سرویس فرهنگ و ادبیات هنر آنلاین: سیروس رادمنش در وهله اول نامش با جریان شعری - موج ناب - گره می‌خورد و اتفاقا از شاعران برجسته این جریان شعری هم به حساب می‌آید.

منوچهر آتشی که در پررنگ شدن نام شاعران "موج ناب" بی‌تاثیر نبود، سال‌ها پیش در هفته‌نامه‌ی "تماشا" (سال هشتم،شماره 373، شنبه 31 تیرماه 1357) درباره "موج ناب" و خصوصا سیروس رادمنش می‌نویسد:"شعر جوان ما- موج ناب - دارد پا می‌گیرد؛ و شاعران جوان، از تاییدی که می‌بینند و احساس صمیمیتی که از این تایید از سوی "تماشا" دارند، خود پشتوانه تلاشی صادقانه‌تر، گرم‌تر و راهجویانه‌تری خواهد بود.این شعر پا خواهد گرفت و پیش خواهد تاخت. سیروس رادمنش، در ردیف چند شاعر زنده دل و کوشنده‌ی این راه است؛ مدت‌ها پیش می‌بایست معرفی می‌شد (شده بود اما نه چنان که حق‌اش بود) تنها، اندکی گنگی و لنگی زبان و بیان، مرا بر آن داشت که تامل کنم و ضمن توجه دادن او به بعضی نکات بگذارم خودش متوجه آن ابهام- نه ایهام- کارش شود. این نُه شعر [این شعرها را می‌توانید در قسمت اول کتاب "به نامی که دیگر نیست" منتشر شده در نشر آوا نوشت(1392) بخوانید] مرا خوشحال کرد؛ زیرا که دیدم جوانه‌ها و شکوفه‌ها در کارها گل کردند. ما حتما شعرهای درخشان‌تری از رادمنش خواهیم خواند."

سیروس رادمنش (متولد 1334 و متوفی به سال 1387) با اینکه سالیان زیادی را وقف شعر کرد و اتفاقا شاعر تراز اولی هم به حساب می‌آمد اما از او تنها یک کتاب شعر موجود است؛ کتابی که سال گذشته منتشر شد و در نمایشگاه کتاب امسال برای اولین بار عرضه شد. مژده طاهرنوکنده، ناشر این کتاب به ما می‌گوید که این کتاب در اسفند ماه سال 92 منتشر شد و در عرض 2 ماه تقریبا به اتمام رسید و تنها قریب به 50 نسخه از آن به نمایشگاه کتاب رسید.

و بدیهی هم هست؛ شاعری که از اوایل دهه پنجاه شعرهایش در این مجله و آن نشریه منتشر می‌شد، در اوایل دوره کاری از او به عنوان استعدادی درخشان و بعدتر شاعری با زبان و امضایی مستقل یاد می‌شد و او را از شاعران مهم شعر مدرن می‌دانند، وقتی تنها یک کتاب بعد از تمام این سال‌ها در قفسه کتاب‌فروشی‌ها از او باشد به سرعت هم فروش می‌رود، هر چند این را هم نباید از نظر دور داشت که این کتاب خشم بعضی از اهالی ادب را هم به واسطه چند نکته که بعدتر به آن خواهیم پرداخت، برانگیخت.

این کتاب را "آوا نوشت" در پی سلسله کتاب‌هایش در حوزه پیشتازان شعر مدرن امروز ایران و جهان منتشر کرده است. دبیر این مجموعه م.طاهرنوکنده در پیش در آمد این کتاب نوشته که "آوا نوشت" این کار را "به قصد جست‌وجوی شیوه‌ای تازه، با معیارها و دیدگاه‌های نقد نو" اساس برنامه خود گذاشته است و اتفاقا چاپ شعرهای رادمنش با این توصیف به نظر منطقی می‌نماید چرا که برای بررسی شعر رادمنش باید به واسطه معیارهایی نو در نقد به سراغش رفت، همچنان که رادمنش در شعرهایش صدایی تازه دارد و دیدگاه‌هایی نو را پیش می‌کشد. اما این پیش درآمد نگاهی کلی به سلسله کتاب‌هایی است که "آوا نوشت" چاپ می‌کند و م.طاهر نوکنده در بخش پایانی کتاب نوشته‌ای را به او اختصاص داده است. م.طاهر نوکنده بعد از درج جستاری از سیروس رادمنش با عنوان "مدخلی بر شعر ناب شعر مدرن واقعی ما" و با این پانوشت که "این نوشته سیروس رادمنش را- هر چند با تاخیر- می‌توان به عنوان بیانیه‌ی "شعر ناب" تلقی کرد.

مطلبی با عنوان "حاشیه‌ای بر مقاله‌ی مدخلی بر شعر ناب" نوشته است با سویه‌هایی انتقادی که البته انتقادهایی برانگیخته است و همین طور بعد از آن مطلبی با عنوان "چند نکته و یک یادداشت.

از این جمله این منتقدها یکی قاسم آهنین‌جان، شاعر جنوبی است که از نزدیک با سیروس رادمنش ارتباط دوستی و کاری داشته است. زمانی که به این شاعر زنگ می‌زنیم و درباره این کتاب می‌پرسیم، می‌شنویم:"مزخرف است". با همین قاطعیت. وقتی از او می‌پرسیم چه چیز، می‌گوید"شما درباره کتاب پرسیدید دیگر، کتاب مزخرفی است." این برای ما و خیلی‌ها تعجب برانگیز است ولی آهنین‌جان به هنرآنلاین توضیح می‌دهد: سیروس رادمنش یکی از بهترین شاعران مدرن ماست اما این کتاب، کتاب مزخرفی است.

او گفت: یکی از انتظاراتی که اهالی شعر و ادبیات داشتند این بود که بعد از تمام این سال‌ها شعرهای رادمنش در یک کتاب مدون شود. خیلی‌ها این را وعده داده بودند و نکردند این کار را. کسانی هم بودند که این ادعا را داشتند که وصی ادبی او هستند اما هیچ کس این کار را نکرد تا اینکه این کتاب منتشر شد.

آهنین‌جان درباره این کتاب می‌گوید: شعر سیروس رادمنش یکی از بهترین شعرهای ما در عرصه شعر نو و مدرن است و این کتاب در حق او ستم کرده است. این کتاب با ناآگاهی‌های بسیار و کاملا عجولانه به چاپ رسیده است و فکر می‌کنم هدف بیشتر کتاب‌سازی و بحث مالی آن بوده است.

آهنین جان ادامه داد: کتاب صحافی خوبی دارد، طرح جلد خوب و کاغذ مرغوبی هم دارد و شعرهای رادمنش هم هرچند شامل تمامی شعرهای خوبش نمی‌شود و شعرهای ضعیف او را دربرمی‌گیرد اما در آن مشکلی نیست و آنچه مورد انتقاد است چیزی است که نمی‌دانم عنوان نقد درخور آن است یا خیر؛ مطلبی که در موخره کتاب آمده است.

آهنین‌جان گفت: اگر ارتباطی هم م.طاهرنوکنده با شعر داشته است، این ارتباط مستمر نبوده و او اساسا در زمینه شعر شخص آگاهی نیست و نباید آنچه که در آن توهین است را به عنوان نقد در این کتاب وارد کند. چرا به خودشان اجازه دادند روی آثار رادمنش کار کنند در حالی که می‌خواسته‌اند او را مورد نقد شدید قرار دهند؟

آهنین‌جان همچنین گفت: تا آنجایی که من می‌دانم این کتاب به واسطه دست‌نوشته‌هایی که شخصی از شوشتر برای ناشر فرستاده است، تنظیم شده است و نظارت لازم و کافی روی این کار نبوده است. این مجموعه اشعار خیلی بهتر از این می‌توانست باشد و به نظرم در واقع این کتاب ستمی است در حق سیروس رادمنش و به نظرم روح او نیز از این کار راضی نیست.

آهنین‌جان در پایان گفت: این کتاب نه تنها باعث خوشحالی نشد بلکه به دلیل قلم م.طاهر نوکنده شدیدا بسیاری را آزرده کرده است.چاپ این کتاب جفا در حق شاعری بود که در میان ما نیست.

گفتنی است، اولین و آخرین کتاب شعرهای او با عنوان "به نامی که دیگر نیست" اسفند سال گذشته در نشر آوا نوشت با شمارگان 1000 نسخه به انتشار رسید.

انتهای پیام/