سرویس موسیقی هنرآنلاین// کنسرت بزرگ آنسامبل مسایا به سرپرستی هانیبال یوسف روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ تیر در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گفته یوسف در این کنسرت، نوازندگانی چون سردار سرمست (پیانو)، ایمان جعفری پویان (ساکسوفون)، مهراد هزارخانی (گیتاربیس)، سینا پرتویی (درامز)، محمد شعبانی و عرفان قوی‌قلب (پرکاشن) و امیرعلی رحمانی (دی‌جی‌ری‌دو) ارکستر را همراهی می‌کنند.

سعید محمدعلی به‌عنوان مدرس سلفژ و پیانیست گروه کر و عرفان قوی‌قلب به‌عنوان مدیر هماهنگ‌کننده آنسامبل مسایا با یوسف همکاری دارند. همچنین گلاب آدینه به‌ عنوان هماهنگ‌کننده حرکات در کنار گروه حضور دارد.

هانیبال یوسف آهنگساز و سرپرست آنسامبل مسایا درمورد این کنسرت با هنرآنلاین گفت‌و‌گو کرد که در زیر می‌خوانید:

برای کنسرت تیرماه چه کارهای ویژه‌ای برای مخاطبانتان آماده کردید؟

کنسرت‌های من همیشه با قبلی‌ها متفاوت است. یکی از ویژگی‌های کارهای من این است که همیشه سعی کردم تجربه‌ای جدیدی را ابتدا برای خودم رقم بزنم و بعد آن را به مخاطبم منتقل کنم. مثلا سال گذشته من به همراه آنسامبل مسایا سه تجربه تازه را با مخاطبانمان به اشتراک گذاشتیم. یکی اجرای موسیقی فولک آشوری بود. من خودم آشوری هستم و در کنسرت سال گذشته قطعاتی از ملودی‌های قدیمی فولک آشوری را برای مخاطبانمان به خصوص هموطنان آشوری اجرا کردیم. تجربه دوم اجرای بداهه نوازی با یک نقاش بود که در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

نقطه اشتراک موسیقی شما با نقاشی چه بود؟

شاید هیچ نقطه اشتراکی وجود نداشته باشد. می خواستم بگویم ما دونفر (موزیسین و نقاش) در عین اینکه کاملا از هم مستقل هستیم، می‌توانیم از یکدیگر الهام بگیریم. در واقع فلسفه فکری‌ پشت این اجرا برمی‌گردد به زندگی اجتماعی ما؛ اینکه آدم‌ها با وجود اینکه در نژاد و مذهب و زبان و ملیت باهم متفاوت هستند، ولی با آشتی و همزیستی در کنار هم زندگی می‌کنند. من اگر نقاشم، نقاش بمانم ولی سعی کنم همزیستی کنم و الهام بگیرم از موسیقی.

و سومین تجربه خاص پارسال شما چه بود؟

سال گذشته در کنسرت برج میلاد، ایده‌ام این بود که واژه "عشق" را با 10 زبان برای مردم زمزمه کنیم. هر انسان با هر قومیت، عاشق می‌شود و این عشق را با زبان خودش ابراز می‌کند. ما معروف‌ترین قطعات عاشقانه دنیا را برای اجرا در این برنامه انتخاب کردیم؛ مثلا از زبان فرانسوی بخشی از اپرای "کارمن" را اجرا کردیم، همینطور معروف‌ترین قطعات عاشقانه از زبان‌های ایتالیایی، اسپانیایی و ...

برای این کنسرت چه برنامه ویژه‌ای آماده کردید؟

این کنسرت چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ ارکستراسیون و سازبندی با کنسرت‌های پیشین من متفاوت خواهد بود. این بار متمرکز شدم روی موسیقی مهیج بردگان سیاهپوست. در زندگی این آدم‌ها در دوران برده‌داری، علیرغم دردهایی که می کشیدند همیشه امید به نجات و رهایی وجود داشت و این موضوع در موسیقی‌شان نمود پیدا کرده است. موسیقی بردگان همیشه با رقص و آواز همراه بود و این نگرش امیدوارانه آنها موسیقی تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.

آیا موسیقی ایران هم تاثیرپذیری مشخصی از موسیقی سیاهان دارد؟

بله، مثلا موسیقی بوشهر ما بسیار به موسیقی سیاهان شباهت دارد. علاوه بر این موسیقی ما چه در ژانر پاپ و چه سنتی از این نوع موسیقی الهام گرفته؛ البته بیشتر در موسیقی پاپ مشهود است؛ مثلا خواننده‌های پاپ ما تحریرهایی کاملا مشابه تحریرهای آن‌ها دارند. این موسیقی جهانی می‌شود و موسیقی جز که یکی از قوی‌ترین سبک های موسیقی دنیاست از همین موسیقی ریشه گرفته است.

آیا این موسیقی بخشی از موسیقی آمریکای لاتین به شمار می آید؟

نه، این‌ها سیاه‌پوست بودند و موسیقی بومی خودشان را داشتند، در حالی که آمریکای لاتینی‌ها سرخ‌پوستند. این بردگان از آفریقا به آنجا برده و در آن سرزمین‌ها به بردگی کشیده شده بودند.

چند قطعه در این کنسرت اجرا می شود؟

در این کنسرت 12 قطعه اجرا می‌شود که کلام 11 قطعه به زبان انگلیسی است و 1 قطعه فارسی داریم که خودم آن را آهنگسازی کردم.

از کار چه آهنگسازانی در این برنامه استفاده کردید؟

از آهنگسازان مختلفی در این برنامه کار اجرا می کنیم. معروف‌ترینشان لایونل ریچی، آهنگساز و خواننده سیاهپوست است. این قطعه We Are The World (ما دنیاییم) نام دارد که بسیار معروف و مردم‌پسند است و در زمان زلزله هائیتی تعدادی از معروف‌ترین خواننده های دنیا این قطعه را باهم خواندند. این قطعه با کمک گروه کر روشندلان اجرا خواهد شد. همچنین قطعه ای داریم به نام "راز گل سرخ" که گروه سازهای کوبه ای روشندلان آن را اجرا می کنند. (تک‌آهنگ "ما دنیاییم" سال 1985 ساخته شد. کار این آهنگ توسط گروهی از فوق‌ستاره‌های موزیک، از جمله ری چارلز، باب دیلن، ویلی نلسون، لایونل ریچی و کنی راجرز، تحت عنوان "آمریکا برای آفریقا" خوانده شده‌است. درآمد حاصل از فروش این تک‌آهنگ خرج قحطی‌زدگان آفریقا شد. این تک‌آهنگ با فروش ۳۰ میلیون نسخه چهارمین تک‌آهنگ پرفروش جهان است.)

خواننده‌های سولیستی که در این کنسرت می‌خوانند چه کسانی هستند؟

این جزو سورپرایزهای کنسرت است که ترجیح می دهم تا روز اجرا آشکارش نکنم.

آیا خودتان هم تک‌نوازی خواهید داشت؟

بله، من در یکی از قطعات پیانو می زنم که این قطعه کاملا متفاوت با بقیه قطعات است.

-------------------------

آشنایی با هانیبال یوسف

هانیبال یوسف در دی ماه ۱۳۴۹ متولد شد. از سنین کودکی به موسیقی علاقه مند بوده و به صورت تجربی موسیقی را دنبال می‌نمود. او در سال ۱۳۶۵ وارد هنرستان موسیقی شد و نزد اساتیدی چون بهروز وحیدی آذر، محسن الهامیان و محمد میرزمانی موسیقی را فراگرفت.

به موازات تحصیل در هنرستان موسیقی، آهنگسازی را نزد اساتیدی چون مرتضی حنانه و شریف لطفی به صورت آزاد آموخت، اساتیدی که در زندگی هنری وی عمیقا اثر گذار و الهام بخش بودند. توماس کریستیان داوید و تنگیز شاولوخاشویلی از دیگر موسیقیدانانی بودند که با اندوخته هنری ممتاز خود او را در این مسیر یاری کردند. در سال ۷۵ وارد دانشگاه موسیقی شد و طی این مدت نیز با اساتید برجسته ای چون رافائل میناسکانیان، گاگیک بابائیان، دلبر حکیم اُوا، فرهاد فخرالدینی، کامبیز روشن روان و علی اشرف آریانپور به تحصیل هنر ادامه داد.

هانیبال سال‌ها به ساخت و تنظیم قطعات کلیسایی پرداخته و با گروه های موسیقی کلیساهای گوناگون در ایران و خارج از کشور به اجرای کنسرت‌های متعدد مبادرت ورزیده است.

او تدریس موسیقی را از سال ۶۵ آغاز کرد و با سال‌ها سابقه تدریس، در سال ۸۱ "آکادمی موسیقی بن ایل" را تاسیس کرد و با کمک همسرش گوهار باغومیان در این موسسه به تربیت هنرمندان و موسیقی دانان جوان می‌پردازد.

آنسامبل مسایا به رهبری هانیبال یوسف در آکادمی موسیقی "بن ایل" شکل گرفته و رشد کرده است. این گروه فعالیت خود را با همراهی یک گروه کر 10 نفره حدود 12 سال پیش آغاز کرد و سپس با پیوستن ارکستر سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای امروز فعالیت خود را با چندین خواننده به صورت همخوان و تک خوان ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

عاطفه بزرگ‌نیا