به گزارش هنرآنلاین روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی؛ در ابتدای این گفت‌و‌گوی خبری حسین طاهری اردیبهشت تئاتر ایران را بهانه‌ای برای بزگداشت روز جهانی تئاتر برشمرد و گفت: اردیبهشت تئاتر، فرصت خوبی است برای بررسی عملکرد یک‌ساله خانواده تئاتری کشور و تجلیل و تقدیر از فعالیت اهالی تئاتر در سالی که گذشت و هم‌چنین برنامه‌ریری و آمادگی برای سالی که در پیش رو است.

او در ادامه در خصوص تدابیر اداره کل هنرهای نمایشی برای عمومی‌تر شدن تئاتر در کشور خاطرنشان کرد: واقعیت این است که غفلت‌هایی در دو سه دهه گذشته صورت گرفته است که بعضی از گونه‌های نمایشی به‌خصوص تئاترهای ریشه‌دار در فرهنگ کشور ما را مانند هنر تعزیه و نقالی را کم‌رنگ‌تر کرده است. از این‌رو در رویکرد جدید، خودمان را موظف به توسعه، گسترش و فعال کردن خانواده تئاتر در گونه‌های مختلف هنرهای نمایشی کرده ایم.

مدیرکل هنرهای نمایشی در خصوص نقش تئاتر در آموزش، خاطرنشان کرد: هنر نمایش این ظرفیت را دارد که در درون جامعه حضور یابد و در رفع ناهنجاری‌ها و کمک به هنجارسازی نقش ایفا کند. برای تحقق این منظور، ما باید از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مساجد، کانون‌های فرهنگی و آموزشی، بهزیستی و مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی دیگر نیز کمک بگیریم، که تاکنون خوشبختانه در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

او گفت: در دو دهه گذشته در آموزش عالی شاهد رشد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خلاق در این رشته بوده‌ایم که متأسفانه ظرفیت‌ و توان بهره‌گیری از این فرصت‌ها به‌وجود نیامده است. هم‌چنین راجع به توسعه و صادرات این هنر کمتر فکر شده است. برای همین هم که شده، نیاز به تأمل بیشتری نسبت به جایگاه تئاتر ما در منطقه و خاورمیانه حس می‌شود.

طاهری توجه به تئاتر استان‌های نوار مرزی کشور را پر اهمیت دانست و تاکید کرد: در سفرهای خود به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان و آذربایجان که از ظرفیت بالایی نیز برخوردار بودند، درخواست‌هایی داشتم مبنی بر ‌زمینه‌سازی برای برپایی جشنواره‌های منطقه‌ای در حوزه‌های مرزی خود با کشورهای همسایه. این موضوع از اهمیت بالایی برای گسترش زبان و ادبیات فارسی که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید شده، و گسترش فرهنگ ملی برخودار است.

او ضمن درخواست بازنگری در بودجه اختصاص یافته به تئاتر کشور، عنوان کرد: برای حضور فعال‌تر در این عرصه، بودجه کنونی کفاف دغدغه‌ها و رفع مشکلات موجود را نخواهد داد. اگر بخواهیم به یکی از موضوعات تئاتر مثلا فقط تئاتر عروسکی بپردازیم، کل این بودجه صرف می‌شود. امیدوارم برای توسعه این هنر، به ما کمک شود و نگاهی فراتر از دو کیلومتر این طرف و آن طرف تئاترشهر باشد. با این حال، ما به کمبود بودجه نگاه نمی‌کنیم و می‌دانیم که چون این کاری است برای حق تعالی، او طبیعتاً کمک خودش را خواهد کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تدابیر اتخاذی در خصوص توجه بیشتر به نمایشنامه‌های ایرانی، گقت: ما به طور جدی مکلف به بسترسازی برای آشنایی بیشتر مردم و جامعه با گوناگونی تئاتر هستیم و نمایش باید در زندگی مردم ساری و جاری شود. به همین منظور، در حال برنامه‌ریزی و برگزاری نشست‌هایی هستیم و از هنرمندانی که سابقه سه چهار دهه فعالیت را داشته‌اند و فراموش شده‌اند، درخواست کردیم حتماً سالی یک کار جدی داشته باشند.

طاهری در خصوص دیدار سال گذشته هنرمندان با رئیس سازمان صداوسیما، عنوان کرد: متأسفانه این دیدار ادامه نداشت و باید از سوی دو طرف دنبال می‌شد. از آن‌جایی که جناب آقای مهندس ضرغامی علاقه و توجه وافری به تئاتر دارد، خانواده تئاتر باید از این فرصت استقاده بیشتری می‌کردند و این گفت‌وگو تبدیل به یک تفاهم‌نامه جدی می‌شد. امیدواریم در دیدار بعدی با ایشان و معاونین محترم‌شان، زمینه و امکان یاری رساندن به خانواده تئاتر را فراهم کنند. ما به دنبال این هستیم که فرصت‌هایی برای شناسایی بازیگران خوب در سطح کشور داشته باشیم که این خود معضل اساسی در صداوسیما کشور ماست که عمده هزینه‌های فیلم‌ها و سریال‌های ما در بخش بازیگری است، که متأسفانه به دلیل ناآشنایی یا دسترسی نداشتن به اطلاعات وتوانمندی بازیگران تئاتر در کشور، این ظرفیت مغفول مانده است و باعث ایجاد هزینه‌های گزافی برای سازمان صداوسیما می‌شود.

او توجه به فارغ‌التحصیلان رشته تئاتر را مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی از وظایف ما فعال‌سازی کانون‌های نمایشی از جمله کانون دانشگاه و دانشگاهیان است که فارغ‌التحصیلان این رشته را به تئاتر حرفه‌ای متصل کند. به همین منظور نشست‌هایی را با وزارت علوم داشتیم که بعد از اتمام تحصیلات، آنها به امان خدا رها نشوند و دست‌شان در دست ما قرار بگیرد و ما فرصت‌هایی را برای‌شان فراهم کنیم که دیده شوند، و بخش عمده این استعدادها که با هزینه گزاف کشور بارور شده‌اند فراموش نشوند.

مدیرکل هنرهای نمایشی هم‌چنین یادآور شد: ظرفیت‌های ارائه خدمات در تئاتر یک به ده است. در حال حاضر، غبارروبی و مطلوبیت‌بخشی به بهره‌برداری از سالن‌های موجود در تهران و شهرستان‌ها را در دستور کار داریم، و امیدواریم همه اهالی تئاتر بتوانند در طول سال، حداقل یک اجرا داشته باشند.

انتهای پیام/32/