سرویس تئاتر هنرآنلاین// درباره جایگاه و اهمیت سیاه‌بازی در تئاتر و زحماتی که هنرمندان سیاه‌باز در طول سال‌ها فعالیت هنری خود کشیده و عموما هم قدر کارشان را آنطور که شایسته است ندانستیم، پیش از این سخنان بسیاری به میان آمده اما فارغ از تمام این حرف‌ها، هنوز هستند هنرمندان سیاه‌بازی که فقط به عشق صحنه و خنداندن مردم، بدون هیچ چشم‌داشت مالی راه بزرگان این هنر را ادامه می‌دهند. در همین راستا، تماشاخانه سنگلج این روزها میزبان نمایش مجلس سیاه بازی نازکنیز با کارگردانی داوود معیی‌کیا و هنرنمایی داوود داداشی، سیاه‌باز مطرح و شناخته شده تئاتر است.

داود داداشی در سال 1341 و در شهرستان سلطانیه زنجان متولد و بزرگ شده است و دیپلم اقتصاد دارد. او از دوران طفولیت با خواندن تعزیه با هنر نمایش آشنا می‌شود و عشق به تعزیه و تئاتر از همان دوران نوجوانی پایش را به سالن‌های نمایش در لاله‌زار باز می‌کند. اما به مرور سیاه‌بازی عشق اول و آخرش می‌شود. داداشی بسیار امیدوارنه به زندگی نگاه می‌کند و دوست دارد حتی در 80 سالگی هم روی صحنه برود و مردم را بخنداند چراکه معتقد است؛ اگر تئاتر و سیاه بازی زنده باشد او هم زنده است در غیر اینصورت مثل درختی که اگر آبیاری نشود به مرور خشک می‌شود.

این هنرمند سیاه‌باز درباره چگونگی همکاری‌اش با داوود معینی‌کیا و نقش‌آفرینی در نمایش "مجلس سیاه‌بازی ناکنیز" در نقش سیاه، گفت: راستش همانطور که احتمالا می‌دانید این نمایش ابتدا در جشنواره آیینی و سنتی روی صحنه رفته بود و من در آن زمان در این کار بازی نمی‌کردم چون درگیر یکی دو نمایش دیگر از جمله نمایش "پهلوان گمشده" با آقای آشورپور بودم. اما وقتی زمان اجرای عمومی این نمایش رسید آقای معینی‌کیا از من خواستند که من نقش سیاه را بازی کنم. وقتی که از او پرسیدم که چرا مثل جشنواره خودت نقش سیاه را بازی نمی‌کنی، به من گفت عمو داوود من دوست دارم در اولین کارم که در سنگلج اجرا می‌شود شما بازی کنید و من هم گفتم که صبر کن تا من یکی دو روز فکر کنم بعد بهت خبر می‌دهم.

داداشی در ادامه افزود: من بیش از 30 سال است که با آقای فتحعلی‌بیگی کار کرده‌ام و واقعا خودم را مدیون ایشان می‌دانم، جون بعد از انقلاب ایشان باعث شدند که ما بتوانیم دوباره خرقه سیاه را به تن کنیم و به همین خاطر من حتی اگر بخواهم آب هم بخورم از ایشان اجازه می‌گیرم و برای هر کاری با او مشورت می‌کنم. وقتی درباره پیشنهاد آقای معینی‌کیا به ایشان گفتم، آقای فتحعلی‌بیگی به من گفتند که پیشنهاد بازی در این نقش را بپذیرم و نهایتا این‌گونه تمرینات خودم را با گروه شروع کردم.

این سیاه‌باز کاربلد و کهنه‌کار با بیان اینکه؛ بعد از 17، 18 جلسه تمرین با گروه اجرا را آغاز کردیم، در پایخ به این سوال که آیا نهایتا از بازی در این نمایش راضی است یا نه، گفت: به نظرم اعضاء گروه و دیگر بازیگران این نمایش از بچه‌های حرفه‌ای و عاشق تئاتر هستند و نقش‌هایشان را هم خوب درآوردند ضمن اینکه کار از نظر متن و محتوا هم نمایشنامه‌ تر و تمیزی دارد؛ اما متاسفانه اجرای دو نمایش پشت سر هم در سنگلج باعث شده که به کار لطمه زیادی وارد شود.

بازیگر نمایش "سلطان و تلخک" تصریح کرد: سیاه‌بازی بر پایه بداهه استوار است و فرقی نمی‌کند که چند اجرا رفتیم سیاه می‌تواند حتی در آخرین اجرا هم با بداهه کار جدید و منحصربفردی بکند اما واقعا با این وضعیت که الان نمایش‌ها در سنگلج اجرا می‌شود عملا دست و پای من بسته شده است. چون روز اول یکی دو تا بداهه رفتم و کار چند دقیقه بیشتر طول کشید و از طرف سالن گفتند که باید سر این زمان مشخص سالن را تحویل بدهید و به همین خاطر من نمی‌توانم آنطور که می‌خواهم روی صحنه کارم را انجام بدهم و از طرفی هم چون نمی‌خواهم به زمان گروه بعدی هم تجاوزی کرده باشم عملا انگار دست و پایم را روی صحنه بسته‌اند. در حالی که در قدیم وقتی کارها را تک اجرا روی صحنه می‌بردیم در نمایش‌هایی مثل "رام کردن زن سرکش" یا "بیژن و منیژه" بعضی وقت‌ها زمان کار به حدود سه ساعت هم می‌کشید و جالب اینجاست که تماشاگر اصلا متوجه نمی‌شد که از زمان شروع نمایش تا پایان کار نزدیک به سه ساعت گذشته است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در طول این کار درباره شیوه اجرا و کارگردانی هم با شما مشورت شده یا نه، با اشاره به ارتباط دوستانه‌اش با داوود معینی‌کیا، اظهار کرد: راستش چون بین ما دیگر بحث بازیگر و کارگردان مطرح نبود ایشان از من خواستند که در جهت هر بهتر شدن نمایش، هر کاری می‌توانم انجام بدهم و البته من هم اصلا نمی‌خواستم همان کار قبل که در جشنواره اجرا شده بود را تکرار کنم و به همین خاطر در تمریناتی که با بچه‌ها داشتیم و در تعاملی مثبت با معینی‌کیا به قول قدیمی‌ها پیاز داغ کمدی کار را بیشتر کردیم و این اجرایی که امروز می‌بینید با اجرای جشنواره تفاوت‌های زیادی دارد.

بازیگر نمایش "غروب مضحک آمیز میرزا صمصم" همچنین با ابراز نارضایتی از زمان اجرای این نمایش گفت: هم زمانی با فصل امتحانات مدارس، برگزاری جام جهانی و اینکه از نظر زمانی باید زودتر کار را اجرا کنیم و محل تماشاخانه سنگلج هم در طرح ترافیک است و خیلی‌ها ساعت 6 بعدازظهر نمی‌توانند به آنجا بیایند، باعث شده که کار دیده نشود و به نوعی کار سوخت. البته این مسئله را من بر اساس تجربه‌ای که سال‌ها داشتم؛ می‌دانستم که در خردادماه کارها با استقبال مواجه نمی‌شود و این مسئله را به آقای معینی‌کیا هم گفتم ولی ظاهرا ایشان هم مجبور بودند که در این زمان اجرا کنند.

داداشی همچنین در پاسخ به این سوال که قصد ندارد کاری را با کارگردانی خودش روی صحنه ببرد، با بیان اینکه؛ مدت‌هاست که به این موضوع فکر کردم و امیدوارم که بتوانم امسال این کار بکنم، گفت: می‌خواهم کاری را اجرا کنم که از آن به عنوان نمونه واقعی یک کار سیاه‌بازی نام ببرد.

این بازیگر تئاتر همچنین درباره مهم‌ترین ویژگی سیاه‌بازی که همیشه با استقبال روبه‌رو شده و در بین مردم محبوبیت زیادی دارد، اظهار داشت: سیاه‌بازی با خون مردم این سرزمین عجین است و در همه تجربه‌هایی که من در نمایش تخته‌حوضی داشتم این ویژگی مهمی بود که به چشمم آمده است. دیگر اینکه عامه‌پسند ‌بودن این کارها است که همه مردم دوستش دارند، در نتیجه می‌تواند خوب فروش کند که خود این امر ویژگی مهمی است که باعث رونق چرخ تئاتر این مملکت می‌شود.

داوود داداشی خاطرنشان کرد: تنها چیزی که ما را تا امروز سرپا نگه داشته عشق بوده و همیشه هم به خاطر دلمان کار کردیم به خاطر همین امیدوارم که مسئولین بیشتر از تئاتری‌ها حمایت کنند و نگذارند این‌گونه نمایش‌ها بیشتر از این به فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام/32/