سرویس تئاتر هنرآنلاین // بازرس (صادق ملکی) که مظنونین قتل‌های زنجیره‌ای را با فندک اتمی خود به اشکالی رعب‌انگیز شکنجه می‌دهد، در پی بیماری مرگ‌باری از کار برکنار می‌شود و راه می‌افتد به دنبال...

دریغ که در این سرزمین آب از آتش فندک او سوزاننده‌تر است...

"الاویاتان" نمایشی‌‌ست قهرمان‌محور با قهرمانی کریه و آلوده، که نه می‌توان او را ستایش کرد و نه بر شکست‌اش دست به دعا برد، و ضد قهرمانی (مجید آقاکریمی) که ترحم برانگیز و نفرت بار است. قهرمان تراژیک و آلوده "الاویاتان" اسیر سرنوشت محتومی ا‌ست که خدایان قهقرایی برای او رقم زده‌اند.

این نمایش تراژیک به نوعی یک ضد تراژدی‌ست که با عناصر تراژدیِ کلاسیک، برخوردی کوبیستی کرده است. در یونان باستان تراژدی آن گاه شکل می‌گیرد که قهرمانِ فانی جهت نیل به هدفی پا از قوانین دولت شهر آتن که تحت لوای خدایانِ باقی است، فراتر می‌نهد و سرنوشت محتومی را به جان می‌خرد. اگرچه تراژدی لزوما پایان تلخی ندارد، اما قهرمان تراژیک نمی‌تواند فاتح نبرد با خدایان باشد. در ضد تراژدیِ "الاویاتان" قهرمان در نبرد با خدایی فناناپذیر قرار می‌گیرد که قصد دارد قوانین دولت شهر را بهم ریخته، آن را از نو تعریف کند، اما این بار، خدا محکوم به سرنوشتی نامحتوم است!

در این شهر جنون زده که تفکر و تعقل رو به خاموشی‌ست، معلولیت نه در ذهن، که در جسم شهروندان نمود یافته است! آب که نماد آرامش است تجلی گاه امیال شیطانی می‌شود و منبع افکار فاسد. پرندگان نیز که نماد رهایی، سبکبالی، کوچ و اوج گرفتن هستند و همه عمر مایه حسرت بشر بوده‌اند، در این نمایش موجوداتی دهشتناک هستند که سنگینی حضور و نگاه پلشت‌شان در دل شهروندان آشوب به پا می‌کند و به همین ترتیب همه‌ نمادها و نشانه‌ها کارکردی متناقض دارند تا مخاطب را به تلخی بخندانند.

"الاویاتان" میرعلی اکبری یکی از خند‌ه‌ناک‌ترین نمایش‌های دهه اخیر است که به تهیه‌کنندگی علیرضا فراهانی روی صحنه رفته و علاوه بر متن شکیل و پرمایه‌اش، از منظر بازی بازیگران نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد.

بازی درخشان صادق ملکی، با ریتمی سینوسی اما پیوسته و بدون انقطاع، که از دل شخصیت برمی‌آید نمونه مثال زدنی ادعای فوق است. او به خوبی توانسته عدالت جویی و ناجی‌گری را از درون شخصیتی خشن و بی‌رحم فاکتور گرفته و آن را به دور از هرگونه جهت‌گیری بر اساس تمایلات شخصی در ابعاد مختلف پرورش دهد. همچنین است بازی دیگر بازیگران این نمایش که بعضی از آنها از جمله؛ محمدرضا مالکی و مجید آهنگران، دو نقش کاملا متفاوت را در فاصله زمانی اندکی به نمایش می‌گذارند. مجید آقاکریمی، حسین کشفی اصل و گیلدا حمیدی از دیگر بازیگران این نمایش هستند که هر کدام از آنها بدون تیپ‌سازی، به خوبی از عهده ساخت کارکتر خود برآمده‌اند. در واقع آنها هم وضعیت شخصی کارکتر و هم وضعیت عمومی نمایشنامه را در بازی خود مدنظر داشته‌اند که کمتر بازیگری از عهده ارائه این دو با هم برمی‌آید. مریم الهامیان، مهتاب جباری، میلاد فیضی و حسام کلانتری نیز دیگر بازیگران نمایش "الاویاتان" هستند که علیرغم سابقه کمترشان در زمینه بازیگری، در کنار دیگر بازیگران گروه یکدست و منسجمی را شکل داده‌اند.

نمایش "الاویاتان" با کارگردانی محمد میرعلی اکبری تا روز 23 خردادماه جاری هر روز ساعت 18/30 در خانه نمایش آو اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

مریم رها