به گزارش سرویس سینمایی هنرآنلاین ؛ شنبه شب یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال در حالی به کار خود پایان داد که اختتامیه این جشنواره با مراسم بزرگداشت کامران شیردل از کارگردانان شهیر سینمای مستند ایران همراه بود. در این مراسم، رخشان بنی اعتماد و کیانوش عیاری به بررسی جایگاه کامران شیردل در سینمای ایران پرداخته و امیر نادری، کارگردان نام آشنای ایران از نیویورک با پیام صوتی این مراسم را به شیردل تبریک گفت.

سر تعظیم فرود می‌آورم

در بخش ابتدایی این مراسم بزرگداشت کامران شیردل، رخشان بنی اعتماد با ارج نهادن به مقام و جایگاه او در سینمای ایران گفت: در سال 1346 که ما دانشجو بودیم، فیلم "تهران پایتخت ایران است" استاد شیردل به دلیل محدودیت‌ها پخش نشده و ما آن را ندیده بودیم اما تنها عنوان این فیلم کافی بود تا در ما برای بهتر دیدن دنیای اطراف‌مان انگیزه تولید کند.

این کارگردان سینما با اشاره به سینمای مستند اجتماعی در ایران، نقش کامران شیردل در شکل دادن به این نوع از سینما را پررنگ دانست و یادآور شد: شیردل به ما یاد داد که چطور اطراف‌مان را ببینیم و چگونه از سینما به عنوان ابزاری برای به تصویر کشیدن بهره ببریم. کارگردان فیلم سینمایی "بانوی اردیبهشت" در پایان خطاب به شیردل گفت: جدای از این مسائل، من به خاطر انتخاب اسم فیلم "تهران پایتخت ایران است" در مقابل شما سر تعظیم فرود می‌آورم.

با فیلم‌های شیردل احساس صداقت و شجاعت را تجربه کردم

کیانوش عیاری از دیگر میهمانان اختتامیه یازدهمین جشنواره فیلم نهال نیز با اشاره به خاطره آشنایی خود با سینمای شیردل گفت: در اولین مواجهه با آثار سینمایی آقای شیردل که در سال‌های 54-55 و در کانون سینمایی اهواز برایم اتفاق افتاد یک یادگاری برای من باقی ماند که تا امروز همراهم است و آن درسی است که از سینمای شیردل فرا گرفتم.

کارگردان "خانه پدری" سپس رو به کامران شیردل کرد و توضیح داد: با دیدن فیلم‌های شما، احساس فوق‌العاده صداقت و شجاعت را تجربه کردم که مهمترین درس من در زندگی سینمایی‌ام بود. از خودم پرسیدم که شیردل کیست که این طور از دریچه دوربین به دنیا نگاه می‌کند؟ آیا صداقتی که در فیلم‌هایش شاهدیم، یک نوع تکنیک است؟

او افزود:باید بگویم که همگونی فیلم و فیلم‌ساز در مورد کامران شیردل اصلا اتفاقی نیست چرا که صادق بودن کارگردان و آثار سینمایی‌اش اتفاقی است که حقیقتا زیاد رخ نمی‌دهد و این مهمترین یادگاری است که من از ایشان دارم.

عیاری در پایان این نکته را هم اضافه کرد که شخصیت یک کارگردان در قد و قواره کامران شیردل را با تمام باورها و دغدغه‌هایش می‌توان در آثار سینمایی خود شیردل جستجو کرد و یافت و این گوهر کم ارزشی نیست.

اما یکی از اقدامات ارزشمند تیم برگزاری اختتامیه جشنواره نهال، پخش پیام صوتی امیر نادری کارگردان سینما بود که خطاب به کامران شیردل در سالن ایوان شمس پخش شد.

یکی از پایه‌گذاران سینمای مدرن در ایران

امیر نادری از چهره‌های مهم و تاثیرگذار سینمای ایران، در این پیام گفت: کامران شیردل به حق یکی از پایه‌گذاران سینمای مدرن در ایران است. او توانست راه‌های بسیاری را با ساخت آثارش به روی اهالی سینمای ایران باز کند و شاید به همین دلیل، خود قربانی بزرگ هنر مدرن در ایران باشد.

نادری یادآور شد: شاید شیردل سال‌های بسیار به دلایل مختلف نتوانسته فیلم بسازد اما من مطمئنم که در تمام این لحظات به سینما فکر می‌کرده و حتی اگر نتوانسته فیلم بسازد، توانسته آدم بسازد و این نکته بسیار مهم و برجسته شخصیت شیردل است.

این کارگردان مقیم نیویورک در بخش دیگری از این پیام به مرور خاطرات خود با شیردل پرداخت و گفت: من به شخصه از شیردل بسیار آموخته‌ام و او بوده که چشم من را به هنر مدرن باز کرده است. من خود را شاگرد او می‌دانم و فکر می‌کنم حق‌اش بیش از این‌ها بوده است.

نادری در بخش آخر پیام خود که جوی احساسی به ایوان شمس بخشیده بود خطاب به شیردل گفت: کامران معمولا این حرف‌ها را برای کسانی می‌گویند که کارهایشان را کرده‌اند اما تو داری تازه آغاز به کار می‌کنی. در جریان هستم که سوژه‌ای داری برای ساخت یک فیلم تازه و این می‌تواند بهترین خبر باشد، کامران فقط فیلم بساز.

"دروغ محضه آقا!"

در بخش پایانی این مراسم بزرگداشت، کامران شیردل با تشکر کوتاهی از سخنان بنی اعتماد، عیاری و نادری به احساسات دانشجویان حاضر در ایوان شمس پاسخ گفت و در یک جمله از همه برای برگزاری این مراسم تشکر کرد و در پایان رو به عیاری و بنی اعتماد با حالت طنز تنها به نقل دیالوگ معروف فیلم "حماسه روستازاده گرگانی یا اون شب که بارون اومد" اکتفا کرد و گفت: "دروغ محضه آقا!" و جمعیت او را یک صدا تشویق کرد.

به گزارش هنرآنلاین، همچنین یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال، شنبه شب در ایوان شمس با معرفی برگزیدگان، رسما به کار خود پایان داد.

تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس:غزاله موتمن "دور یا نزدیک" دیپلم بهترین طراحی صحنه و لباس:حمد زارع و شلاله خیری "دخترک آت آشغالی" ندیس بهترین تدوین: محمد نجاریان "آن ها" ندیس بهترین تصویر برداری: سینا کرمانی زاده "حذف اضطراری" دیپلم بهترین تصویربرداری:بهروز بادروج "آک آپ آْس" ندیس بهترین فیلم نامه:مشترکا به هرام و بهمن حاج ابول لو "نحس" - فهیمه آقاحسنی و پیمان نعیمی "حذف اضطراری" ندیس بهترین بازیگر زن: مهسا علافر "حذف اضطراری" دیپلم بهترین بازیگر زن:ریحانه سلامت "دزدی" تندیس بهترین بازیگر مرد:هومن کیائی "ناتمام" دیپلم بهترین بازیگر مرد:جاوید قائم مقامی "آنها" ندیس بهترین فیلم تجربی: سایه ها هر کجا می خواهند ی روند تندیس بهترین فیلم انیمشن:آلزایمر دیپلم بهترین فیلم انیمیشن: دخترک آت آشغالی تندیس بهترین فیلم مستند: سنگ شکن گلون آباد دیپلم بهترین فیلم مستند: آک آپ آس تندیس بهترین فیلم داستانی: حذف اضطراری دیپلم بهترین فیلم داستانی: نجس بهترین فیلم سال اول: شال تندیس بهترین فیلم نیمه بلند:مشترکا خون مردگی و خیابان خیلی خلوت ندیس بهترین کارگردانی:پیمان نعیمی - فهیمه آقاحسنی "حذف اضطراری" دیپلم بهترین کارگردانی: بهرام و بهمن حاج ابول لو "نجس" جایزه ویژه هیئت داوران: خیابان خیلی خلوت - خانم گل میخکی جایزه آکادمی:خانم گل میخکی جایزه ویژه دبیر جشنواره:نجس جایزه بخش موضوع ویژه: التیام جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران:خون مردگی

انتهای پیام/