سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: هرمان هسه، شاعر، نویسنده و نقاش آلمانی در دوم جولای 1877 به دنیا آمد. او را بیش از همه با کتاب‌های "گرگ بیابان"، "سیذارتا" و"بازی مهره شیشه‌ای" می‌شناسند و همین طور کاوش‌های شخصی و در عین حال روحی او در آثار داستانی‌اش.

برنده جایزه نوبل 1946 در ایران همیشه مورد توجه بوده است و از اوایل دهه سی شمسی مورد توجه قرار گرفته است. تعداد بسیار زیاد آثار ترجمه شده از این نویسنده به زبان فارسی نشاندهنده استقبال خوانندگان فارسی و البته جامعه ادبی از این نویسنده بوده است. از او رمان‌های بسیاری از جمله "گرگ بیابان"، "بازی مهره شیشه‌ای"، "سیذارتا"، "مسافر"، "گرترود" و ... منتشر شده است. همچنین اشعار هرمان هسه نیز توسط مترجمان مختلفی از جمله علی عبداللهی و مسیحا برزگر برگردانده شده است.

رضا نجفی در کتاب "شناختی از هرمان هسه"(1387) می‌گوید: هسه از هنگام تولد در "کالو" و نزدیک جنگل سیاه تا هنگام مرگ در "مونتانیولا" در کنار دریاچه لوگانو، هرگز از طبیعت جدا نبود و تاثیر طبیعت را نمی‌باید در آثار هسه دست کم گرفت." این ویژگی در بسیاری از آثار هسه نمود یافته و مخاطب را متوجه حساسیت مولف به طبیعت می‌کند.

هرمان هسه در بعضی از آثار خود از جمله "سیذارتا" به واسطه تفکر- فرهنگ هندی سعی در ایجاد نوعی تفاهم جهانی و ارتباط فرهنگی شرق و غرب دارد. این کتاب آنچنان در زمان خود خصوصا در کشور آمریکا تاثیرگذار بود که هنری میلر درباره آن گفت:" سیذارتا داروی شفابخشی است که از انجیل عهد جدید مؤثرتر است. " پیتر هانتکه نویسنده آوانگارد آلمانی نیز درباره هسه می‌گوید:" من کتاب‌های هسه را با کنجکاوی و تحیر تمام، خواندم. این مرد نه تنها یک شخصیت برجسته رومانتیک، معرفی‌شده آمریکایی‌ها است، بلکه نویسنده‌ای عاقل و قابل اعتمادی نیز هست."

او در 9 آگوست 1962 بدرود حیات گفت.

انتهای پیام/