سرویس موسیقی هنرآنلاین : محسن رجب‌پور از آغاز دهه 1370 کار خود را در زمینه تهیه‌کنندگی موسیقی با همکاری با هنرمندان موسیقی سنتی آغاز کرد. او در ادامه به موسیقی پاپ متمایل شد و آلبوم های خوانندگانی چون محمد اصفهانی، محمد عیوضی و امیر تاجیک را به بازار موسیقی عرضه کرد. رجب‌پور در سال 1378 شرکت ترانه شرقی را به ثبت رساند و به عنوان اولین گام حرفه‌ای آلبوم "گل آفتابگردون" از گروه آریان را منتشر کرد. "گل آفتابگردون" به زودی در صدر پرفروش‌ترین‌های بازار موسیقی قرار گرفت. بنیامین بهادری خواننده دیگری بود که رجب‌پور به عرصه موسیقی معرفی کرد. ترانه شرقی آلبوم نخست بنیامین با قطعه معروف "دنیا دیگه مثل تو نداره" را به بازار عرضه کرد. ثبت ارکستر مجلسی ایرانیان با حضور 70 نوازنده به عنوان یک ارکستر خصوصی و برگزاری کنسرت "مدار صفر درجه" با صدای علیرضا قربانی و آهنگسازی فردین خلعتبری نمونه‌ای از کارهای جدید رجب‌پور است. رجب‌پور در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین از پروژه‌های آتی خود می‌گوید.

بعد از برگزاری کنسرت علیرضا قربانی طی هفته‌های گذشته، ترانه شرقی این روزها چه پروژه‌ای در دست دارد؟

ترانه شرقی در کنار انتشار فراخوانی برای کشف استعدادهای موسیقی در شاخه‌های مختلف که به زودی انتشار عمومی پیدا می‌کند، به زودی دو خواننده جدید را به بازار موسیقی کشور معرفی می‌کند.

آیا حوزه فعالیت‌ شرکت ترانه شرقی انتشار آثار موسیقی و برگزاری کنسرت‌ها نیست؟

یکی از حوزه‌های کاری شرکت‌های تولید و تهیه آثار شنیداری (مثل ترانه شرقی) کشف و معرفی استعدادهای جدید است، اما اغلب شرکت‌ها به خاطر زمان‌بر بودن و هزینه‌بر بودن این کار و مهم‌تر از همه نداشتن تخصص و دانش لازم برای این موضوع، حاضر نیستند زیر بار این وظیفه بروند. بنابراین ترجیح می‌دهند از محصول زحمات دیگران بهره ببرند و اصطلاحا کنسرت‌گزاری کنند. البته این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم که مفهوم کنسرت‌گزاری این روزها تفاوت عمده‌ای با مفهوم آن در گذشته پیدا کرده. روزگاری بود که کنسرت‌گزار برای برگزاری یک کنسرت می‌بایست از صندلی‌های تماشاگران گرفته تا پروژکتور و وسایل صحنه را تک‌به‌تک تهیه می‌کرد و زیر یک سقف فراهم می‌آورد، ولی امروز همه آنچه مورد نیاز است در سالن جمع شده و همه چیز در جای خودش قرار دارد، شما فقط آن را به خدمت درمی آورید. یعنی در واقع این روزها کنسرت‌گزاری مساوی شده با بلیت‌فروشی.

ما در شرکت ترانه شرقی از ابتدا بر همین اساس جلو رفتیم و کشف و معرفی استعدادهای جدید همیشه جزوی از کارمان بوده و تلاش می‌کنیم با همین شیوه به کارمان ادامه دهیم. در حال حاضر روی دو خواننده کار می‌کنیم که تا شش ماه آینده به عنوان ستاره‌های تازه موسیقی به عرصه موسیقی کشور معرفی خواهند شد.

استعدادهای جدید از چه طریق کشف می شوند؟

ما برنامه‌های مفصلی در زمینه جذب استعدادهای جدید طراحی کردیم که یکی از آن‌ها فراخوانی است که بعد از ماه رمضان منتشر خواهد شد. جوانان مستعد در شاخه‌های مختلف موسیقی می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند و ما بااستعدادترین‌ها را از میان آن‌ها انتخاب می‌کنیم. روی این افراد سرمایه‌گذاری خواهد شد و این افراد تحت آموزش و هدایت ما مسیر ستاره شدن را طی می‌کنند.

آیا مجوزهای لازم برای این کار اخذ شده؟

کشف استعدادهای جدید بخشی از اساس‌نامه شرکت است، ولی در زمینه فراخوان استعدادیابی نیز هماهنگی‌های لازم با دستگاه های ذیربط صورت گرفته. البته موضوع مهم و خطیری است و هیچ کس به صرف داشتن مجوز نمی‌تواند قدم در این راه بگذارد. این کار دانش و تخصص لازم دارد.

یعنی برای این کار از مشاوره موسیقی‌دان ها و موزیسین های برجسته استفاده می کنید؟

قطعا، اما فعلا نمی‌توانم از آن ها نام ببرم. جزئیات این فراخوان به زودی اعلام خواهد شد. انتهای پیام/

عاطفه بزرگ‌نیا