سرویس موسیقی هنرآنلاین: فواد توحیدی پژوهشگر موسیقی نواحی کرمان در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین درباره موسیقی رمضان گفت: موسیقی رمضان در هر شهری به شیوه خاصی اجرا می‌شود. در گذشته این نوع موسیقی در کرمان بسیار مورد توجه مردم بود اما امروزه موسیقی رمضان در کرمان فراموش شده است.

این پژوهشگر موسیقی نواحی کرمان در ادامه افزود: موسیقی رمضان در کرمان شامل چلیک نوازی (روستای رفسنجان)، دهل‌نوازی (قاسم‌آباد)، طبل‌نوازی روی شتر (سیرجان)، نقاره‌زنی (شهداد)، ضرب با چوب و.... است.

توحیدی با اشاره به اینکه موسیقی رمضان در کرمان به صورت آوازی نیز اجرا می‌شد، بیان کرد: در گذشته زمانی‌ که مردم را به وسیله ساز برای سحر از خواب بیدار می‌کردند، بعد از آن آواز می‌خواندند که این آوازها خیلی مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت، زیرا همه آوازها جنبه مذهبی داشت و به نوعی راز و نیاز با خدا بود‌.

فواد توحیدی در پاسخ به این پرسش که این قطعات در چه دستگاه‌هایی اجرا می‌شد، گفت: در هر شهری آوازها در دستگاه‌های خاصی اجرا می‌شد و بستگی به گردش ملودی‌ها در هر منطقه داشت. به عنوان مثال در یک منطقه قطعات در دستگاه شوشتری اجرا می‌شد یا در منطقه دیگر قطعات در دستگاه نوا اجرا می‌شد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی کرمان تاکید کرد: با این‌که این نوع موسیقی در کرمان در حال فراموشی است، ولی هنوز هم در ایام ماه رمضان از ساز "سفید مهره" که یک ساز بادی و صدفی شکل است هنگام افطار استفاده می‌شود.

توحیدی در پایان با اشاره به اینکه باید از منسوخ شدن موسیقی رمضان جلوگیری کنیم، گفت: متاسفانه این نوع موسیقی امروزه مانند گذشته کاربردی ندارد، زیرا بیشتر مردم از رادیو و تلویزیون استفاده می‌کنند، اما ما باید دست به دست هم دهیم و با اجرای مراسم آئینی این نوع موسیقی را حفظ کنیم.