سرویس تجسمی هنرآنلاین //

موسسه ایده که این روز‌ها کمتر فضای گالری خود را در اختیار نمایشگاه‌های تصویرسازی می‌گذارد؛ روز گذشته ۲۶ اردیبهشت‌ماه میزبان نمایشگاه گروهی تصویرسازی هنرجویان پژمان رحیمی‌زاده، شد.

در این نمایشگاه گروهی آثار فرشته جعفری فرمند، فاطمه طاهرخانی، سحر فتح‌اله‌یی، رعنا آذرمنش، لیلا خان‌محمدی، میترا عبیری‌نژاد، مجید ملاهاشم، لاله شمس، مریم یغمائیان، هدیه میرزائیان، سارا قدس، زهرا نیکخواه آزاد، نسیم کیان زاد و هدی جزایری در معرض دید عموم قرار گرفته است. این تصویرسازی‌های بدون روایت نشان از پختگی تکنیکال هنرمندان جوان این نمایشگاه دارد.

استفاده از تکنیک‌ و متریال‌های مختلف، توجه به خلق کاراکتر جذاب و خلق موقعیت‌های روایی از ویژگی‌های آثار نمایشگاه گروهی هنرجویان پژمان رحیمی‌نژاد و آموزشگاه ایده است.

"سفید" دریادبود معصومه سیحون

نمایشگاه گروهی عکس "سفید" در گالری سیحون که به مناسبت چهارمین سال در گذشت معصومه سیحون برپا شد را یادمانی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این بانوی هنرمند و گالری دار پر سابقه می‌توان دانست که بسیاری از چهره‌های هنری را طی چهار دهه فعالیت به جامعه هنری فراخواند.

حضور چندین نسل از عکاسان و نام‌های شناخته شده‌ای همچون؛ علی رهبر، آلفرد یعقوب‌زاده، رضا دقتی، سیف‌الله صمدیان، نادر داوودی، کاوه گلستان، رضا کیانیان، رومین محتشم، محسن راستانی، محمود کلاری، صادق تیرافکن، مهران مهاجر، آرمان استپانیان، آزاده اخلاقی، جمشید بایرامی، مجید کوهرنگ بهشتی، محمد فرنود، نصرالله کسرائیان، رضا میلانی، شهریار توکلی، صمد قربان‌زاده، فتانه دادخواه، عبدالرضا نیکو نیز نشان از ادای احترام جامعه عکاسی به معصومه سیحون دارد.

تم "سفید" که برای این نمایشگاه عکس انتخاب شده بر اساس علاقه معصومه سیحون به رنگ سفید شکل گرفته و جملگی عکاسان با انتخاب آثاری از میان مجموعه‌های خود سعی کردند تا از لحاظ تماتیک آثاری را در کنار یکدیگر چیدمان کنند. در این نمایشگاه تنوع نگاه جامعه عکاس به رنگ سفید چه از لحاظ محتوا و چه فرمی قابل توجه است.

توجه آلفرد یعقوب‌زاده به محتوای سفید بختی با مردی افغان که عروس خود را بر دوچرخه خود نشانده تا کانسپت برف و کلاغ رضا کیانیان که از لحاظ فرمی تم سفید را انتخاب کرده؛ نشان از گستردگی نگاه جامعه عکاسان این نمایشگاه به موضوع "سفید" دارد.

گزارش تصویری مرتبط شاه مهره‌های حامد صدر ارحامی

"شاه مهره‌"‌های حامد صدر ارحامی در گالری والی به بازخوانی نشانه‌های بصری سنت و مدرنیته اختصاص دارد. او در آثارش چندین قرائت را به صورت موازی پی گرفته و نه تنها از نقاشی قهوخانه‌ای (خیالی نگاری) تا نگارگری و هایپر رئال؛ بلکه از نشانه‌های متنی نیز بهره گرفته است.

او در بکراند آثارش از نقاشی قهوخانه‌ای و نگارگری استفاده کرده که فیگورهای معاصر از میان آن‌ها سر برآورده است. صدر ارحامی در این آثار نوعی روایت بصری را جایگزین مرشدان و راویان قرار داده تا مخاطب در پس ذهن‌اش؛ خود بخواند حدیث مفصل از این......

شکیبایی و طراحی اساس کار با آبرنگ

نمایشگاه نقاشی‌های آبرنگ عطا الله ذی نوری نقاش پیشکسوت، عصر جمعه بیست و ششم اردیبهشت ماه در گالری شکوه آغاز به کار کرد.

ذی نوری در این نمایشگاه ۳۶ اثر آبرنگ با ابعاد متفاوت از هم را در معرض دید عموم قرار داده است. سوژه آثار تازه‌اش همچون گذشته متفاوت از هم هستند و بناهای سنتی، خانه‌های تاریخی، گل، میوه و... را شامل می‌شوند.

در این نمایشگاه بعضی از سوژه آثار با نمایشگاه قبلی‌اش متفاوت هستند. او سعی کرده‌ به سوژه‌هایی توجه کند که اغلب بی‌تفاوت از کنار آن‌ها می‌گذریم. برای مثال می‌شود به نقاشی دسته سبزی ریحان که در روزنامه پیچیده شده و یا کارتن میوه اشاره کرد که سعی کرده‌ آن را با جزییات دقیقی به تصویر بکشد.

با وجود شره‌های رنگ و محدودیت‌ها و سختی‌هایی که تکنیک آبرنگ بوجود می‌آورد، ذی نوری در این نمایشگاه آثاری با جزییات فراوان بصورت رئالیسم و فتو رئالیسم ارائه داده است.

ذی نوری در بعضی آثار بناهای قدیمی و تاریخی را به تصویر کشیده است که اغلب آن‌ها در حال از بین رفتن هستند، او در واقع با به تصویر کشیدن این بناهای تاریخی به سبک رئالیسم و فتو رئالیسم سعی دارد مخاطبان آثارش را متوجه این مکان‌ها و خانه‌های قدیمی ارزشمند کند.

گزارش تصویری مرتبط

کابوس‌های یک عکاس در گالری محسن

نمایشگاه عکس‌های علی زارع با عنوان "کابوس" روز گذشته در گالری محسن به نمایش درآمد. علی زارع در این نمایشگاه ۱۷ عکس در ابعاد ۷۰ در ۵۰ را به نمایش گذاشت که نگاهی به موضوع هویت از منظر زندگی شهری دارد.

او با استفاده از المان‌های شهری همچون؛ میدان آزادی، سردر دانشگاه، در باغ ملی- تئا‌تر شهر- و حتی مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری بی‌هویت شهر را که نمی‌تواند بر شهروندانش تاثیر بگذارد را به چالش کشیده است.

زارع با قرار دادن کودکی در برابر المان‌های هویتی شهر تهران در فضایی خاکستری؛ موضوع هویت این شهر را در مقابل مخاطب قرار داده تا او را به چالشی برای تعریف هویت شهر بر هویت فردی قرار دهد.

از فیگوراتیو تا انتزاعی در گالری پنجره

گیلان عصری طلایی در حوزه هنر ایران را طی دوران عبور از سنت به مدرنیته رقم زده است. نگاهی به هنرهای نمایشی، درام‌نویسی، نقاشی، مجسمه‌سازی و..... طی دهه‌های ۱۳۱۰ تا اوایل دهه۶۰ بیانگر این موضوع است و اشاره به نام‌هایی همچون جلیل ضیاپور، بهمن و اردشیر محصص، آیدین آغداشلو، حسین محجوبی و..... گواهی بر این مدعی است.

حال جمعی از هنرمندان گیلانی که بیشتر از طیف جوان هستند آثار خود را در گالری پنجره به نمایش گذاشته‌اند. استفاده از تکنیک و متریال‌های مختلف و تنوع موضوعی از نقاشی فیگوراتیو تا انتزاعی نیز از ویژگی‌های این نمایشگاه است. اما آنچه که بیش از همه در این نمایشگاه بیانگر شخصیت قومی آثار است، استفاده از رنگ‌های گرم در جملگی آثار این هنرمند ان است که بازتابی از درون مایه محیط زیست این هنرمندان دارد.

نگاهی بر این آثار جدا از اثر قاسم حاجی‌زاده که از هنرمندان نسل طلایی گیلان است، نشان می‌دهد که هنرمندان گیلانی که سه دهه فترت را تجربه کردند و در نسل میانی هنرمند شاخصی را به جامعه هنری معرفی نکردند. حال جوانانی را دارند که می‌توانند نوید دورانی شکوه‌مند برای اقلیم فرهنگی و هنری ایران باشند. هنرمندانی همچون؛ شیما مطلبی، سمانه پوررمضان، امید شلمانی و....

نقاشی‌های دکوراتیو در گالری گلستان

علی ترقی‌جاه فرزند نقاش فقید محمدعلی ترقی‌جاه که همواره در آثارش نشانی از فرم‌های آثار پدرش را همراه خود دارد. در نمایشگاه اخیر خود بوم‌هایی تصویرسازی گونه را در گالری گلستان به نمایش گذاشته است.

او در ترکیب‌بندی‌های رنگین خود در پس زمینه‌های سفید و با استفاده از موتیف‌ها و فیگورهایی تصویرسازی گونه آثاری ارائه داده که در میان نقاشی و تصویر سازی قرار می‌گیرند. استفاده از رنگ‌های زنده و شاد در کنار چیدمان‌های دقیق رنگینه‌ها در محیطی سفید آثاری را پیش رو می‌گذارد که جنبه دکوراتیو آن‌ها می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند.

گزارش تصویری مرتبط

جان بخشی به موجودات در گالری شیرین

نماد حیوانات در آثار هنری همواره بیانگر دو موضوع، تابو و جبردوران است. نشان‌های اسطوره‌ای که از تابو‌ها نشات می‌گیرند و در جسمیت حیوانات تجلی پیدا می‌کنند در تمامی فرهنگ‌ها بویژه کهن فرهنگ ایرانی تجسم‌های مختلفی داشته که می‌توان این موضوع را در دو نشانه فرهنگی؛ معماری و خط به خوبی قرائت کرد.

از سوی دیگر جان بخشی به حیوانات در قالب هنر و ادبیات به عنوان تجسمی از نگاه انسان نیز حکایت آن دارد که جبر دوران همواره هنرمندان را در محاق فرو برده که مقاومت آن‌ها در برابر این جبر در تجسم جانداری دیگر نمود پیدا کرده است. حال ایمان صفایی با نگاهی به موضوع حیوانات در آثار هنری طی ۵ دهه گذشته، بخشی از آثار هنرمندان معاصر را در گالری شیرین گردهم آورده است.

نگاهی به آثار این نمایشگاه نیز نشان می‌دهد که موضوع تابو و جبر دوران توانسته طی پنج دهه گذشته نمودی بصری در آثار هنری ایران پیدا کند. نمود اعتقادی شیر و رویکردهای هنر سقاخانه در اثر پرویز تناولی تا نقش ماهی‌های مرده افتاده بر خاک بهمن محصص و نگاه هنرمندان جوان با رویکردهای تکنیکال و متریال مختلف این نمایشگاه را جذابیت مضاعف بخشیده است.

گزارش تصویری مرتبط

دست‌ها و سطرهای مهربان در فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه دست‌ها و سطرهای مهربان با حضور رئیس شورای شهر تهران، دکتر الهی قمشه‌ای، سهیل محمودی، جمعی از شعرا و خوشنویسان کشور و خیرین مدرسه ساز موسسه خیریه مهر گیتی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

این نمایشگاه به همت موسسه خیریه مهرگیتی و با همکاری فرهنگسرای نیاوران صورت می‌گیرد و درآن تعدادی از شعرهای "سهیل محمودی" درقالب بیش از ۵۰ اثر خوشنویسی به قلم استادان و هنرمندان نامی کشور برای فروش در معرض دید علاقه مندان و مردم هنردوست و نیکوکار قرار می‌گیرد.

بیش از۲۰هنرمند خوشنویس از جمله "اسرافیل شیرچی‌"، "محمد حیدری"، "رسول مرادی"، "حسین غلامی" و... در برپایی این نمایشگاه مشارکت می‌کنند.

شایان ذکر است صد در صد عواید حاصل از فروش این آثار صرف امور مدرسه سازی و فرهنگی مدارس مناطق محروم کشورخواهد شد.

شکستن عادت‌ها در گالری مژده

کیارش یعقوبی در ابتکاری جالب آثاری را براساس خط‌نگاری در گالری مژده به نمایش درآورده است. در این نمایشگاه برای نخستین بار شاهد خطاطی اشعار مولانا نه تنها بر گسترهٔ بوم بلکه بر سطح دیوارهای گالری مژده هستیم. گویی سخنان پنهان ورای این اشعار تاب ماندن در چهارچوب قاب را ندارند.

آنچه هنرمند را به تکاپوی شکستن عادت چهارچوب‌ها وامی دارد، حسی ست آشنا از انزجار روزمرگی‌ها و کسالت پیش پاافتاده‌ها... و میل به جستن و گریز از سیاه مشق هر روزه به سپیدمشق هیچ... از گفته‌ها و شنیده‌ها به "آن نقطه خاموشی" که "در حرف نمی‌گنجد"...

از آنجا که آثار ارائه شده در این نمایشگاه از سطح بوم‌ها فراتر رفته و بخشی از دیوارها را نیز پوشش می‌دهد و امکان جابه‌جایی تمام آن ها میسر نیست، یعقوبی در اقدامی جالب توجه اعلام کرده که اثر مورد نظر خریداران را در مکان مورد نظر آن‌ها اجرا خواهد کرد.

انتهای پیام/