سرویس موسیقی هنرآنلاین / آلبوم "این خرقه بینداز" اسفند ماه سال گذشته منتشر شد، استقبال از این آلبوم چگونه بوده است؟

استقبال از این اثر بسیار خوب بود و این آلبوم مورد توجه علاقه مندان قرار گرفت اما یک سری مشکلات در صنعت موسیقی ایران است که این مشکلات زمانی که به موسیقی راک می رسد شدیدتر می شود. مثلا نبود استودیوهای مجهز، نبود صدابردار خوب و.... از مشکلات این حوزه است. همچنین سیستم پخش آلبوم های موسیقی در ایران بسیار بد است. این آلبوم خیلی خوب بود و از آن راضی بودم گرچه به نظر من می توانست بهتر از این هم باشد. ولی با منابعی که داشتیم توانستیم این آلبوم را ارائه دهیم. تهیه کننده آن خودمان بودیم و در استودیو شخصی خودم این آلبوم را ضبط کردم. دوست داشتم در یک استودیوی مجهز تر میکس و مسترینگ شود که متاسفانه این موضوع هم میسر نشد. به نظر من این آلبوم بیشتر از پخش آلبوم مورد ضرر واقع شد و هم مورد پوشش رسانه ای قرار نگرفت. در مورد پخش نمی توانیم صحبت کنیم زیرا مشکلات فراوانی وجود دارد ولی جالب این جا است که در مورد این اثر موسیقایی در تمامی رسانه ها سکوت خبری حکم فرما شد و دلیل آن را نمی دانم. ما دو سال است که در ایران به راحتی کنسرت برگزار می کنیم و در چند ماه اخیر به دنبال این بودم که کنسرت هایی را در شهرستان ها برگزار کنم ولی تهیه کننده ها اصلا قبول نمی کنند و می گویند می ترسیم کنسرت های شما را کنسل کنند .در نتیجه نمی توانیم در شهرهای دیگر روی صحنه برویم. ترس همیشه وجود دارد و این ترس در مورد پخش آلبوم این گروه هم وجود دارد و طرفداران این نوع موسیقی نسبت به موسیقی های دیگر از جمله پاپ کمتر هستند و این موضوع در همه جای دنیا به این شکل است. این نوع موسیقی جدید است و خیلی ها نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند. موسیقی راک در حال شکل گیری در ایران است و باید زمان بگذرد تا شناخته شود.

کمی درباره ساز بندی کارهایتان صحبت کنید.

زمانی که آلبوم های قدیمی که قبل از اوهام ضبط کرده بودیم را گوش می کنم متوجه می شوم نشانه هایی از اوهام را دارند یعنی اینکه این سازبندی که در آثار جدید ما شنیده می شود در آلبوم های قبلی هم بود. ما سال ها به دنبال این نوع سازبندی بودیم ولی چیزی که برای خود من محدودیت ایجاد می کرد این بود که از نظر تکنولوژیک به لحاظ ضبط و ادیت کردن، با ابزار قدیمی نمی توانستیم به این سازبندی برسیم. زیرا اگر می خواستیم این کار را انجام دهیم همه نوازنده ها باید به صورت جدا جدا ساز می زدند. شروع اوهام همزمان با ورود اینترنت به ایران بود که به موازات آن یک تکنولوژی خیلی مهم از نظر دیجیتالی وارد ایران شد و آلبوم "نهال حیرت" یکی از اولین آلبوم های ایران است که روی سیستم کامپیوتری ضبط شده است. ایده های تلفیق این سازها را از قدیم داشتم ولی نه می توانستم موزیسین های خوبی پیدا کنم و نه ابزار برای ضبط داشتم. کامپیوتر کمک کرد من بتوانم این صداها را ضبط کنم و با تغییر صداها فضاهای مختلف را تجربه کنم. بخش مهم موسیقی اوهام بخش تکنولوژی و صدا است. دقت کنیم تلقی غربی ها از موسیقی ایرانی ، یک جور موسیقی عربی است و مسئله این است که در ایران همزمان با اوهام خیلی ها از این سازبندی استفاده می کردند. ولی زمانی که من گوش می کردم بخش سنتی و ایرانی بیشتر از سازهای غربی بود و تعامل و تاثیر بین آن ها وجود نداشت. این آثار بیشتر جنبه عرفانی داشت و نمی توانست جوانان را جذب کند. من کاری کردم تا سازهای غربی بیشتر از سازهای ایرانی باشد و با هم در تعامل باشند. در موسیقی راک سعی کردم در بخش آهنگسازی هم رنگ و بوی ایرانی داشته باشد و هدفم این بود که دوست داشتم ترکیبی باشد که اعضای مخالف با هم در کنار یک دیگر قرار بگیرند و شنونده را هیجان زده کند.

_انتقادی که به این آلبوم شد این است که در آلبوم "این خرقه بینداز" در ترک های چهار و پنج به بعد موسیقی ایرانی پررنگ تر می شود، این انتقاد را قبول دارید؟

از زمانی که این اثر منتشر شد فرصتی پیش نیامد تا درباره این آلبوم صحبت کنیم. خیلی ها می گویند این آلبوم اوهامی نبود و من نتوانستم درباره این آلبوم توضیح دهم. من همیشه این طور می گویم فکر کنید 15 سال معبری بوده است که هر بار که رد می شدید پل پاره می شد و نمی توانستید عبور کنید. در نتیجه بعد از 15 سال نمی توانید با تمام قدرت راه بروید بلکه درست این است که با احتیاط تر راه بروید. من نمی توانستم یک آلبوم فقط در ژانر راک منتشر کنم زیرا باید موقعیت خودم را ثابت نگه دارم. نمی خواستم دوباره رد شود. همچنین طرفداران قدیمی اوهام درگیر زندگی شخصی خود شده اند و یک نسل دیگر به این طرفداران اضافه شده است که موسیقی سبک گوش می کنند. برایم مهم بود که طرفداران اوهام را حفظ کنم ولی از آن مهم تر این بود که طرفداران جدیدی به اوهام اضافه کنم تا از آن ها انرژی بگیریم. خوشبختانه توانستم موفق شوم زیرا کسانی که فقط موسیقی پاپ گوش می کردند هم به سمت این آلبوم گرایش پیدا کردند.

گروه های راک ممکن است سبک خود را در دهه های مختلف عوض کنند ولی اتفاقی که افتاد برداشت من از این آلبوم این بود که " این خرقه بینداز" با آلبوم های قبلی به لحاظ جنس ونوع موسیقی و کلام هیچ تفاوتی نداشت، علت این امر چیست؟

طرفداران گذشته اوهام به دو دسته تقسیم می شوند یک دسته دوست دارند اوهام مانند آلبوم "نهال حیرت" آهنگ بسازد و یک دسته دیگر دوست دارند آلبوم ها با هم فرق داشته باشند. خود من هر وقت سعی کردم کمی کارمان را تغییر دهم با واکنش مخاطبان مواجه شدم. خیلی سخت است و نکته مهم این است که روز اول که موسیقی اوهام آمد مخاطبان حالتی مانند دیدن شعبده بازی داشتند و تعجب می کردند .در نتیجه بهترین شعبده بازی ها هم اگر 10 بار تکرار شود دیگر لطف اول را ندارد. در نتیجه اگر من آهنگ هایی بهتر از آلبوم اول منتشر کنم مطمئن هستم که دیگر مانند آن سال ها تاثیرگذار نخواهد بود. این مشکل را همه گروه ها دارند زیرا بعد از مدتی خودشان کلیشه خودشان را به وجود می آورند. اوهام هم کلیشه خودش را پیدا کرده است و خیلی سخت است این کلیشه را بشکنیم. یک سری گروه ها به قدری بزرگ می شوند که اگر ریسک کنند و اثری متفاوت ارائه دهند مشکلی برایشان پیش نمی آید و به کار خود ادامه می دهد در حالی که برای گروه اوهام اگر این اتفاق بیفتد برای این گروه دو راهی به وجود می آید که یا باید کار را کنار بگذارد یا مجبور می شویم با فکر پیش رویم که اوهام به این نقطه رسید که یا باید به پایان می رسید یا با روش های مختلف آن را زنده نگه می داشتیم. سیاست خود من این است که این گروه را آرام آرام پیش ببریم زیرا معتقدم این گروه باید روی گروه های جوان تاثیر بگذارد و خیلی از مواقع شنیدیم که جوانان می گویند کار گروه اوهام را شنیدیم و تصمیم گرفتیم قدم در این راه بگذاریم.

قطعات آخر آلبوم از ژانر راک خارج می شود، بحث ممیزی تاثیری در این موضوع داشته است؟

نه اصلا این طور نبود. هم برای برگزاری کنسرت و هم برای انتشار برخورد وزارت ارشاد با من طوری بود که واقعا هیجان زده شدم و اصلا تصور نمی کردم با آثار اوهام این برخورد شود و آن را قبول کنند و مجوز برگزاری کنسرت یک ماهه صادر شد. همچنین برای آلبوم مجوز اشعار و موسیقی به سرعت داده شد. خود من می دانم که خودسانسوری کردم زیرا می خواستم برای یک بار هم که شده به سلامت این مسیر را طی کنم. یکی از مشکلاتی که هنوز هم ما را اذیت می کند این است که حرف های زیادی پشت سر اوهام جمع شده است. برای من مهم بود همه متوجه شوند که اوهام هیچ مشکلی ندارد. من می خواستم امکان تداوم راه فراهم شود تا اوهام بتواند به راه خود ادامه دهد. در کل این 15 سال گروه هایی که در ایران کار کردند اصلا به فکر منافع شخصی یا پولی برای خودشان نبودند و الان هم همین طور است. این نوع موسیقی از طرف هیچ نهادی حمایت نمی شود در نتیجه اگر به این کار عشق نداشته باشیم به سرعت از این مسیر حذف می شویم.

الان روی آلبوم بعدی کار می کنید؟

فکر می کنم تا دو سال آینده اوهام آلبومی منتشر نکند و قصد دارم آلبوم سولوی خودم را منتشر کنم. این آلبوم اثر شهرام شعرباف و آلبوم شخصی خودم است. اشعار خودم در این آلبوم استفاده شده است و از کلام روز استفاده می کنم. برنامه امسال بیشتر کنسرت است. 30 خرداد در تهران کنسرت داریم و قرار است به زودی در شهرستان ها هم روی صحنه رویم. همچنین از کنسرت های گروه اوهام فیلمبرداری می کنیم و در پاییز یک آلبوم تصویری از این کنسرت ها در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد. اوهام به همان شیوه قبل ادامه می دهد و آلبوم های شخصی خودم به روزتر است و به صورت کلاسیک ارائه نمی شود. همچنین پروژه جدیدی را به زودی شروع می کنیم که قرار است از خواننده های ژانرهای دیگر استفاده کنیم.

سازبندی آلبوم شخصی شهرام شعرباف چگونه است؟

بهتر است در این زمینه صحبت نکنم تا زمانی که آلبوم منتشر شود و فقط می گویم که خلاف آن چیزی است که در اوهام شنیده و دیده شده است ولی همان موسیقی راک است. خود من بسیار ساکت و آرام هستم و این برخلاف موسیقی اوهام است. این آلبوم راک است ولی در دنیای خلوت تر خودم است.

حرف نگفته ای مانده ؟

نگفتن بهتر است و فقط چیزی که می خواهم بگویم درباره اوهام و آلبوم آخر است زیرا خودم می دانم شاید آلبوم "این خرقه بینداز" خیلی اوهامی نبود اما دلایلی داشت که من مجبور بودم این کار را انجام دهم. من هدف های دیگر داشتم و می خواستم جای پای این نوع موسیقی را در ایران محکم کنم. می دانم که آلبوم بعدی مورد قبول همه واقع می شود. همچنین درباره کنسرت ها باید بگویم خیلی ها می گویند بلیت ها گران است و حتی می گویند چرا زیرزمینی کار نمی کند؟ در جواب باید بگویم تا جایی که در توانم بود ادامه دادم ولی روزی به جایی رسید که نمی توانستم ادامه دهم و به بن بست رسیدم. به همین دلیل به خاطر اینکه اوهام زنده بماند از روش دیگر استفاده کردم. تنها راه برای زنده نگه داشتن استفاده از این مسیر بود.

گفت و گو: مازیار فکری ارشاد- غزاله سعادتی

پایان پیام/46