سرویس تئاتر هنرآنلاین : آئین افتتاح دو نمایش "قصر" و "ناصر سعید طهرانی" به کارگردانی آرمین جوان و داریوش رشادت شامگاه دوشنبه 17 تیر با حضور مجید سرسنگی، رضا بابک، مریم معترف، حسن باستانی، حسین پارسایی، محمد ساربان، کمال زارعی، توحید معصومی، شیرین یزدان‌بخش و با اجرای مسعود فروتن در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

مجید سرسنگی رئیس تماشاخانه ایرانشهر که پیش از این برای حمایت از تئاتر دانشگاهی قول داده بود تا شرایطی را برای اجرای آثار برگزیده جشنواره دانشگاهی در تماشاخانه ایراشنهر به وجود بیاورد، در این مراسم با بیان اینکه هیچگاه خود را در جایگاه حامی تئاتر و تئاتر دانشگاهی نمی‌داند و نمی‌بیند و فقط به عنوان یک مدیر در خدمت هنرمندان است، گفت: من در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی نتوانستم حضور داشته باشم، اما از آنجا که داور این جشنواره بودم از دوستان خواستم اعلام کنند که خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر زمانی را برای اجرای برخی از این آثار اختصاص خواهد داد. آن زمان شاید خیلی‌ها باور نمی‌کردند که این کار عملی شود و فکر می‌کردند این صحبت از همان وعده‌هایی است که هیچگاه محقق نمی‌شود، اما خدا را شاکرم که توانستم به این وعده عمل کنم و بالاخره پای تئاتر دانشگاهی نیز به تماشاخانه ایرانشهر باز شد.

سرسنگی ادامه داد: نبود تفاهم و اعتماد بین هنرمندان و مدیران یکی از خسران‌های سال‌های اخیر بوده که بخشی از این مشکل به بدقولی مدیران و بخشی دیگر به هنرمندان باز می‌گردد. تا وقتی این سوءتفاهم‌ها رفع نشود و حس اعتماد میان هنرمند و مدیر به وجود نیاید این مشکل را خواهیم داشت. امیدوارم تمام مدیران همواره به آنچه بیان می‌کنند عمل کنند، چرا که این رابطه دو سویه تغییرات زیادی در سطح فرهنگی ایجاد می‌کند.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر با اشاره به اینکه همیشه عقیده داشته تئاتر دانشگاهی با تئاتر حرفه‌ای تفاوت‌های زیادی دارد، افزود: متاسفانه در دو دهه اخیر تئاتر دانشجویی بیشتر مقلد تئاتر حرفه‌ای بوده و سعی کرده به آن نزدیک شود و ماهیت دانشگاهی خود را از دست داده است، در حالی‌ که این تئاتر حرفه‌ای ماست که باید مقلد تئاتر دانشگاهی باشد و تجربه‌های نوین را در فضای حرفه‌ای اجرا کند.

او همچنین با اشاره به چرخه ناقص آموزش تئاتر در کشور اضافه کرد: این چرخه ناقص آموزش تئاتر دانشگاهی به سیستم دانشکده‌های ما که رشته‌های تئاتر دارند بازمی‌گردد و نمی‌دانیم قرار است کسانی‌ که وارد دانشگاه شوند، هنرمند شوند یا کارشناس هنری.

این استاد دانشگاه و مدیر تماشاخانه ایرانشهر تصریح کرد: ما نمی‌دانیم هنرمند پرورش می‌دهیم یا کارشناس هنری، ما تکلیفمان با خودمان مشخص نیست، چراکه در دانشگاه‌ها واحدهایی ارائه می‌شود که اگر بخواهیم هنرمند تربیت کنیم مناسب نیست و اگر بخواهیم افراد را به کارگاه ها بفرستیم هم کاری از پیش نبرده‌ایم. بنابراین بهتر است بیشتر بر آنچه که بر توان بچه‌ها است تاکید کنیم و بر اساس معلومات آنها را به حوزه تئاتر راهنمایی نکنیم.

او با اشاره به اینکه در بخش تربیت به افرادی که جای هنرمندان بزرگ را می‌گیرند کم توجهی می‌شود، خاطر نشان کرد: مشکل ما این است که نسل دانشگاهی و جوان را تربیت نمی‌کنیم. اینکه چقدر در سیستم تئاتر استعدادیابی و سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و امکانات گذاشته‌ایم مهم است. من از این جوانان انتظار پر کردن سالن ندارم و این شرایط برای این است که اگر افراد فردا بخواهند در محیط حرفه‌ای کار کنند از تجربیات آن هم بهره‌مند باشند، نکات اجراها را بدانند و بدانند برخورد حرفه‌ای با تئاتر چیست.

سرسنگی در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه این دو گروه نمایشی بتوانند از این فرصت کسب تجربه کرده و ما هم قدرت ریسک‌پذیری خود را بالا ببریم، اظهار کرد: تماشاخانه ایرانشهر در طرح فصل جوان امکان اجرا را برای سه کارگردان جوان که تاکنون در سالن‌های حرفه‌ای اجرا نداشته‌اند فراهم می‌کند و این در حالی است که ما حتی یک ریال کمک و حمایت دولتی دریافت نمی‌کنیم و درآمد ما متکی به خود و فروش گیشه است، اما با تمام فشارهایی که به ما وارد می‌شود، با این حال معتقدیم اگر الگوسازی نشود و مسئولان متوجه این غفلت نشوند که در 10 سال آینده چه کسانی را روی صحنه خواهیم داشت، با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

نمایش "قصر" به کارگردانی آرمین جوان هر شب ساعت 19 و نمایش "ناصر سعید طهرانی" به کارگردانی داریوش رشادت هر شب ساعت 21 در سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/