سرویس سینمایی هنرآنلاین : فیلم مستند داستانی "راه گریز" ساخته پیوتر واکلاو از اسلوواکی برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره هنر شد.در بخش مسابقه این دوره از جشنواره یازده فیلم از فیلمسازان در حال رشد سینمای جهان به نمایش درآمد.از جمله این فیلم ها می توان به "زندگی بی حرکت" ،" کشتن یک مرد" ،"نامه ای به پادشاه" و " سایه سفید" اشاره کرد.

ماتیاس پریکلر فیلمساز اهل کشور اسلوواکی ،وجمه توتاخیل بازیگر سینما و تئاتر افغانستان ،رادیم اسپاچک فیلمساز اهل جمهوری چک ،ژابلوکس هایدو فیلمساز مجار و رازوان واسیلسکو بازیگر اهل رومانی اعضای هیئت داوران این جشنواره را تشکیل می دادند. جایزه اصلی موسوم به فرشته آبی بهترین فیلم به "راه گریز" محصول مشترک کشور میزبان و فرانسه اهدا شد.این فیلم اردیبهشت ماه گذشته در یکی از بخش های جنبی جشنواره کن نیز به نمایش درآمده بود.

هیئت داوران در بیانیه پایانی خود اعلام کرد: این فیلم واقعیت را همانگونه که همه از آن تجربه داریم به مخاطب ارائه می کند.ما تم اصلی فیلم ،جزئیات تاثیر گذار و بهره گیری از نابازیگران در این فیلم را ستایش می کنیم.

کلودیا دودوا بازیگر "راه گریز" هم برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره شد.جایزه بهترین کارگردانی هم به فرناندو ایمبک فیلمساز مکزیکی برای ساخت فیلم کمدی " کلاب ساندویچ" اهدا شد.

ادی مارسان بازیگر فیلم "زندگی بی جان" به کارگردانی اوبرتو پازولینی هم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را به خود اختصاص داد.فیلم نروژی " نامه به پادشاه" ساخته هشام زمان محصول نروژ هم دو جایزه دیپلم افتخار و جایزه ویژه شهردار شهر ترنسیانسک تپلیس محل برگزاری جشنواره را دریافت کرد.

یک دیپلم افتخار هم به فیلم " کشتن یک مرد" ساخته آلخاندرو فرنادز آلمندراس محصول مشترک شیلی و فرانسه تعلق گرفت.