سرویس موسیقی هنرآنلاین: مجید کیانی درباره موسیقی رمضان به هنرآنلاین گفت: ماه رمضان از جمله ماه‌های خاص در جهان اسلام و ایران است که آداب ویژه‌ای دارد. هنر و هنرمندان نیز در این ماه تحت تاثیر فرهنگ رمضان، آثار قابل توجهی ارائه می‌دهند که بسیار شنیدنی است.

این موسیقی‌دان و نوازنده پیشکسوت سنتور در ادامه بیان کرد: موسیقی یکی از شاخه‌های مهم و تاثیر‌گذار هنر در ماه رمضان است، زیرا به کمک موسیقی می‌توانیم دل‌های مردم را به خدا نزدیک‌تر کنیم.

این نوازنده تاکید کرد: موسیقی رمضان شامل آیین سحر، آوازهای نیمه‌ ماه رمضان، نقاره‌زنی در ایران، موسیقی رویت هلال، آواها و نواهای بیدارسازی، سحرخوانی، سحرخوانی با تنبور و دوتار،‌ سازهای بادی نواختن در سحر و... است. در گذشته تمام این موسیقی‌ها با آداب و رسوم خاصی همراه بود. متاسفانه، امروز این نوع موسیقی‌ها و آداب و رسوم از بین رفته است.

کیانی در ادامه خاطرنشان کرد: بخش دیگری از موسیقی رمضان به نیایش، مرثیه‌خوانی، منقبت‌خوانی و.... اختصاص دارد. در شب‌های قدر و همزمان با ضربت خوردن حضرت علی (ع) موسیقی‌های خاصی اجرا می‌شود که این موسیقی را مرثیه‌خوانی می‌گوییم، زیرا همه ما دوست داریم با ائمه اطهار همدردی کنیم.

نوازنده سنتور افزود: در مناطق مختلف موسیقی رمضان متفاوت است، یعنی این‌که هر شهری آداب و رسوم و موسیقی خاص خودش را دارد که ویژه ماه مبارک رمضان است. برای این ایام از سازهایی مانند کرنا، سرنا، دهل و نقاره استفاده می‌شود.

کیانی در پایان گفت: درباره موسیقی رمضان و چگونگی آن بسیار صحبت شده است. ما باید این سنت زیبا و دوست‌داشتنی را با برنامه‌ریزی دقیق و مدون حفظ کنیم تا بتوانیم این نوع موسیقی را زنده نگه داریم.