سرویس تئاتر هنرآنلاین // چند روزی است که اجرای عمومی نمایش ˝هملتک˝ به نویسندگی محسن ایرجی و کارگردانی افق ایرجی، پس از موفقیت در بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر مناطق و راهیابی به سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اجرا در بخش نمایش‌های برگزیده مناطق این جشنواره، در تماشاخانه سنگلج آغاز شده است.

کارگردان نمایش هملتک درباره این اثر نمایشی با اشاره به وجود نوعی نظم ویژه که به صورت نثر در تمام متون شکسپیر وجود دارد و توضیح این نکته که در واقع تمام دیالوگ‌های متون شکسپیر به شکلی به صورت شعر بین پرسوناژها رد و بدل می‌شود، درباره داستان نمایش "هملتک" گفت: داستان نمایش "هملتک" برگرفته از نمایشنامه معروف "هملت" و با همان خط داستانی روی صحنه می‌رود اما فضای نمایش به لحاظ اجرایی حال و هوایی ایرانی دارد.

ایرجی درباره علت انتخاب نمایشنامه "هملت" در میان آثار شکسپیر و همچنین شیوه اجرایی این اثر توضیح داد: نمایشنامه "هملت" از جمله متون جهانشمول نمایشی است که در هر زمانی و هر مکانی قابلیت اجرا دارد. ضمن اینکه در این نمایش سعی کردیم تا با نگاه جدیدی به نمایش "هملت" و استفاده از شیوه اجرایی نمایش‌های ایرانی مانند تخته حوضی و نقالی و بومی کردن نمایش بیشترین ارتباط را با تماشاگران برقرار کنیم.

این کارگردان همچنین درباره علت انتخاب عنوان "هملتک" برای این اثر نمایشی با توجه به اینکه تغییری در نمایشنامه و حتی اسامی پرسوناژها صورت نگرفته، توضیح داد: شخصیت‌های نمایش ما با توجه به اینکه به نوعی آشنازدایی شده از شخصیت‌های اصلی کوچک‌تر هستند و در واقع کارهایی که انجام می‌دهند به بزرگی اصلی متن نیست به همین دلیل از "ک" تصغیر در عنوان نمایش استفاده کردیم و نهایتا به "هملتک" رسیدیم.

او با اشاره به اینکه نمایش "هملتک" ترکیبی از کمدیا دل آرته و تخت حوضی است که شباهت‌های بسیار با یکدیگر دارند، افزود: از سویی دیگر "هملتک" در ابتدا نیاز به نمایشنامه‌ای داشت که با فضای ایرانی و ادبیات ایرانی نزدیک باشد به همین دلیل سعی شد تا متن به صورت شعر درآید. بنابراین از ترکیب اشعار فولکلور، واژه‌ها، نوع کلام و لحن شعرها امروزی با ادبیات عامیانه استفاده کردیم تا کار برای مخاطب امروزی ارتباط بهتری برقرار کند.

لازم به یادآوری است که افق ایرجی با گروه سآمر پیش از "هملتک" آثاری همچون؛ "هملت به روایت مردم کوچه و بازار"، "مکبث به روایت مردم کوچه و بازار" و "لیرشاه به روایت مردم کوچه و بازار" و... را روی صحنه برده است.

در نمایش که مدت زمان اجرای آن 60 دقیقه است، مرتضی علیدادی، نفیسه مهری، امید عباسی، الهه فربد زاده، پوریا رضایی، محمدواد شریفی، ساعد میز، رضا داووری و افق ایرجی بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

گفتنی است، نمایش "هملتک" با کارگردانی افق ایرجی، برنده پنج جایزه از بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر مناطق، هر شب به جز روزهای شنبهف ساعت 20 در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

انتهای پیام/32/