به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، در این مراسم که با حضور جمع زیادی از هنرمندان و فرهیختگان و همچنین برخی از مدیران سازمان میراث فرهنگی صورت گرفت، ابتدا "سهیل محمودی" به عنوان مجری به معرفی برنامه پرداخت و پس از آن دکتر "محمدرضا سعیدآبادی" دبیرکل یونسکو در ایران با حضور روی صحنه ضمن خوش آمدگویی و تشکر از حضور میهمانان در مراسم طی سخنانی عنوان کرد: امروز به یکی از آرزوهای دیرینه خود رسیده‌ام، چرا که همواره یکی از دغدغه‌های فکری من این بود که چرا با اینکه ۱۶ اثر از کشور ما با این فرهنگ و تمدن غنی در یونسکو، به ثبت رسیده ولی تاکنون این آثار در یک مجموعه نفیس گردهم نیامده‌اند. در طول این مدت با هر هنرمند و صاحب نظری راجع به این موضوع گفتگو می‌کردم تا اینکه با دو عزیز گرانقدر دکتر "فرزین رضائیان" به عنوان مدیر تولید و جمع آوری کننده این آثار و "ناصرمیرباقری" مدیر خانه فرهنگ و هنرگویا به نتیجه رسیده و حاصل آن این مجموعه نفیسی است که رونمایی می‌شود.

او ادامه داد خوشحالیم که بازتابی از میراث شکوه‌مند ایران زمین را با دیدگاهی نوین به تمام دوستداران فرهنگ این مرز و بوم ارائه می‌دهیم.

در ادامه مراسم "محمدحسین طالبیان"، معاون میراث فرهنگی در سخنانی کوتاه، ضمن بزرگداشت روز فردوسی و خیام از چگونگی روند شکل گیری این اثر توضیحاتی ارائه داد و با توصیفی از ایران زمین تاکید کرد که ما ایرانیان همواره باید ارزشهای گذشته را با پژوهش و مرمت شایسته پاس بداریم.

بخش دیگری از این مراسم به سخنرانی دکتر "حسین الهی قمشه‌ای" اختصاص داشت. او از معرفت و دانایی و بکارگیری عقل و خرد سخن گفت و افزود: خرد مهم‌ترین چراغ زندگی است و باید ریشه همه خرافات برچیده شود و آدمی پیرو عقل باشد. در این صورت است که همه مردم بویژه جوانان بیشترین لذت و بهره را از زندگی می‌برند. خوبی، مهربانی، شفقت بهتر از جاه طلبی است و تنها راه رسیدن به سعادت بشری عقل و خرد است. وی تأکید بر اینکه نزاع، کشمکش، جنگ و دوئل ارزشی ندارد، ابراز خرسندی کرد که کشورمان ایران از این مسائل به دور است.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران از دیگر حاضران در این مراسم بود که به ایراد سخنرانی پرداخت. رئیس شورای شهر تهران ابتدا از زحماتی که در این کار ارزشمند کشیده شده، تشکر و قدردانی کرد.

سپس با بزرگداشت روز فردوسی و خیام افزود: در شاهنامه فردوسی ضرورت و عطش روح ایرانیت وزبان پارسی در هم گره خورده و اثری چون شاهنامه خلق شده و تا جهان، جهان است و ایران، ایران، این اثر جاودانه خواهد ماند.

احمد مسجدجامعی ادامه داد: ما در ایران فضاهایی داریم که اقوام و گروههای مختلف بشری آثار متمدن و هنری را از خود بر جای گذاشته‌اند که ما می‌توانیم به آن‌ها پیام صلح و ضدجنگ به دنیا بدهیم. که به عنوان نمونه می‌توان به گلستان معروف ارامنه که در دولاب واقع است، اشاره کنیم. هرجا که نامی از انسانیت و عمق روح است، نام ایران است. و این پیام بزرگ ایران است که به گوش جهانیان می‌رسد. نه در قالب کلام، بلکه در قالب معماری، شهرنشینی، روستانشینی و در قالب شکلهای مختلف.

پس از اینکه سخنان آقای مسجد جامعی با تشویق حاضران مواجه شد، آخرین سخنران دکتر "فرزین رضائیان" گردآورنده، جمع آوری کننده و مدیر تولید این کتاب روی صحنه آمد و در‌‌ همان ابتدا با گرامیداشت دو نفر از اساتید خود، شادروان دکتر "حسن حبیبی" که "هفت رخ فرخ ایران" را در بنیاد ایران‌شناسی رونمایی کرده بود و همچنین پروفسور "ریچارد فراگ" که به خاطر علاقه او به فرهنگ و هنر ایران، "علامه دهخدا" به او لقب ایران دوست داده بود، به معرفی کتاب "میراث جهانی ایران" پرداخت.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوانیم دو مجموعه دیگر خود را نیز با موفقیت تولید کنیم که "۷۰۰۰ سال مهندسی ایران" و سمفونی مولانا با عنوان "شکرستان مولانا" از آن جمله است.

از دیگر جزئیات این مراسم می‌توان به اجرای قطعه‌ای در بیات اصفهان توسط گروه موسیقی شباهنگ با صدای "غلامرضا رضایی"، پخش تیزرهایی مربوط به "شکوه تخت جمشید" و هم چنین "شکوه سپاهان" و "هفت رخ فرخ ایران" اشاره کرد.

در پایان، مراسم رونمایی از کتاب "میراث جهانی ایران" توسط افرادی چون الهی قمشه‌ای، سیدمحمد بهشتی، محمدرضا سعیدآبادی، احمد مسجدجامعی، مصطفی هاشمی طبا، طالبیان، حمید شاهنگیان، اسرافیل شیرچی، محمدعلی جعفری، علی نیکوسخن، رئیس اتحادیه چاپخانه داران، حجت شکیبا، عبدالحسین مختاباد، عباس جمالپور، طاهایی، حضرتی، ناصر و احسان میرباقری، مدیر خانه فرهنگ و هنر گویا، مهرشاد عاطفی، معاونت تبلیغاتی و مطبوعاتی ارشاد تهران، عیسی علیزاده، و حمید متواضع صورت گرفت.

اهداء لوح سپاس توسط دکتر سعیدآبادی، احمد مسجدجامعی و دکتر الهی قمشه‌ای به دکتر "فرزین رضائیان" وبرادران "ناصر و احسان میرباقری" پایان بخش این مراسم بود.

شایان ذکر است کتاب "میراث جهانی ایران" با همکاری خانه فرهنگ و هنر گویا و کمیسیون ملی یونسکو در ایران توسط دکتر "فرزین رضاییان" گردآوری و تالیف شده و توسط شرکت طلوع ابتکارات تصویری به چاپ رسیده است. در این مجموعه که شامل فیلم و کتاب است، برای اولین بار با بکارگیری جلوه‌های ویژه کامپیوتری و استفاده از آخرین نقطه نظرات دانشمندان و ایران‌شناسان مشهور دنیا، ۱۶ اثر جاویدان ایران زمین که توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی بشریت شناخته شده، به تصویر کشیده شده است.

انتهای پیام/