سرویس تجسمی هنرآنلاین : خانه هنری ماتیس نقاش و مجسمه ساز فرانسوی که در ماه ژوئن ۱۹۴۳ به ونس آمد و به مدت پنج سال در آنجا زنگی کرد، "ویلای رویایی" نام دارد و یکی از جاذبه های این شهر تاریخی مربوط به قرون وسطی است.

ضیا میرعبدالباقی، مدیر موزه ای که آثار هنرمندانی که به ونس آمده اند را به نمایش می گذارد، در مورد جاذبه ای که این شهر برای هنری ماتیس و دیگر هنرمندان داشته می گوید: هنرمندان به دنبال نوعی از صمیمیت و نزدیکی با مردم و محیط اطراف به اینجا می آمده اند. شهری با همسایگانی محدود و مغازه هایی کوچک! زندگی در اینجا درنگی انسانی دارد. چیزی که در اینجا برای هنری ماتیس کنجکاوانه و جذاب می نمود، فضای اطراف بود، اینکه زنان جوان هر روز با دوچرخه به شهر می روند، پوشش گیاهی شهر و بوی ویژه گیاهان. می دانید، ماتیس نقاش گیاهان بود.

یکی از مشهورترین آثار هنری ماتیس در ونس، کلیسای کوچکی است که به کلیسای ماتیس مشهور است که روی تپه ای پشت ونس قرار دارد و طراحی داخل و پنجره های دارای شیشه های رنگی آن کار ماتیس است. این کلیسا پس از چهار سال کار در سال ۱۹۵۱ گشایش یافت.

فرانسوا فرانتا، نقاش و مجسمه ساز چک به سراسر جهان سفر می کند، اما غالبا برای الهام گرفتن به شهر ونس بازمی گردد.

او می گوید: من دوبار زاده شده ام. یکبار در چکسلواکی و بار دوم ۵۵ سال پیش در ونس. در آن زمان ردپایی از ماتیس و شاگال در اینجا بود و من این فرصت را داشتم که با پیکاسو و دیگران دیدار کنم.

ویلای رویایی ماتیس، اکنون مرکزآموزش برای هنرمندان آماتور و اقامتگاهی برای هنرمندان حرفه ای است.

نقاشی که از اسلو به ونس آمده می گوید: می توانم درک کنم که چرا اینجا برای هنرمندان جاذبه داشته، اینجا که می آیی نوعی سبکی و صمیمیت ویژه حس می کنی. به عبارت دیگر حس می کنم در خانه ام هستم.

انتهای پیام/

تولگا آکالین/روزنامه ZAMAN چاپ ترکیه