سرویس سینمایی هنرآنلاین: مجموعه تلویزیونی "پوآرو آگاتا کریستی" که اولین بار 8 ژانویه 1989 در بریتانیا روی آنتن رفت، اکنون پس از 25 سال به پایان راه رسیده است. پنج اپیزود پایانی سریال برای اولین بار در ایالات متحده از طریق سرویس پخش آنلاین "آکورن تی‌وی" پخش خواهد شد.

وبسایت ایندی وایر اخیرا توانست هر پنج اپیزود پایانی فصل سیزدهم را ببینند و با دیوید سوشِی ستاره این مجموعه تلویزیونی - که در ایران با نام دیوید ساچت شناخته می‌شود - درباره 25 سال حضور در نقش کارآگاه معروف آگاتا کریستی گفت‌و‌گو کند.

گروهی از هواداران سرسخت سریال "پوآرو آگاتا کریستی" - که بیشتر آن‌ها مسن بودند - در مراسم تجلیل از این مجموعه تلویزیونی در میراث مرکز رسانه‌ای "پیلی"، اپیزودهای پایانی را دیدند و واکنش‌ها تلفیقی از خنده و گریه بود.

سوشی 68 ساله که متولد لندن و دانش‌آموخته آکادمی موسیقی و هنر لندن (LAMDA) است، سال 1987 برای بازی در نقش هرکول پوآرو انتخاب شد. او پیش از آن در سه مجموعه تلویزیونی مهم بازی کرده بود: "Blott On The Landscape"، "اوپنهایمر" و "فروید" و از 1973 تا 1986 عضو شرکت رویال شکسپیر تیه‌تر بود.

سوشی سال 1985 نیز در یک اقتباس دیگر از پوآرو بازی کرد: فیلم تلویزیونی "13 نفر سر میز شام" که در آن نقش بازرس جیمز جپ را مقابل پیتر یوستینوف به نقش پوآرو ایفاء کرد. سوشی اعتراف کرد: وقتی فیلم به نمایش درآمد، کاملا مشخص بود که احتمالا یکی از بدترین نقش‌آفرینی‌هایم را در آن داشتم.

او توضیح داد: پیتر یوستینوف بعد از "13 نفر سر میز شام" با همان بازیگران نقش‌های مکمل چهار فیلم تلویزیونی دیگر کار کرد، اما اگر من در فیلم اول خوب بودم، هیچ‌وقت نمی‌توانستم نقش پوآرو را بازی کنم.

به عبارت دیگر این بزرگ‌ترین شانس سوشی بود.

سوشی همچنین درباره روند پیدا کردن شخصیت پوآرو پس از به دست آوردن این نقش صحبت کرد و گفت که چگونه با تحقیق بسیار سعی کرد از منظر آگاتا کریستی این شخصیت را ببیند. او تک‌تک جزئیات مربوط به این شخصیت را که در رمان‌ها پیدا کرده بود، روی کاغذ می‌نوشت.

او گفت: نه اینکه بخواهم مشخص کنم چطور باید در نقش پوآرو ظاهر شوم، بلکه می‌خواستم متوجه شوم کریستی چه نوشته است. اینکه عادات عجیب پوآرو چیست، چطور لباس می‌پوشد و چه گذشته‌ای دارد.

سوشی ادامه داد: روی حس لباس او کار می‌کردم، اینکه ظاهرش چطوری است. روی لایه‌های زیرین شخصیت او کار می‌کردم تا به تصویر درستی از شکلی که آگاتا کریستی برای او طراحی کرده بود، برسم. اینکه سرش را تا حدی جلو می‌گیرد و به قول کریستی مثل یک توکای سیاه به یک طرف کج می‌کند... همه این چیزهای کوچک.

او گفت: تقریبا امکان ندارد بتوانم خیلی راحت با این شخصیت خداحافظی کنم، چون او بهترین دوست من است.

نقش پوآرو به سوشی کمک کرد شنونده بهتری باشد. او گفت: باید سعی می‌کردم از یک زاویه مناسب به این شخصیت نزدیک بشم. الان دیگر نقش او را بازی نمی‌کنم، اما او این کار را به من یاد داد. او تیزبینی را هم به من یاد داد. الان تیزبین‌تر از قبل هستم.

سوشی از حس درد خود هنگام خداحافظی با شخصیت پوآرو گفت و اینکه چطور هنگام تصویربرداری آخرین اپیزود ناچار شد چند صحنه را تکرار کند، چون بیش از حد احساسی شده بود.

او ادامه داد: این ارتباطی بیست و پنج ساله است. ما بیش از حد به هم نزدیک شده‌ایم. شاید گفتنش عجیب باشد، اما واقعا چنین ارتباطی داریم. احتمالا او را بیش از هر کس دیگر می‌شناسم.

"چهار بزرگ"، "حماقت مرد مرده"، "فیل‌ها می‌توانند به خاطر بیاورند"، "سختی‌های هرکول" و "پرده: آخرین پرونده پوآرو" آخرین اپیزودهای مجموعه تلویزیونی "پوآرو آگاتا کریستی" تولید شبکه آی‌تی‌وی هستند که اولین بار نوامبر 2103 روی آنتن این شبکه رفت.

ایندی وایر / 11 ژوئیه

علی افتخاری