رامونا محمدی، نویسنده کتاب "پوشاک و زیورآلات مردم ترکمن" نوع پوشش مردم این مناطق را ویژه خواند و در این‌باره به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: قوم تالش یکی از اقوام کهن ایرانی است که مردمان آن، در قلمروی نسبتا وسیعی در شمال غرب ایران و جنوب جمهوری آذربایجان پراکنده هستند. در این کتاب سعی کردم تا به ابعاد مختلفی از حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این قوم با نگاه به پوشاک آن بپردازم.

او در ادامه افزود: در این اثر سعی کردم ضمن توصیف قلمروی جغرافیایی و وضعیت اقتصادی تالشی‌ها، چگونگی تجزیه‌ی قلمروی این قوم به دو بخش تالش ایران و تالش جمهوری آذربایجان در جنگ‌های ایران و روس را بررسی کنم و تحلیلی از وضعیت تالشی‌های آن سوی مرز ارائه کنم.

مدرس دانشگاه آزاد تصریح کرد: ترکمن‌ها و قوم قشقایی هر دو از نژاد اُغوز هستند که پس از تقسیم اراضی به شکل امروزی درآمدند. با اینکه این دو قوم از یک منبع مشترک هستند اما بعد از جدایی و انتخاب مناطق جغرافیایی مختلف پوششی کاملا متفاوت دارند به نحوی که تشخیص این دو به عنوان یک نژاد کاملا سخت است.

محمدی درباره ویژگی پوشاک این مناطق گفت: نوع پوشاک و زیورآلات مردم این مناطق بسیار خاص است تا جایی که هنوز هم هر زن و مرد ترکمن برای حضور در مراسم‌شان خود را به استفاده از این نوع لباس می‌بیند. همین تعصب و نگاه ارزشمند به پوشاک در بین این مردم سبب شده که تغییر محسوسی در مدل این لباس‌ها دیده نشود.

او بیان کرد: جنس لباس این قوم از ابریشم است که تک تک مراحل تولید آن از بافت پارچه تا دوخت بر عهده زنان است؛ یعنی هنوز کارگاه‌های خانگی برای بافت پارچه برقرار هستند. لباس به عنوان هویت این افراد شناخته می‌شود به همین خاطر گاهی از یک نسل به نسل بعدی نیز انتقال می‌یابد.

این پژوهشگر ادامه داد: در طراحی لباس این خطه نقوش سنتی بسیار پررنگ دیده می‌شود ضمن اینکه رنگ قرمز غلبه عجیبی بر سایر وجوهات لباس دارد.

محمدی درباره دلیل انتخاب رنگ قرمز در این لباس‌ها گفت: شرایط جغرافیایی نقش عمده‌ای در شکل‌گیری رنگ برای لباس این افراد دارند ضمن اینکه نقوش و طرح‌ها موجود نیز کاملا الهام گرفته از طبیعت و شرایط اقلیمی مردم این منطقه است.

او توضیح داد: لباس عروسی در این منطقه سرتا پا قرمز است. بر روی این لباس سنتی، چیزی شبیه عبا به نام "کورته" بر روی سر عروس قرار می‌گیرد که دارای رنگ سفید متمایل به زرد است.

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در زیورآلات این مردم نیز نمودها و ویژگی‌های خاصی دیده می‌شود البته جنس اغلب این زیورآلات از نقره است و عموما این فلز تقدس بیشتری در بین مردم دارد.

محمدی کلاه را یکی از سرپوش‌های محبوب این مردم خواند و گفت: کلاه در بین مردم این منطقه کاربرد خاص و مفهومی دارد. مثلا کلاهی به نام بُرک که شکلی مانند عرقچین دارد برای خانم‌های نوجوان و مجرد استفاده می‌شود و به محض ازدواج با کلاهی به نام آنق تعویض می‌شود.

او ادامه داد: آنق شبیه به یک حلقه است که قسمت داخلی آن با مقوا ساخته می‌شود. در قسمت خارجی این کلاه روکش پارچه‌ای وجود دارد و زیر چارقد خانم‌ها استفاده می‌شود. در واقع استفاده از این کلاه برای خانم‌های متاهل الزامی است.

مولف کتاب "پوشاک و زیورآلات مردم ترکمن" درباره نحوه تالیف آن گفت: نوشتن این کتاب بر اساس پروژه فوق لیسانس من و مقایسه اقوام ترکمان با قشقایی صورت گرفت اما پس از 4 سال متوجه شدم که اطلاعات بسیار زیاد و خاصی در حوزه ترکمان‌ها به دست آورده‌ام که قطعا جذابیت پژوهشی دارد. به همین خاطر به این پژوهش ادامه دادم و آن را در قالب این کتاب به چاپ رساندم.

محمدی ادامه داد: این کتاب به فروش خوبی دست یافت و حتی به سفیر ترکمنستان نیز هدیه داده شد.

بر اساس این گزارش، رامونا محمدی علاوه بر این اثر تا امروز کتاب‌هایی مانند: "سیر تاریخ و تحولات پوشاک در ایران"، "تاریخ هنر ایران و جهان" و "تاریخ و سبک شناسی نگارگری و نقاشی ایران" را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام/61