سرویس موسیقی هنرآنلاین: کیوان ساکت، نوازنده تار و سه تار درباره این اثر به هنرآنلاین، گفت: این اثر یک جلدی و دارای 120 صفحه است و جنبه آموزشی دارد.

ساکت با اشاره به اینکه به طور کلی ردیف‌های قدیمی هرچند ارزشمند هستند، اما امروزه به دلایل مختلف قابلیت اجرای صحنه‌ای را ندارند، گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتم ردیفی را بنویسم که قابلیت اجرای صحنه‌ای را داشته باشد.

این نوازنده خاطرنشان کرد: ردیف‌های قدیمی و سنتی موسیقی ایرانی با تمام ارزش و احترامی که برای آن ها قائل هستیم به عنوان میراث به جا مانده از نیاکان ما است که امروزه جنبه عملی و کاربردی خود را در بسیاری از موارد از دست داده‌اند.

کیوان ساکت افزود: با توجه به تحولات قرن اخیر و تغییرات مناسبات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی جامعه لزوم تدوین یک ردیف جدید با استفاده از تمام پارامترها و جزئیات ردیف های قدیم و حفظ اصالت آن ناگزیر به نظر می‌رسید، زیرا ردیف‌های قدیمی با تمام ارزش و اعتباری که برای آن‌ها قائل هستیم، به دلایل ذکر شده خاصیت کاربردی خود را در آلبوم‌ها، کنسرت‌ها، گردهمایی‌ها دارا نیست.

این نوازنده سه‌تار در ادامه گفت: به همین دلیل سال‌هاست فقط به عنوان یک رپرتوار آموزشی از آن استفاده می‌شود و همین دلایل بود که استاد صبا، شهنازی، پایور را تشویق به تدوین و نوشتن یک ردیف تازه در زمان خود کرد.

ساکت بیان کرد: امروزه این نیاز دوباره احساس می‌شود و از این رو دست به نوشتن ردیفی با جمله‌های جدیدتر و امروزی که قابل استفاده برای اجرا باشد در نظر گرفتیم. هر دستگاه و آواز را در دفتری جداگانه با توضیحات تئوریشان چاپ کردیم که از این میان چندین دستگاه و آواز اصلی تاکنون ضبط شده و چاپ ردیف دستگاه‌های دیگر به زودی به اتمام خواهد رسید.

این نوازنده تار در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم این ردیف همراه بودن آن با شعر است که هم شاگردان جواب و آواز را می‌آموزند و هم حفظ کردن جمله‌ها و گوشه‌ها برایشان راحت‌تر است.