به گزارش خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین، نشست تخصصی چرم و پوشاک با حضور دبیر کارگروه مد و لباس، معاون مدیر کل فنی و حرفه‌ای و دبیر شورای راهبردی تولید و فرو بنیاد ملی مد و لباس در جمع اساتید و طراحان در دانشگاه فرهنگ و هنر چرم برگزار شد.

در این نشست، حمید قبادی، رئیس کارگروه مد و لباس کشور ضمن تبریک عید مبعث گفت: بر ضرورت مد طی این سال‌ها تاکید بسیار شده است اما شاید به خاطر فضای موجود کشور تا قبل از این قابلیت اجرایی نمی‌یافت.

او افزود: تا پیش از سال 85 و مصوب شدن قانون ساماندهی مد و لباس به کار بردن واژه مد مخاطراتی به دنبال داشت اما امروز من مد را به عنوان یک نیاز تجملاتی نمی‌بینم و آن را یک نیاز جدی می‌دانم.

دبیر کارگروه مد و لباس تصریح کرد: قانون گذار مد را به عنوان یک محصول فرهنگی دیده است و همین باعث شده که تا حدودی ضرورت مساله برای افراد مختلف مشخص شود.

قبادی ادامه داد: سال‌ها گذشت تا تابو جامعه ما نسبت به مد شکست لذا این عرصه نیاز به بهره برداری اجرایی دارد و دانشگاه یکی از مراکز به کارگیری و تولید این بخش است.

او افزود: گرایش‌های مختلفی در حوزه پوشاک است که چرم یکی از مهمترین و فراگیرترین آنهاست که قابلیت جهانی دارد. پژوهش‌ها نشان داده که برخلاف ظاهر لوکس چرم حواشی این بخش کمتر است و تلفیق تولید و طراحی در این بخش بیشتر شکل گرفته است.

دبیر کارگروه بنیاد ملی مد و لباس ادامه داد: بنا بر پژوهش‌ها 4 فاکتور مهم در عرصه مد وجود دارد که باید به موازات یکدیگر حرکت کنند. بحث نخست پژوهش و فعالیت‌های علمی است. دوم طراحی مبتنی بر مسائل علمی و تجربی است. بحث سوم تولید و چهارم بازار است.

قبادی اظهار کرد: متاسفانه مد در کشور ما بیشتر به یک مجمع الجزایر ناپیوسته شباهت دارد که ارتباط مستمری بین اجزاء آن شکل نگرفته است.

او بیان کرد: در جلسه‌ای که با کمسیون فرهنگی مجلس داشتم سعی کردم که تمام مفاهیم و مبانی مد را به صورت روزمره توضیح دهم و در این راستا با برخورد مثبت نمایندگان مواجه شدم. زیرا من معتقدم که ما نمی‌توانیم بخش‌هایی مانند نمایش زنده یا مزون را از مد کشور حذف کنیم.

دبیر کارگروه مد ولباس کشور تصریح کرد: ترکیه به عنوان یک کشور که به موازات ما است گوی سبقت را از ما ربوده است لذا ما نباید از این فضا بترسیم و من معتقدم که باید بتوانیم استانداردهای بین‌المللی را منطبق بر اصول و ارزش‌هایمان اجرا کنیم در غیر اینصورت بود و نبود طراحان، دانشگاه‌ها و فعالان این عرصه بی فایده است.

قبادی افزود: هنوز اعتباری به حوزه مد تخصیص داده نشده است اما با این وجود ما آمادگی کمک به فعالان این حوزه را برای موفقیت جریان فزاینده مد داریم لذا خواهش می‌کنم برای جریانی که به راه افتاده تلاش کنیم.

او بیان کرد: چنانچه بتوانیم خروجی دانشگاه‌ها را با طراحی علمی در مسیر تولید قرار دهیم موفق شده‌ایم به همین خاطر ما به دنبال راه اندازی موسسات مد بیشتری هستیم تا جریان مد کشور را هدایت کنند.

دبیر کارگروه مد ولباس کشور درباره موسسات تک منظوره گفت: موسسات هنری در کشور به راه افتاده تا بتوانند علاقمندان این حوزه را استعداد یابی کنند همانطور که در بخش موسیقی یا سینمایی چنین مراکزی وجود دارد اما این تنها بعد این موسسات نیست و فلسفه و ارزش آنها بیشتر است.

قبادی اظهار کرد: قصد داریم تا پایان سال 94 بالغ بر 200 موسسه تک منظوره را با استانداردهای بین المللی پیش ببریم البته باید الگوهای مد بومی شود اما ما نمی‌توانیم بخش‌هایی چون نمایش زنده را حذف کنیم.

او ادامه داد: ما در بخش نمایش زنده سند و چارچوب محکمی را منطبق بر اصول اسلامی و ملی تهیه کرده‌ایم که بر اساس آن زیبایی تنها ملاک مدل شدن نیست. بلکه ما کاری می‌خواهیم که در آن تبرج و خودنمایی وجود نداشته باشد.

در ادامه این نشست انجمن علمی دانشگاه چرم از دبیرکارگروه مد ولباس به خاطر زحماتی که در سومین جشنواره مد و لباس فجر کشیدند تشکر کردند و به رسم احترام یک جفت کفش دست دوز محصول دانشگاه به ایشان تقدیم شد.

معاون مدیر کل سازمان فنی حرفه‌ای نیز در ادامه این نشست گفت: بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با توجه به نیاز جامعه رو به افزایش است و فعالیت‌های دانشگاه علمی کاربردی با فنی حرفه‌ای روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

او با اشاره به همکاری‌های انجام شده با جشنواره مد ولباس بیان کرد: امیدوارم بتوانیم با همکاری یکدیگر بر غنای این جشنواره طی سال‌های آینده بیافزاییم.

قاسمی تصریح کرد: ما آمادگی داریم که در زمینه استاندارد سازی تمام حوزه‌های مد به صورت علمی با بنیاد ملی مد و لباس همکاری کنیم و به بومی سازی این مبانی بپردازیم.

او با اشاره به توانایی بالای ایران در این بخش گفت: ژاپن و کره چادر مشکی تولید می‌کنند که به آن نیازی ندارند و صرفا مختص کشورهای مسلمان تولید می‌شود قطعا با توانایی بالای طراحان و تولیدکنندگان ایرانی ما نیز می‌توانیم برنامه ریزی مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

در ادامه این نشست مسوولان کمیته علمی دانشگاه از بسیاری از اساتید، فعالان و دانشجویان دانشگاه با اهدای لوح، تقدیر و تشکر کردند.

در پایان این برنامه حمید قبادی و جمعی از مسوولان حاضر در جلسه از نمایشگاه آثار چرم دانشجویان این دانشگاه دیدن کردند.

انتهای پیام/61