سرویس تئاتر هنرآنلاین: با نواخته شدن زنگ افتتاح نمایش "دل سگ" به کارگردانی محمد یعقوبی توسط مهدی غبرایی، مترجم این رمان معروف، اجرای این نمایش در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر آغاز شد.

در آئین افتتاح این نمایش، مسعود فروتن که به روال همیشگی اجرای مراسم‌ را برعهده داشت، در سخنان کوتاهی به معرفی این نمایش که پس از حدود 14 سال برای دومین بار روی صحنه می‌رود، پرداخت و پس از آن از محمد یعقوبی دعوت کرد تا چند کلامی درباره نمایش "دل سگ" که بر اساس رمانی به همین نام نوشته بولگاکف با ترجمه مهدی غبرایی به رشته تحریر درآورده، برای حاضران در تماشاخانه ایرانشهر صحبت کند.

محمد یعقوبی که این نمایش بعد نمایش‌های "خشک‌‌سالی و دروغ" و "هیولا خوانی" سومین نمایشی است که در سال جاری اجرا می‌کند، ضمن خیرمقدم به حاضران در مراسم افتتاح نمایش "دل سگ" درباره این اثر گفت: خوشحالم که دوباره در تماشاخانه ایرانشهر اجرا دارم و تشکر می‌کنم از مدیریت محترم تماشاخانه ایرانشهر. نمایش "دل سگ" را یک‌ بار دیگر سال 78 در تئاتر شهر اجرا کرده بودم و یک‌ بار هم به کارگردانی مسعود فروتن در مقام کارگردان تلویزیونی به صورت تله‌ تئاتر ضبط شد. خیلی خوشحالم که امشب آقای غبرایی، مترجم محترم این رمان هم اینجا تشریف دارند و زنگ افتتاح این نمایش را به صدا در می‌آورند. من نمایشم را مدیون این رمان هستم که توسط آقای غبرایی ترجمه شده است.

یعقوبی افزود: برای اجرای مجدد نمایش "دل سگ" به دنبال دلیل محتوایی نبودم، اما با توجه به اینکه به اهمیت بازتولید آثار نمایش اعتقاد دارم تصمیم به اجرای این نمایش گرفتم. ضمن اینکه در این اجرا متن تغییراتی پیدا گرده و هم بازیگران هم در طراحی صحنه تغییراتی زیادی لحاظ شده و همه اینها یعنی اینکه نمایش خود به خود نسبت به قبل تغییر کرده است.

او با اشاره به ذات تکرارناپذیر تئاتر افزود: در ذات تئاتر عناصری وجود دارد که نمی‌گذارد یک اثر تکراری شود. بنابراین حتی اگر کاری دو سال پیش اجرا شده باشد، می‌تواند دوباره اجرا شود و تازه باشد.

در ادامه مجید سرسنگی رئیس خانه هنرمندان نیز در سخنانی با اشاره به میزبانی هم زمان تماشاخانه ایرانشهر از نمایش‌های داشنجویی و نمایش‌های حرفه‌ای و اهمیت اختصاص فضاهای نمایشی به گروه‌های دانشجویی در کنار حمایت از هنرمندان حرفه‌ای اجرای "دل سگ" را در راستای اهداف این نماشاخانه برای اجرای آثار ماندگار عنوان کرد.

سرسنگی در ادامه با بیان اینکه ماه رمضان فرصتی است که می‌توان از آن برای اجرای نمایش‌هایی با موضوعات مرتبط به این ماه بهترین استفاده را از نظر معنوی کرد، ضمن دعوت از از هنرمندان برای حضور در برنامه‌های تدارک دیده شده ویژه ماه رمضان، گفت: سال گذشته برنامه‌ای تحت عنوان "ملکوت کلمات" داشتیم که مخاطبان آن اهالی فرهنگ و هنر بودند. امسال نیز این برنامه در وسعت بیشتر و با توجه ویژه به آیین‌های نمایشی ادامه دادیم و در همین راستا خانه هنرمندان از 19 تا 23 تیرماه به مدت پنج شب میزبان آیین‌های نمایشی ویژه رمضان است.

پس از سخنان سرسنگی، مهدی غبرایی مترجم رمان "دل سگ" زنگ افتتاح این نمایش به صدا درآورد و پس از امضاء پوستر نمایش "دل سگ" توسط هنرمندان حاضر در مراسم، حاضران برای تماشای نخستین اجرای این اثر به سالن استاد ناظرزاده کرمانی رفتند.

پرویز پوحسینی، جمشید گرگین، مهدی غبرایی، علی سرابی، گوهر خیراندیش، حسن باستانی، کیوان کثیریان، فریندخت زاهدی، فریده سپاه‌منصور، فرشید ابراهیمیان، مهدی غبرایی، اردلان شجاع‌کاوه، محمد حاتمی، شیرین یزدانبخش، سیروس الوند، هانیه توسلی، اشکان خیل‌نژاد، داریوش موفقمحمد حاتمی و عطااله کوپال و... از جمله هنرمندان حاضر در آئین افتتاح نمایش "دل سگ" بودند.

نمایش "دل سگ" با بازی حبیب رضایی، نوید محمدزاده، آیدا کیخایی، اشکان جنابی، آوا شریفی، نیلوفر وهاب‌زادگان، سهیل قنادان و حامد پورزارع هر شب ساعت 21 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/