سرویس تجسمی هنرآنلاین : سیما شاهمرادی که مجموعه آثارش را از 6 تیر با عنوان "آینه خانه" در گالری هما به نمایش گذاشته است درباره ایده برگزاری این نمایشگاه گفت: من در نمایشگاه قبلی که با عنوان درخت زندگی در گالری هفتان برگزار کردم در تعدادی از کارها از این تکنیک استفاده کرده بودم ولی کارها هنوز به شکل آینه کاری درنیامده بودند. از آن زمان احساس کردم این شیوه پتانسیل زیادی برای کار دارد و تصمیم گرفتم که نمایشگاه بعدی‌ام به همان سبک باشد. بعد از آن اتودهای مختلفی زدم و به این نتیجه رسیدم که این تکنیک برای اینکه تصویر در آن شکسته شود و بازخوانی دیگری از تصویر به وجود آید مناسب است. از آنجا که خودم به هنرهای سنتی تمایل دارم در نهایت از تصاویر مینیاتور استفاده کردم و در همان کارهای اولیه به نتایج جالبی رسیدم و آنچه در ذهن داشتم به عمل درآمد.

شاهمرادی افزود: کارهای این نمایشگاه دو گروه هستند. دسته اول تصاویری که از دور به نظر آبستره می‌آیند ولی هنگامی که به آنها نزدیک می‌شوید یک تصویر در آن می‌بینید. دسته دوم کارهایی در ابعاد بزرگ هستند که از دور فیگورهایی در آنها دیده می‌شود و بعد از نزدیک شدن به کار، مینیاتورها را در آن می‌بینید. در این کارها از تصاویر کلاسیک و شناخته شده مینیاتورهای ایرانی استفاده کردم.

او با اشاره به هدف خود از خلق این آثار گفت: آنچه من در نظر داشتم ارجاع به خاطره جمعی بود و به تصاویری ارجاع کردم که همه ما آنها را می‌شناسیم. برای اجرای این کارها از طرح اصلی تعداد زیادی پرینت گرفتم و با محاسبات دقیق ریاضی به این نتیجه رسیدم که آنها چه‌طور باید بریده شوند و دوباره کنار هم چیده شوند که بدون اینکه فرم اصلی به هم بخورد فقط تصویر شکسته شود. مانند آنچه بارها دیده‌ایم که وقتی یک تصویر جلوی سطح آینه کاری شده قرار می‌گیرد شکسته می‌شود.

شاهمرادی که دارای مدرک فوق لیسانس نقاشی است درباره دست‌یابی به زبان شخصی در آثارش گفت: ما در دوره تحصیل در سبک‌های مختلف کار کردیم و من در دوره‌های مختلف گرایش‌های متفاوتی داشتم. زمانی همه کارهای من آبستره بود ولی بعد تصمیم گرفتم با توجه به تمام تجربیاتی که کسب کردم به یک فضای شخصی دست پیدا کنم بنابراین کار فیگوراتیو را شروع کردم. در انجام کار هنری همه خاطرات، تجربیات، شرایط اجتماعی و... دخیل هستند و گاه بدون اینکه خودت بفهمی در کار تو اثر می‌گذارند. هر هنرمندی یک گرایشات شخصی دارد و علاوه بر آن بودن در فضای تجسمی امروز این الزام را برای هنرمند ایجاد می‌کند که یک دیالوگ با فضای غالب داشته باشد و هنرمند نمی‌تواند فقط یک تک‌گویی داشته باشد. من هم در عین اینکه می‌خواستم آنچه دلخواه و ذهنیت خود من است انجام بدهم، می‌خواستم یک دیالوگ و ارتباط با جامعه هنری داشته باشم.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/