سرویس سینمایی هنرآنلاین: کارگردان فیلم "همبازی" عنوان کرد که بارها در خصوص سینمایی برای نمایش فیلم های کودک با مدیران صحبت کرده ایم که باز هم نتیجه ای دربرنداشته است.این کارگردان، ژانر سینمای کودک را دوست دارد و ترجیح می دهد با تمام مشکلات از اکران فیلم تا فروش پائین آن فیلم را بپذیرد اما از سینمای کودک دور نشود.

رمضانی فیلم هایی ساخته که بیشتربا مضمون کودک بوده که آخرین فیلم او به نام "همبازی" اکران عمومی شده است. البته باید یادآوری کرد که رمضانی کارگردان یکی از اپیزودهای فیلم "گنجشکک اشی مشی" را هم انجام داده است.


وضعیت سینمای ایران را چطور می بینید؟


در این شرایطی که قرار گرفته ایم، فیلم دیدن برای مخاطبان تقریبا بی معنی شده است چرا که سینمای کودک مهجور باقی مانده است. و یکی از دلایل فروش کم فیلم ها، بحث چرخه اکران است. چه در بخش مدیریتی و چه در بخش نماینده سینماداران شورای اکران، درموقعیت های مختلف مباحثی مطرح شد.

فروش فیلم ها را در نیمه اول سال چه طور می بینید؟


من معتقدم فیلم هایی که با فروش خوب مواجه می شوند طی این سال ها تلاش زیادی برای اکران هم می کنند.

چه باید کرد تا فیلم هایی که در آستانه اکران قرار می گیرند، برای آن ها تبلیغات شود؟


اگر بخواهیم برای فیلم تبلیغات و بنرهای وسط شهر بزنیم ، تهیه کننده باید میلیون ها پول برای آنونس و تبلیغات و غیره هزینه کند. در سینما به سختی پول بدست می آوریم به خصوص فیلم های کودک که مخاطبان خاص خود را دارد. بیشتر فیلم هایی که اکران می شوند، فروش خوبی در گیشه ندارند حتی فیلم های کمدی که سطح این فیلم ها به لحاظ کیفیت و ساختار، پائین است. اکثر فیلم ها از طریق برگزاری این جشنواره ها دیده می شوند. من فکر می کنم سینمای کودک یکی از مهم ترین ژانرها در سینمای ایران است.


پیشنهاد اختصاص یک سالن سینما مختص فیلم های کودک به کجا رسیده است؟


اکران فیلم ها باید برنامه ریزی درستی داشته باشد. سینمای کودک فیلم های زیادی دارد که تنها به کشور ایران نباید بسنده کرد. اگر در طول سال بخواهیم فیلم های خارجی کودک را در کنار فیلم های ایرانی در معرض تماشا بگذاریم، سالن سینمای کودک دیگر خالی نخواهد ماند و بحث تقاضا و ارز در سینما هویدا می شود. من سال های قبل بارها اشاره کردم که احتیاج به یک سالن کودک داریم که ثابت باشد و فیلم های کودک را نمایش دهد. اما متاسفانه در این دوره هرکسی به فکر خویش است. شهرداری از فیلم هایی که اسپانسر آن بوده، حمایت می کند. حوزه هنری هم با همه آن حرف و حدیث های گذشته به بعضی از فیلم ها توجه می کند.




به نظر می رسد مشکل در اکران فیلم های کودک باشد چون چند فیلم قبلی شما هم هنوز به نمایش عمومی درنیامده اند.


من هفت فیلم سینمایی ساخته ام که تنها فیلم اولم دو هفته اکران شد و بقیه هنوز روی پرده نرفته اند. به نظرم الآن سینماها در اختیار یک سری از افراد قرار گرفته که سینما دارند و تصمیم می گیرند که چه فیلمی را پخش کنند، چه فیلمی را تحویل نگیرند و حتی چه فیلمی بسازند که در فلان زمان اکران شود. البته پیش تر این طور نبود و فضا قدری تفاوت داشت. به هر حال بارها گفته ام که اکران فیلم کودک جدی نیست.

به چه دلیل "حیات"، "قفل ساز"، "سبز کوچک" و فیلم های دیگر شما اکران نشده اند؟


دلیلش همان است که گفتم. ما برای فیلم "حیات" که قرار بود در گروه سینمایی آسمان آبی اکران شود، پوستر و تیزر و آنونس هم آماده کردیم اما در نهایت اکران نشد. برای "قفل ساز" هم با فیلمیران مذاکره کردیم اما چیزی اکران نکردند.

مشکلات سینمای ایران به وضعیت سیاسی مرتبط می شود؟


فیلم و سینما نباید ربطی به مشکلات سیاسی داشته باشد. من معتقدم در هر سینمایی مشکلاتی وجود دارد، به نظرمن اینکه با این مشکلات چگونه برخورد کنیم، مهم است و اینکه فیلمساز باید فیلم بسازد و از ساختن فیلم خود لذت ببرد حالا اینکه چرا جو سینما به اینجا کشیده شده و یا چرا فیلم در فلان سینما اکران نشده، مسائلی است که در حاشیه سینما قرار می گیرد.


امروز روز ادبیات کودکان و نوجوان بود. همین موضوع می توانست بهانه خوبی برای اکران چند فیلم کودک در سالن سینما باشد. چرا این موضوع قابل اهمیت برای سینما نیست؟ به هرحال ژانر کودک در سینما طرفداران خاص خودش را دارد؟


وقتی مشکلات سینمایی از یک حدی بگذرد، دیگر مجالی برای روزهای مختلف براساس اکران فیلم نیست. باید در سینما برنامه ریزی صورت بگیرد که چنین روزهایی بهانه ای باشد برای یادآوری سینمای کودک و ژانر کودک که قطعا مخاطبان خاص خود را هم در برخواهد گرفت.

انتهای پیام/

صبا شادور