سرویس موسیقی هنرآنلاین: هوشنگ جاوید پژوهشگر درباره موسیقی رمضان به هنرآنلاین، گفت: اصطلاح موسیقی رمضان در ایران وجود نداشت. من سال‌ها تحقیق کردم تا اینکه به واژه موسیقی آیینی رسیدم که موسیقی رمضان جز موسیقی‌های آیینی است.

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: موسیقی رمضان دارای هویت خاصی است و تنوع موسیقی در زمینه‌های مذهبی بالا است. در رمضان برای پیشواز ماه رمضان، خداحافظی با این ایام و.... از موسیقی رمضان استفاده می‌کنند که این نوع موسیقی سبب می‌شود مردم بهتر با این ماه مبارک ارتباط برقرار کنند.

جاوید بااشاره به اینکه در گذشته به موسیقی‌ای که برای پیشواز این ماه اجرا می‌شد، مرحباخوانی می‌گفتند، گفت: مرحبا‌خوانی بیانگر عظمت رمضان بود. همچنین سحرخوانی، موسیقی ویژه افطار، مناجات‌خوانی و.... در ایام ایام اجرا می‌شد.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: در موسیقی رمضان از آواز بیشتر استفاده می‌شود، البته از سازهای بادی، کوبه ای، کرنا، نقاره، سرنا و... در بعضی از موسیقی‌ها استفاده می‌شود.

جاوید اعتقاد دارد موسیقی رمضان یک موسیقی مذهبی است، زیرا در خدمت مذهب است و در نتیجه این نوع موسیقی جزو بهترین موسیقی‌های مذهبی است.

او گفت: آیین‌های ویژه ماه رمضان، روایت‌گری‌ها، شب زنده‌داری‌ها، آیین ویژه کودکان و نوجوانان و... است که در این ایام کاربرد بسیاری دارد. همچنین نوع مراسم مردان و زنان در مناطق مختلف با یک دیگر متفاوت است و به صورت گروهی این مراسم و یا عزاداری‌ها اجرا می‌شود.

جاوید با اشاره به اینکه هر شهری آداب و رسوم و موسیقی خاص خودش را دارد، افزود: آواز "هور بابایی" یا "هوم بابایی" در اصفهان، یزد، اراک و.... اجرا می‌شود که این موسیقی فقط در ایام ماه رمضان اجرا می‌شود.

او ادامه داد: همچنین شاعران شعر خاص ایام رمضان دارند که جنبه عاشقانه و عارفانه دارد که به این اشعار "رمضانیه" گفته می‌شود و این اشعار توسط خوانندگان به صورت آوازی خوانده می‌شود.

این پژوهشگر تاکید کرد: بعد از چند سال "رمضانیه‌سرایی" باعث "رمضان‌خوانی" شد البته متاسفانه در یک صد سال اخیر این هنر از بین رفته است و ما باید آن را دوباره احیا کنیم.

جاوید در پایان گفت: یک هفته آخر ماه رمضان و همزمان با شهادت حضرت علی (ع) آوازها به صورت نیایشی است و ویژه شب‌های قدر است.