سرویس تجسمی هنرآنلاین : جکی مارس‌برگر در فلییپن متولد شده است و در 33 سال اخیر در اتریش زندگی و تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته هنر تحصیل کرده است، او سال هاست که در زمینه معرفی هنر کشورها فعالیت می کند و یکی از موسسان گروه اوراسیا است که از 20 کشور عضو دارد. هدف اصلی این گروه برپایی نمایشگاه ها در کشوئرهای جهان است. ایده اصلی برپایی نمایشگاه نگارخانه های جهان در باغ موزه قصر از سوی او ارائه شده است و او مسولیت برگزاری بخش خارجی این نمایشگاه را برعهده داشته است. مارس‌برگر امروز میهمان هنرآنلاین بود تا درباره فعالیت های هنری اش و البته چگونگی برگزاری نمایشگاه گالری‌های جهان در باغ موزه قصر و حضورش در ایران با او به گفت و گو بنشینیم. مشروح این گفت و گو در روزهای آینده تقدیم حضورتان خواهد شد. اینک مختصری از حرف های او را می خوانید.

چه شد که تصمیم گرفتید زمینه برگزاری نمایشگاه نگارخانه های جهان را در ایران فراهم کنید؟

در سال 2001 به همراه تعدادی از دوستانم گروه اوراسیا را راه اندازی کردیم و تاکنون 20 کشور عضو این گروه هستند و ایران نیز یکی از کشورهایی است که عضویت اش در این گروه پذیرفته شده است. این گروه تاکنون 99 نمایشگاه بزرگ در کشورهای جهان برپا کرده اند و چون در ایران چنین نمایشگاهی برپا نشده بود به دوستانم پیشنهاد برپایی این نمایشگاه را دادم و اتفاقا در همان ابتدای امر با مخالفت روبرو شد.

چرا برپایی نمایشگاه در ایران سخت است؟

متاسفانه با وجود فرهنگ غنی ، تاریخ و پیشینه ایران در جهان، اما امروز هیچ تصویر درستی از ایران در جهان وجود ندارد. رسانه ها هم سهم بسزایی در ارائه تصویر بد از ایران دارند و این تصویر بد نه تنها از ایران در ذهن دوستان من که یک گروه صلح طلب جا خوش کرده بود بلکه برخی گالری دارهای خارجی نیز براساس این ذهنیت حاضر نشدند که به ایران سفر کنند.

هدف اصلی گروه اوراسیا چیست و چه برنامه ای را در سطح بین المللی دنبال می کند؟

هدف اصلی این گروه فراهم کردن زمینه ای برای نزدیک شدن فرهنگ ها است تا دنیایی بهتر داشته باشیم. جهان از اقوام و اقلیت های قومی مختلفی تشکیل شده است و هنر می تواند یک عامل قدرتمند برای نزدیک کردن کردن فرهنگ ها و ایجاد همدلی در جهان باشد.

چگونه توانستید همکاران تان را در این گروه ترغیب کنید که این نمایشگاه برپا شود؟

من برای این که دوستانم را به برپایی این نمایشگاه ترغیب کنم خیلی تلاش کردم، تنها کسی که اجازه نداد حتی یک لحظه شک و دو دلی به خود راه بدهم همسرم بود. همسرم آلمانی و مهندس فیزیک هسته ای است و 20 سال پیش به ایران سفر کرده است و مدتی در ایران کار کرده است. او به من گفت چنین تصویری از ایران اشتباه است و باید با تمام تلاش ات این نمایشگاه را برپا کنیم و تلاش کنی کاری بکنی که ذهنیت دیگران نسبت به ایران تغییر کند. من برای این که بتوانم همکارانم را برای این نمایشگاه ترغیب کنم به ایران سفر کردم و از جای جای ایران عکاسی کردم و عکس ها را پیش دوستانم بردم، وقتی آن ها این تصاویر را از ایران دیدند بلکه تصمیم گرفتند که این نمایشگاه برپا شود و حمایت های خود را معطوف به این نمایشگاه کردند.

پروسه شکل گیری نمایشگاه نگارخانه های جهان به چه شکل بود؟

برنامه ریزی برای برپایی نمایشگاه را از نوامبر سال گذشته آغاز کردیم و خوشبختانه با تمام مشکلات توانستیم این نمایشگاه را برپا کنیم، شاید این نمایشگاه خیلی خوب و حرفه ای نباشد اما باید در نظر داشته باشید که این نخستین گام است. همین که ما توانستیم با همه تبلیغات سو درباره ایران این تعداد گالری را از کشورهای دیگر به ایران بیاوریم این اتفاق مهمی است و این مشکلات در سال آتی بی شک کمرنگ خواهد شد و می توانیم برگزار کننده یک نمایشگاه قدرتمند در ایران باشیم.

چگونه گالری ها را انتخاب کردید؟

از گالری هایی دعوت کردیم که نگاه بهتری نسبت به ایران داشتند و انعطاف پذیر تر بودند، همین گالری ها می توانند در سال های آتی زمینه ای را فراهم کنند که نگاه ها سایر گالری ها هم نسبت به ایران تغییر کند.

آیا قصد دارید این نمایشگاه را در سال های آتی نیز برپا کنید؟

بله. شکی در این موضوع نکنید. در سال آینده این نمایشگاه را با حضور 50 گالری برگزار خواهیم کرد. حتی بزودی در ماه سپتامبر یک برنامه بزرگ دیگر در تهران و اصفهان برگزار خواهیم کرد. در این پروژه یک هنرمند ژاپنی به نام Akira hasegawa حضور دارد و او در شمار نخستین هنرمندانی است که بر روی پروژه نورپردازی بر روی بناهای قدیمی فعالیت می کند در این پروژه که از تعدادی از هنرمندان ایرانی هم دعوت خواهد شد، تعدادی تصویر بر روی یکی از بناهای قدیمی تهران با تکنیک نورپردازی به همراه موسیقی سنتی ایران انداخته خواهد شد . پس از این اجرای 2 روزه 2 روز هم در اصفهان برنامه خواهیم داشت. این پروژه بسیار بزرگ است و در آن از70 پرژوکتور استفاده خواهیم کرد.

برای برگزاری این نمایشگاه با چه مشکلاتی روبرو بوده اید؟

همواره در اجرای هر پروژه با مشکلات متعددی روبرو هستیم، به نظرم باید درباره مشکلات حرف نزد و کمک کرد تا فضای بهتری برای کار فراهم شود اما به طور کلی از نظر برنامه ریزی در ایران با مشکل روبرو بودیم.

آیا قصد ندارید نمایشگاهی از آثار هنرمندان ایرانی در سایر کشورها برپا کنید؟

دقیقا این یکی از اهداف من است و قصد دارم بخشی از تمرکزم را بر روی معرفی هنر معاصر ایران بگذارم. و در آینده نزدیک شاهد برپایی نمایشگاه های از آثار هنرمندان ایران در خارج از کشور خواهید بود.

انتهای پیام/ 320

مشروح گفت‌وگو به زودی منتشر می‌شود