به گزارش سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین/ انتشارات توفیق‌آفرین به مدیر مسئولی علیرضا عزیزی، یکی از انتشاراتی است که در حوزه هنر و به خصوص سینما مشغول فعالیت است و عمده موفقیت این انتشارات پس از سال‌ها توقیف و بازگشت موفقیت‌آمیز، تولید بسته‌های فرهنگی در عرصه سینماست، که شامل کتاب و آلبوم‌های صوتی می‌شود که با حضور هنرمندان عرصه‌های مختلف درحال تولید و انتشار است.

عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: انتشارات توفیق آفرین از سال 78 فعالیت خود را با انتشار کتاب‌هایی در حوزه سینما آغاز کرد. تاسال 80 چندین عنوان کتاب و فیلمنامه از بزرگان عرصه سینما را منتشر کرد و از آن پس دچار توقف شد. البته این توقف در حوزه انتشار بود، درحالی که ما سعی کردیم در طی این سال‌ها توقیف، مجموعه‌ای گران‌بها از فضای سینمای جنگ و دفاع مقدس فراهم کنیم که حاصل آن 8800 صفحه کتاب، شامل 5200 صفحه در 10 عنوان، کتاب شاخص سینمای دفاع مقدس بود. به همراه 800 دقیقه فیلم مستند که در این کتاب‌ها به صورت تصویری و صوتی عرضه خواهد شد. ضمن این‌که 3200 صفحه کتاب هم به صورت دانشنامه جمع‌آوری کردیم که اولین دانشنامه سینمای جنگ را رقم می‌زند و اختصاص به فعالیت‌های ابراهیم حاتمی‌کیا از اولین فیلم تا آخرین فیلم او دارد.

مدیر انتشارات توفیق‌آفرین افزود: مجموعه دیگرمان گفت و گو و خاطره‌نگاری از بازیگران طراز اول سینمای ایران است که این مجموعه شامل 90 بازیگر می‌شود، که 12 سال جمع‌آوری اولین جلد آن طول کشید. من پرویز پرستویی از مجموعه "ستاره بی‌نقاب" در یک بسته فرهنگی منتشر یافت. این محصولاتی است که انتشارات توفیق‌آفرین با همکاری موسسه فرهنگی هنری فرهیختگان عصر هنر وارد بازار کرده است. مجموعه دیگرمان تاریخ دوبله سینمای ایران است که شامل 5 جلد است که آن را در دست تولید داریم، این کتاب نیز در دو بخش تصویری و مکتوب خواهد بود.

او درباره وجود آلبوم‌های صوتی و تصویری و ارائه بسته‌های فرهنگی عنوان کرد: ما از سال 84 این کار را آغاز کردیم و اولین محصول‌مان نیز "یک خیابان سهم یک افسانه نیست" به آهنگسازی و کارگردانی هنری کارن همایونفر و دکلمه اندیشه فولادوند بود. سعی کردیم در بخش آلبوم صوتی و کتاب از سیستم جدیدی استفاده کنیم، تا مخاطب جذب این آثار شود. از سوی دیگر سعی کردیم از جلد‌های سخت استفاده کنیم که ماندگار باشد و مخاطبان بتوانند به صورت آرشیو آن‌ها را جمع‌آوری کنند.

این ناشر آثار هنری، درباره وضعیت این روزهای نشر و دور ماندن طولانی مدت از این عرصه اظهار کرد: متاسفم که بگویم فضای نشر، نفسی برایش باقی نمانده و از نگاه من، آخرین نفس‌هایش را می‌کشد. ما سعی کردیم در این حوزه و با انتشار کتاب‌های صوتی حیات جدیدی به بخش ادبیات بدهیم و امیدوارم که این اتفاق رخ داده باشد و فضای نشر رو به زوال و نابودی نرود.

عزیزی ادامه داد: درست است که ما در این سال‌ها به ظاهر کاری انجام ندادیم، اما درحال جمع‌آوری آثار بودیم. من دوره کاری مجموعه توفیق‌آفرین را به سه دوره تقسیم می‌کنم. مرحله اول، کاشت انتشارات بود. مرحله دوم، داشت بود که سعی کردیم در این مرحله هر آنچه که هست را جمع‌آوری کنیم و درمرحله آخر، برداشت است که وارد بخش فعالیت فرهنگی شدیم و امیدوارم با این فضای جدید و با حمایت دولت و حرکت نهادها این حرکت‌های فرهنگی زمین نماند و علاقمندان بتوانند از این فضا به نحو احسن استفاده کنند.

او با توجه به رنج‌هایی که طی این سال‌ها در عرصه نشر متحمل شده است گفت: ما به دنیا آمده‌ایم تا رنج بکشیم. تنها راه ماندن، لذت از رنج‌هایی است که می‌کشیم. و ما نیز در مجموعه توفیق‌آفرین تلاش کردیم، از این رنج‌هایی که می‌کشیم لذت ببریم. ما در طی این سال‌ها، تنها تلاش کردیم به فعالیت‌مان ادامه دهیم و حرکت کنیم. در این 8 سالی که متوقف بودیم، تنها دویدیم و احساس می‌کنم در دوره جدید ماراتن فرهنگی جدیدی پیش رویمان است و امیدوارم که بتوانیم در این ماراتن موفق باشیم.

عزیزی با اشاره به مهجور ماندن کتاب‌های هنری درباره نحوه تلاش‌شان برای جذب مخاطب عنوان کرد: توفیق‌آفرین سعی کرد به جای کمیت بر کیفیت نگاه کند و با توجه به گرانی کاغذ تلاش کردیم با ایجاد فرصت‌های جدید و تولید مجموعه‌های صوتی، شرایط جدیدی را بوجود بیاوریم که با افت در بخش گرانی کاغذ مواجه نشویم و مخاطبین با یک کار جدید روبه رو باشند تا این اتفاق باعث شود کتاب‌های عرصه هنری از این گوشه‌نشینی خارج شده و وارد گردونه رقابت با سایر کتاب‌های ادبی شوند.

او در پایان در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث فروش کتاب زندگی و خاطرات سوپراستارهای هالیوودی در سایر کشورها و ایران می‌شود، گفت: متاسفم بگویم که با مشکلاتی که درعرصه فرهنگی ما به وجود آمده است در واقع این فرصت را برای ورود تهاجم فرهنگی ایجاد کرده‌ایم و به شدت تخریب فرهنگی می‌شویم، که اگر دولت به فضای فرهنگی کشور و آدم‌های فرهنگی کشور کمک نکند، تا تولیدات فرهنگی خوب و به روزی داشته باشند ما روز به روز اوضاع فرهنگی‌مان بدتر می‌شود و این تهاجم نیز هر روز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/