به گزارش هنرآنلاین ، ذی نوری در این نمایشگاه ۳۶ اثر آبرنگ با ابعاد متفاوت از هم را در معرض دید عموم قرار داده است. سوژه آثار تازه‌اش همچون گذشته متفاوت از هم هستند و بناهای سنتی، خانه‌های تاریخی، گل، میوه و... را شامل می‌شوند.

او در مورد انتخاب سوژه آثار تازه‌اش گفت: در این نمایشگاه بعضی از سوژه آثار با نمایشگاه قبلی‌ام متفاوت می‌باشند. سعی کرده‌ام به سوژه‌هایی توجه کنم که اغلب بی‌تفاوت از کنار آن‌ها می‌گذریم و هنرمندان معمولا آن‌ها را کار نمی‌کنند. برای مثال می‌توانم به نقاشی دسته سبزی ریحان که در روزنامه پیچیده شده و یا کارتن میوه اشاره کن که سعی کرده‌ام آن را با جزییات دقیقی به تصویر بکشم. انتخاب رنگ نیز برای این آثار کار بسیار سختی بوده است زیرا برای نزدیکی به اصل سوژه از رنگ‌های مشابه آن در آثار بهره گرفته‌ام.

در سوژه‌هایی مانند گل و میوه تلاش هنرمند بر این بوده که از خود آن‌ها استفاده کند اما در به تصویر درآوردن بناهای تاریخی برای ثبت جزئیات لازم است که از عکس نیز در آثار کمک بگیرد، او در این رابطه گفت: برای به تصویر کشیدن میوه‌ها، سبزی‌ها و گل‌ها سعی می‌کنم حالت طبیعی آن‌ها را بدون آنکه چینش خاصی بر روی آن‌ها صورت بگیرد با جزییات نقاشی کنم، از روی عکس کار نمی‌کنم و سوژه را گذاشته و آن را به تصویر می‌کشم اما در نقاشی کردن خانه‌ها و بناهای تاریخی تا آنجا که امکان دارد در فضای مورد نظر می‌نشینم و ابتدا طرح آن را می‌زنم و برای آنکه جزییات آن را ثبت کنم عکس‌های مختلفی از آن می‌گیرم و آن را به تصویر می‌کشم.

با وجود شره‌های رنگ، محدودیت‌ها و سختی‌هایی که تکنیک آبرنگ بوجود می‌آورد، ذی نوری در این نمایشگاه آثاری با جزییات فراوان بصورت رئالیسم و فتو رئالیسم ارائه داده است، او در مورد ثبت جزییات کامل در آثارش گفت: من سعی می‌کنم فرم دقیق سوژه مورد نظر را نقاشی کنم. شاید بنظر سخت بیاید اما تجربه در این امر باعث می‌شود که کار تمیز و با جزییات کامل انجام شود. بعضی افراد فکر می‌کنند این آثار‌پرداز هستند اما همه با تاش رنگ نقاشی شده‌اند. البته قبلا کار‌پرداز هم انجام داده‌ام که نمونه آن را می‌توان در کتابی از مجموعه آثارم که بیش از ۱۰ سال پیش توسط انتشارات نگار به چاپ رسیده است ببینید.

ذی نوری در بعضی آثار بناهای قدیمی و تاریخی را به تصویر کشیده است که اغلب آن‌ها در حال از بین رفتن هستند، او در واقع با به تصویر کشیدن این بناهای تاریخی به سبک رئالیسم و فتو رئالیسم سعی دارد مخاطبان آثارش را متوجه این مکان‌ها و خانه‌های قدیمی ارزشمند کند.

او در مورد بناهای تاریخی که در آثارش به تصویر کشیده است گفت: من از گذشته به بنا‌ها و خانه‌های قدیمی علاقمند بودم. شاید این بخاطر یادمان و خاطراتی است که از گذشته نسبت به این بنا‌ها دارم و با آن‌ها عجین شده و در آن مکان‌ها زندگی کرده‌ام. این بنا‌ها در طول زمان دستخوش تغییراتی شده‌اند و خرابی‌هایی در آن‌ها بوجود آمده، من دوست دارم عینا‌‌ همان تاثیراتی که گذشت زمان بر روی آن‌ها به جا گذاشته را در اثر آورم. در این آثار بناهای تاریخی و سنتی مربوط به زادگاهم کرمانشاه که شامل تکیه بیگلر بیگی، خانه حاج حبیب گل عنبر و کاروانسراهای مختلف در کرمانشاه می‌باشد را به همراه نقاشی‌هایی ازمجموعه کاخ گلستان در تهران به تصویر کشیده‌ام.

ذی نوری که سالهاست نقاشی آبرنگ تدریس می‌کند با اشاره به شکیبایی و حوصله زیادی که این نوع نقاشی می‌طلبد گفت: هنرجویانی که علاقه به یادگیری نقاشی آبرنگ دارند باید صبر زیادی داشته باشند. امروزه جوانان توجه زیادی به مقوله طراحی ندارند اما برای انجام نقاشی آبرنگ ابتدا باید طراحی خوبی داشت زیرا اگر به طراحی کم توجه‌ای شود هنگامیکه رنگ بر روی کار گذاشته می‌شود مشکل پیش می‌آید بنابراین من در کلاس‌هایم تاکید فراوان بر روی طراحی دارم.

عطاالله ذی نوری متولد ۱۳۲۳ است، او در سال ۹۱ نشان درجه یک هنری معادل دکترا را دریافت کرده است. آثار ذی نوری تا کنون در استرالیا، روسیه، انگلستان، دوبی... به نمایش در آمده و حدود ۱۲ سال پیش، کتابی از مجموعه آثار او توسط انتشارات نگار به چاپ رسیده است.

بیست و هفتمین نمایشگاه انفرادی عطاالله ذی نوری تا ۳۱ اردیبهشت ماه در گالری شکوه واقع در چهارراه فرمانیه، بلوار شهید اندرز گو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ۱۹ دایر خواهد بود و علاقمندان می‌توانند همه روزه (به جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی) از ساعت ۱۷ الی ۲۱ از این آثار دیدن کنند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/