سرویس تجسمی هنرآنلاین: پیمان شعفی درباره دومین نمایشگاه انفرادی خود در ایران به هنرآنلاین، گفت: در این نمایشگاه مجموعه جدیدی از آثارم را که از دو سال پیش تاکنون خلق کرده ام به نمایش می گذارم، این مجموعه دربرگیرنده تعدادی بوم سه‌بعدی است و این برای نخستین بار است که هنرمندی یک بوم سه‌بعدی را برای ارائه اثرش انتخاب می کند.

او افزود: بوم های این مجموعه در واقع شکل یک پازل را می سازند و بیشتر خودم ترجیح می دهم که آن ها را اینستالیشن بنامم، چون در حالت کلی از نقاشی خارج می شوند.

این هنرمند درباره ایده اصلی اش برای شکل گیری این مجموعه گفت: من به واسطه شغل ام و زندگی شخصی ام به شهرها و کشورهای مختلف سفر می کنم و نمایشگاه متعددی را می بینم. دو سال پیش در میامی شهر محل سکونتم به نمایشگاه مهمی که به مدت یک هفته دراین شهر برگزار می شود و کل شهر تحت تاثیر این نمایشگاه را تحت شعاع قرار می دهد، رفتم و در این نمایشگاه با یک میز چند تکه روبرو شدم که برایم خیلی جذاب بود و با دیدن آن به این فکر کردم که چرا بوم هایی چند تکه نسازم و بوم را از حالت تک بعدی خارج نکنم.

او افزود: نخستین تجربه من در ساختن بوم سه‌بعدی سه‌لته ای بود که با موفقیت انجام شد و پس از آن به ساختن بوم های سه‌بعدی چند لته‌ای روی آورم. با این که ساخت این بوم ها بسیار دشوار است، اما به مرور توانستم این بوم ها را بسازم و تمام مراحل ساخت کار توسط خودم صورت می گیرد.

شعفی درباره تعداد آثاری که دراین نمایشگاه در معرض دید قرار خواهد گرفت گفت: در این نمایشگاه 10 اثر بر روی دیوار خواهد رفت که بزرگترین اثراین مجموعه از 10 بوم و کوچکترین اثر نیز از یک بوم تشکیل شده است. کوچکترین بوم این مجموعه 75×110 سانتی متر و بزرگترینش 300×200 سانتی متر است.

او افزود: بر روی این بوم ها من تنها از رنگ استفاده کرده ام و هیچ المان دیگری در این مجموعه از جمله خط و طرح دیده نمی شود و مثلا بزرگترین اثر این مجموعه از 10 بوم و 10 رنگ تشکیل شده و بیشتر رنگ شفاف و صدفی هستند.

این هنرمند با اشاره به رویکرد هنرمندان جهان نسبت به مینمالیست گفت: در حال حاضر جهان گرایش خاصی به مینمالیست پیدا کرده است و با این که در مجموعه موزه هنرهای معاصر هم آثار خوب مینمالیستی داریم اما هنرمندان ایرانی کمتر به این سمت گرایش پیدا کرده اند و بیشتر به آثار پر کار علاقه دارند و به طبع مجموعه داران نیز به آثار پر کار و شلوغ اقبال بیشتری نشان می دهند.

او در نمایشگاه های قبلی اش بوم های سه بعدی با تصاویر کالیگرافی عرضه کرده بود اما در مجموعه آثار تازه اش هر گونه طرح و نقش را از سه‌بعدی‌ها خذف کرده و تنها رنگ های متالیک و صدفی را در بعضی اشکال هندسی به نمایش گذاشته است.

پیمان شعفی متولد 1353 است، او فعالیتش در زمینه هنر را حدود 15 سال پیش با خطاطی سنتی آغاز کرده است و مهارت اودر خطاطی نستعلیق و به کارگیری آنها در نقاشی های آبستره است. شعفی تاکنون در نمایشگاه های متعدد انفرادی و گروهی در داخل کشور در گالری هایی چون هاله، فردوس ، فرهنگسرای نیاوران، سیحون و مژده و در خارج از کشور نظیر گالری سیحون در آمریکا و رویال میریج در دبی و ... شرکت داشته است. او پیش از این پنج نمایشگاه انفرادی در اروپا و آمریکا برپا کرده است و این نمایشگاه دومین نمایشگاه او در ایران به شمار می رود.

مینی مال آرت های سه بعدی شعفی تا تاریخ یکم مرداد ماه 93 در گالری آن دایر خواهد بود و علاقمندان می توانند همه روزه به جز شنبه ها که گالری تعطیل است، از ساعت 11 تا 20 از این آثار در گالری آن واقع در خیابان ونک، خیابان سئول، پلاک 40 بازدید به عمل آورند.

انتهای پیام/