به گزارش هنرآنلاین ؛ بلیت نمایش "دو نوجوان درانتظار گودو" به نویسندگی و کارگردانی سامی صالحی ثابت که اجرای خود را از 6 تیرماه در تماشاخانه مشایخی (تئاتر مان) آغاز کرده برای دانشجویان و دانش‌آموزان با 25 درصد تخفیف ارائه می‌شود.

این نمایش که بر اساس اثر نوشته ساموئل بکت است تا پایان تیرماه ساعت 18 در این سالن روی صحنه است. ابراهیم پشت‌کوهی طراح نور این اجرا است و حمید پورآذری زنگ مراسم بازگشایی این نمایش را (عصر جمعه 6تیر ماه) به صدا درآورد.

"سیستم گرون هلم" دو اجرایی می‌شود

نمایش "سیستم گرون هلم" به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی که از اول تیرماه در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفته، روز پنجشنبه 12 تیر در دو سانس 19 و 21 روی صحنه می‌رود.

"سیستم گرون هلم" بر اساس یک اتفاق واقعی نوشته شده و بسیار دقیق مشکلات زمان را به تصویر می‌کشد و سیستم درنده‌خو و ضد انسانی بازار کار و به نوعی جامعه بشری را کالبد شکافی می‌کند.

الهام پاوه نژاد، سینا رازانی، امیرحسین رستمی، رضا مولایی بازیگران این نمایش هستند و آوا فیاض نیز تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.

این نمایش همچنین از 23 تا 28 تیرماه مصادف با شب‌های قدر اجرا نخواهد داشت و پس از آن تنها 3 شب روی صحنه خواهد رفت.

اعلام نتایج انتخاب متون بخش‌های صحنه‌ای تا 20 تیر

دبیرخانه سومین جشنواره تئاتر شهر زمان اعلام نتایج مرحله انتخاب متون در بخش‌های صحنه‌ای را 20 تیرماه جاری اعلام کرد.

در اطلاعیه دبیرخانه این جشنواره آمده؛ با توجه به دریافت بیش از 750 متن از گروه‌های نمایشی، نتایج انتخاب متون در بخش‌های باران، صحنه‌ای و کودک و نوجوان با یک هفته تاخیر و حداکثر تا 20 تیرماه جاری اعلام خواهد شد.

زمان اعلام نتایج انتخاب متون و طرح‌های پیشنهادی برای بخش تئاتر خیابانی تغییر نکرده و رای هیات انتخاب در پایان هفته جاری به اطلاع گروه‌های متقاضی حضور در این بخش خواهد رسید.

سومین جشنواره تئاتر شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مهرماه 1393 و در سالن‌های مراکز فرهنگی هنری شهر تهران برگزار می‌شود.

عروسک سعدی افشار در نمایش "شب‌نشینی با مولیر" داوود فتحعلی‌بیگی نمایش "شب‌ نشینی با مولیر" را برای شرکت در جشنواره تئاترعروسکی آماده اجرا می‌کند.

فتحعلی بیگی این نمایش را با حضور بازیگران و عروسک‌های نمایشی اجرا می‌کند و یکی از عروسک‌هایی که در این نمایش روی صحنه است، عروسک زنده یاد سعدی افشار، هنرمند باسابقه سیاه باز است که سال گذشته، درگذشت.

این هنرمند تئاتر درباره داستان نمایش‌اش گفت: این نمایش یکسری درد دل میان من و مولیر است. چون 20 سال پیش برای اجرای نمایش "تخت و خنجر" دچار مشکلاتی شدم که بی شباهت به مشکلاتی نبود که مولیر برای اجرای نمایش "تارتوف" داشت. به همین دلیل، در نمایش "شب نشینی با مولیر" دو پرده از "تارتوف" و دو پرده از "تخت و خنجر" اجرا می‌شود.

او ادامه داد: این نمایش را با الهام از فرمان امام علی (ع) به مالک اشترنوشته بودم. توقعم این بود برادران مکتبی ما را تشویق کنند اما نه تنها چنین نکردند، که تنبیه هم شدیم.

فتحعلی بیگی با ارایه توضیحاتی درباره مشکلاتش در زمینه اجرای این نمایش افزود: اواخر سال 63 مجوز اجرای آن را گرفتیم و نمایش را تمرین کردیم. قرار بود سال 64 آن را اجرا کنیم اما رییس وقت شورای نظارت و ارزشیابی جلوی اجرای ما را گرفت ، دادگاهی شدیم و بعد هم ما را به شهرستان فرستادند.

این هنرمند اظهار تاسف کرد: گاهی یک نفر با تفسیر شخصی خود برداشت نادرستی از یک اثر هنری می‌کند و یک گروه دچار مشکل می‌شود. درحالیکه 15 سال بعد این نمایش بدون یک کلمه حذف و اضافه به مدت 60 شب در تالار سنگلج اجرا شد و هیچ مشکلی هم پیش نیامد.

فتحعلی‌بیگی که این نمایش را به طور مشترک با نسیم یاقوتی کارگردانی می‌کند، اضافه کرد: کارگردانی عروسکی نمایش برعهده ایشان است و باید ببینیم از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کنیم اما یکی از عروسک‌هایی که حتما در این نمایش ساخته می‌شود، عروسک زنده یاد سعدی افشار است.

او درباره حضورش در جشنواره تئاتر عروسکی گفت: از خیلی وقت پیش دلم می‌خواست این متن را بنویسم تا برای تاریخ تئاتر ایران بماند و آیندگان بدانند عده‌ای برای چند صباح مدیریت چه کارهایی می‌کنند.امروز هیچ کس از کسانی‌که مانع کار مولیر شدند، یادی نمی‌کند اما مولیر همچنان ماندگار است چون حرفش حق است. او از عوام‌ فریبی می‌گوید که یکی از موضوعات همیشگی تاریخ است که در تمام جوامع هم وجود داشته. به همین دلیل گرچه مولیر مورد عتاب قرار گرفته، همچنان به نیکی از او یاد می‌شود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک 22 تا 29 شهریور ماه به دبیری مرضیه برومند در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/32/