سرویس فرهنگ و ادبیات هنر آنلاین: برونو پسربچه نه ساله‌ای است که در کنار پدر، مادر و خواهر بزرگ‌ترش در خانه بزرگ زیبایی در برلین زندگی می‌کند. زمان زمان جنگ دوم جهانگیر است و پدر برونو یکی از افسران ارتش آلمان نازی است که می گویند پیشوا برایش نقشه‌های بزرگی در سر دارد. یک روز وقتی از مدرسه به خانه می‌رسد همه اهل خانه را در حال جمع کردن و بسته بندی وسایل خانه می بیند. برونو از زبان مادرش می‌شنود که خانواده آنها به زودی باید به مکان دیگری نقل مکان کنند.

منزل جدید برونو خانه زشتی در برهوتی دور از شهر است. اما همه این ها در مقابل آنچه برونو و خواهرش گرتل درباره خانه جدیدشان کشف می کنند موضوع بی اهمیتی می‌نماید. روزی که برونو از پنجره اتاق جدیدش به چشم‌انداز بیرون نگاه می‌کند از پشت سیم‌های خاردار کلبه های کوچکی را می‌بیند که جمعیتی از آدم های نحیف و غمگین، از پسربچه تا پیرمرد، با لباس‌های متحدالشکلی به رنگ خاکستری راه راه در آنها زندگی می‌کنند. برونو هنوز با کلمه جنگ و اردوگاه کار اجباری و نسل‌کشی آشنا نیست و هیچ نمی‌فهمد کدام دست او را از دنیای اسباب بازی‌های گرانقیمتش به این برهوت زشت و دلهره آور پرتاب کرده است...

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: این همه آدم اون بیرون کی هستند؟ پدر که از این سوال کمی یکه خورده بود، سرش را به سمت چپ کج کرد و گفت: "برونو، سربازها، منشی‌ها، کارگران ستاد، البته همه‌شان را قبلا دیده‌ای." "نه، اون‌ها رو نمی‌گم، اون آدمها که من از پشت پنجره می‌بینم. توی کلبه‌ها، اون دور دورها، همه‌شون یه جور لباس پوشیده‌ن." پدر سرش را تکان داد و لبخندی ملایم بر لبانش ظاهر شد و گفت: "اُه، آن آدم‌ها... آن آدم‌ها... خب، آن‌ها اصلا آدم نیستند برونو." برونو با اخم و چین به ابرو انداخته و نامطمئن از اینکه منظور پدر از این حرف چه بود، پرسید: "اون‌ها آدم نیستن؟" خب، نه آن‌طوری که ما از کلمه آدم می‌فهمیم." سپس ادامه داد: "اما تو حالا اصلا نباید از بابت آن‌ها نگران باشی. آن‌ها کاری به کار تو ندارند. تو هم هیچ وجه مشترکی با آن‌ها نداری. فقط توی خانه جدید جا بیفت و راحت باش. این همه آن چیزی است که من از تو می‌خواهم..."

"پسری با پیژامه راه راه" نوشته جان بوین نویسنده‌ ایرلندی که نخستین بار در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و خیلی زود در جدول پرفروش‌ترین رمان‌های دنیای ادبیات انگلیسی‌زبان جای گرفت. این رمان که ابتدا به عنوان اثری در ژانر کودک و نوجوان شناسایی می‌شد، اگر چه از سوی بنیاد کودکان و جنگ جایزه‌ اثر برگزیده‌ سال را دریافت کرد، اما به سرعت پا را از دایره این گونه فراتر گذاشت و به جای خود را در میان رمان‌های بزرگسال باز کرد و با توجه به درونمایه آن که از مسائلی فراتر از دنیای کودکانه در آن سخن گفته شده، اکنون بیشتر به عنوان اثر بزرگسال شناخته می‌شود.

جان بوین درباره‌ ایده‌ نوشتن این رمان می‌گوید: "اصولاً یک تصویر یگانه به ذهنم آمد، از دو پسربچه‌ای که در دو طرف حصار سیم‌خاردار نشسته‌اند و باهم حرف می‌زنند. و من می‌دانستم آن حصار سیم‌خاردار کجا قرار دارد. یکی از چیزهایی که خوشم آمده، این بود که از وقتی کتاب را به مردم داده‌ام تا آن را بخوانند، وقتی بوده است که آن‌ها گفته‌اند کتاب را در یک یا دو نشست، شاید هم در عرض چند ساعت خوانده‌اند. وقتی کتاب را در دست گرفته‌اند یک نفس تا آخر خوانده‌اند. زیرا من هم آن را به‌همین سرعت یک‌تکه نوشته‌ام."

این کتاب به همت نشر چشمه در 195 صفحه و قیمت 9800 تومان به بازار نشر عرضه شده است.

انتهای پیام/