میزبانی تماشاخانه ایرانشهر از 9 نمایش در نیمه اول سال 93

اجراهای تماشاخانه ایرانشهر، امسال با دو نمایش "سه روایت از زندگی" نوشته یاسمینا رضا و کارگردانی سیما تیرانداز و نمایش "مرداب روی بام" به نویسندگی و کارگردانی رضا گوران آغاز شد و با دو نمایش "رد پای صورتی" نوشته احسان گودرزی و کارگردانی آروند دشت آرای و "هملت" نوشته شهرام احمدزاده و کارگردانی آرش دادگر، در فصل بهار ادامه پیدا کرد.

این تماشاخانه تابستان 93 را با میزبانی از سه نمایش "قصر" نوشته کافکا و کارگردانی آرمین جوان، "ناصر سعید طهرانی" نوشته محمود احدی‌نیا و کارگردانی داریوش رشادت و "دل سگ" به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی آغاز کرده و با میزبانی از دو نمایش "آرسنیک و تور کهنه" نوشته جوزف کسلرینگ و کارگردانی حسین پارسایی و "دورهمی زنان شکسپیر" نوشته چارلز جورج و کارگردانی بهاره رهنما در مردادماه به کار خود ادامه می‌دهد.

اجرای 10 نمایش طی 4 ماه در سالن استاد انتظامی

سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران که تابستان 93 را با میزبانی از سه نمایش "شب بخیر مادر" به کارگردانی مهشید بابایی، "گونگولا" به کارگردانی اشکان صادقی و "مثل شلوار جین آبی" به کارگردانی احسان گودرزی آغاز کرده، در سه ماهه نخست امسال میزبان هفت نمایش بود.

نمایش‌های"سه شب با مادوکس" نوشته ماتئی ویسنی‌یک و کارگردانی فاطمه ابرار پایدار، "در اعماق" به نویسندگی و کارگردانی سمیرا مهدوی، "میز" به نویسندگی و کارگردانی بهار کاتوزی، "شاه لیر" نوشته ویلیام شکسپیر با کارگردانی ملودی آرام‌نیا، "سیاها نسخه آخر" نوشته ژان ژنه و کارگردانی امیرحسین بهبهانی‌نیا، "گستره سکوت" به نویسندگی و کارگردانی امین بهروزی و "زندگی در تئاتر" نوشته دیوید مامت و کارگردانی محمد برهمنی، در بهار 93 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا شدند.

خانه نمایش؛ 3 نمایش در 4 ماه

خانه نمایش اداره تئاتر اجراهای خود را در سال 93 با نمایش "شانس و لابی" نوشته کاوه مهدوی و کارگردانی مشترک علیرضا مهران و کاوه مهدوی آغاز کرد.

نمایش "پرواز پرندگان مهاجر در صبح روز آخر" نوشته رسول حق‌جو و کارگردانی مجتبی رستمی‌فر دومین نمایشی بود که این سالن اجرا شد. خخانه نمایش با میزبانی از نمایش "پرده برداری" نوشته روسودی سان سکوندو و کارگردانی حسین رحیمی اجراهای تابستانی خود را آغاز کرده است.

فرهنگسرای نیاوران؛ از یعقوبی تا کوشک‌جلالی

فرهنگسرای نیاوران امسال با میزبانی از دو نمایش "خشک‌سالی و دروغ" به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی و "با من بستنی می‌خوری" به نویسندگی و کارگردانی بهاره رهنما در فروردین ماه 93 اجراهای خود را آغاز کرد.

این فرهنگسرا که اجراهای فصل بهار خود را با میزبانی از نمایش‌های "شب بخیر کیارستمی" نوشته فرهاد نقدعلی و کارگردانی علی احمدی، "تک سلولی‌ها" نوشته جلال تهرانی، اوژن یونسکو و وودی آلن و کارگردانی اردشیر مهرآبادی و "25" کاری از هنرجویان آموزشگاه استاد سمندریان به سرپرستی محمد یعقوبی به پایان رساند این روزها میزبان دو نمایش "منهای دو" نوشته ساموئل بنشتریت و کارگردانی مهدی نعمتی و "سیستم گرون هلم" نوشته جوردی گالچران و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی است.

میزبانی تالار محراب و تماشاخانه مهر از 5 نمایش

تالار محراب که این روزها میزبان هیچ نمایشی نیست در بهار 93 تنها میزبان دو نمایش "بانوی زیبای من" به کارگردانی مریم امینی، "سوغات جنگ" به کارگردانی علی خونساری، و "آنتیگونه در نیویورک" به کارگردانی میلاد ساعدی پور بود. تماشاخانه مهر نیز بهار را با اجرای دو نمایش "کابوس‌های شکسته خاک" به کارگردانی احسان ملکی و "روبینسون و کروزو" به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی به پایان رساند و این روزها میزبان نمایش "حقیقتی درباره مریم" به کارگردانی پرویز باقری است.

تالار هنر و 4 نمایش ویژه کودکان

در تالار هنر نیز که نمایش‌های ویژه کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود و این روزها میزبان دو نمایش "من و در لجباز" به کارگردانی محمود تیموری و "من و حسن کچل" به کارگردانی سید علیرضا دری است، بهار 93 را با اجرای دو نمایش "گروفالو" به کارگردانی مجتبی معاف و "افسانه ماه و خورشید" به کارگردانی حامد زارعان پشت سر گذاشت.

اجرای بیش از 40 نمایش در سالن‌های خصوصی و نیمه خصوصی پایتخت

اما در دیگر سالن‌های تئاتر پایتخت از جمله تماشاخانه‌های استاد مشایخی کاووسیه و مان، سه نقطه، آو، تالار شمس اکو، برج میلاد، کارگاه نمایش باران، تماشاخانه دیب و تئاتر کانون از ابتدای سال 93 تاکنون بیش از 40 نمایش اجرا شده است.

این نمایش‌ها عبارتند از: "عشق من فوتبال" به کارگردانی شایان افکاری، "سایه‌های اژدهاک" به کارگردانی هانی صالحی، "مصاحبه" به کارگردانی افشین هاشمی، "لحظه آخر سقوط" به کارگردانی علیرضا توکلی، "روتاکید برعکس" به کارگردانی بهنود بهلولی، "و آنک انسان" به کارگردانی محمد رضایی راد، "دو نوجوان در انتظار گودو" به کارگردانی سامی صالحی ثابت، "نویسنده مرده است" به کارگردانی آرش عباسی، "مشرتک مورد نظر در دسترس نیست" به کارگردانی محمد زمان وفاجویی، "کابوس نامه" به کارگردانی وحید رهبانی، "تمسخر خوانی" به کارگردانی مشترک کیهان ملکی و علی حسینی، "بوم زندگی با تامل آقای جیم" مجید جور، "خواستگاری" آیدین طهرانی، "زمان استفاده از این میز نیم ساعت(تهش 45 دقیقه)" به کارگردانی آرش وزیرنظامی، "خورشید بانو" به کارگردانی علی سجادی طهرانی، "کروکودیل" به کارگردانی جواد محمدپور، "سه روز باران" به کارگردانی مهدی ارجمند، "پیک نیک در میدان جنگ" بابک سعیدیان، "مهر آب" به کارگردانی رضا داداشی، "خشم شدید فیلیپ هوتس" به کارگردانی علی زرین نهاد، "میخوام تو عکس باشم" به کارگردانی میلاد اخگر، "اینجا یکنفره است" به کارگردانی مهدی رحیمی سده، "ازدواج‌های مرده" محمد حسین میربابا، "الاویاتان" به کارگردانی محمد میرعلی اکبری، "مجلس نقالی رومئو و زولیت" به کارگردانی حسین جمالی، "گلوله را گذاشت توی اسلحه، نوک اسلحه رو گذاشت رو شقیقه دستشو گذاشت رو ماشه، ماشه رو نکشید" به کارگردانی شایان فیروزی، "درستکارترین قاتل دنیا" به کارگردانی منصور نصیری، "دو لیتر در دو لیتر صلح" به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، "برای کلاه آهنی‌ها" به کارگردانی پژمان عبدی، "13 روی 13" به کارگردانی احمد مرادی پور، "هاراگیری" به کارگردانی شهاب مهربان، "مده‌آ" به کارگردانی سهراب سلیمی، "داستان باغ وحش" به کارگردانی محمد مهاجران، "همین دور و بر" لاله علوی، "مرحوم" به کارگردانی امیر مهندسیان، "دخمه" به کارگردانی حمید بدر و "کلوچه دارچینی" مریم کاظمی، "شکلک" به کارگردانی کیومرث مرادی و "ایران و استرالیا" به کارگردانی سجاد افشاریان، "قندک" به کارگردانی علیرضا دهقانی، "دختر کدو تنبل" به کارگردانی مشترک علی پاکدست و مریم اقبالی و "خرمشیر" به کارگردانی مجتبی خمسه.

تهران و اجرای بیش از 125 نمایش در سه ماه اول سال93

هنرمندان تئاتر از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 125 نمایش را در سالن‌های پایتخت روی صحنه بردند و به نظر می‌رسد که عموم این آثار توانستند در جذب مخاطب موفق باشند و همین مسئله از بالا رفتن کیفیت آثار نمایشی در کنار افزایش کمی تئاترها خبر می‌دهد. ضمن اینکه استقبال مخاطبان از عموم آثار نمایشی که در بهار 93 اجرا شد برای بسیاری از هنرمندان تئاتر نوید تابستانی پر رونق را می‌دهد. به همین روی دوستداران هنر نمایش می‌توانند امیدوار باشند که در شش ماهه دوم سال نمایش‌هایی به مراتب بهتر از آنچه در بهار و تابستان روی صحنه رفته، در سالن‌های تئاتر اجرا شود.

انتهای پیام/