سولمازشعبانی نمایشگاه‌گردان نمایشگاه مروری بر آثار علی و حسن عامه‌کن در گفت‌وگو با خبرنگارتجسمی هنرآنلاین؛ گفت: ایده اصلی برپایی این نمایشگاه هنگام برپایی نمایشگاه "هنر برای صلح" به ذهن ما رسید، بخش تصویرسازی این نمایشگاه در گالری ویستا برگزار شد و این گالری از حامیان نمایشگاه " هنر برای صلح" بود.

او افزود: زمانی که مشغول گردآوری آثار تصویرگران بودم با دشواری توانستم حسن عامه کن را پیدا کنم و شرایطی به وجود بیاورم تا آثار خودش و برادرش علی عمامه کن را که در آستانه سومین سال درگذشتش او در اختیار ما بگذارد. علی و حسن عامه‌کن همواره با هم کار‌ می‌کردند و متاسفانه حسن عامه کن پس از درگذشت برادرش گوشه‌نشین شده بود و با جهان خارج ارتباطی نداشت این موضوع بهانه‌ای شد تا مجموعه‌ای از آثار این دو برادر را تحت عنوان مروری بر آثار گردآوری و به نمایش بگذاریم.

شعبانی خاطر نشان کرد: علی و حسن عامه کن دو تن از تصویرگران خوب هستند که بخش عمده آثارشان را معطوف به تصویرسازی برای کتاب‌های کودکان و نوجوانان کرده‌اند و در این نمایشگاه مجموعه‌ای از تصویرگری‌های این دو برادر به نمایش گذاشته شد.

او افزود: در این نمایشگاه 39 اثر به نمایش گذاشته شد که 22 اثر از آثار حسن عامه کن و 16 اثر هم از علی عامه‌کن است که این آثار از 550 هزار تا 900 هزار تومان قیمت‌گذاری شد که در ایام نمایشگاه 15 اثر این مجموعه به فروش رفت که این اتفاق خوبی در عرصه تصویرسازی است.

احمد مرشدلو در بخشی از مقدمه این نمایشگاه نوشته است؛ "علی و حسن عامه کن درون‌شان انعکاس پرنوری از فهم زبان کودکی است، کوچک نمی‌شوند تا درک کنند، با عقل و منطق افکارشان را در راستای خلاقیت نمی‌تازانند، بزرگ هیکلانی نیستند در لباس جلف ادعا... احساس می‌کنند، می‌چشند، طعم‌های مختلف شاعرانگی را مزه مزه می‌کنند تا درک‌شان کنند. پر از زندگی و اشتیاقند. همیشه در حال تپیدن، حتی اگر از عالم واقیعت محو شده باشند.

علی و حسن عامه کن برای تداوم حضورشان در فضای تصویرسازی به دامان نوستالوژی کهنه فرو نمی‌روند، تا با یادآوری کلیشه‌های مرسوم قالب ذهن مخاطبان‌شان را حقیر کنند. همان کلیشه‌های پرفروشی که شهر کتاب‌ها را به زعم عده‌ای ناز و بامزه می‌کنند و با تکرار بی‌معنی نشانه‌ها، از گذشته‌های تلخ با شیرینی یاد می‌کنند.

در آثار علی و حسن عامه کن خبری از وصله پینه‌های مرسوم نیست، حتی آن جایی که متن‌های مذهبی به تصویر کشیده می‌شوند، نشانه‌ای از بیانات تکراری این 3 دهه اخیر را نمی‌بینیم. آمیزه‌ای مذهبی هم با نوآوری و جذابیت ارائه می‌شود و در سراسر تصویرها احترام به بیننده و شعور تجسمی حاضر است.

این تصویرگران آیینه‌هایی در برابر ما می‌گذارند تا از هر آن چه که بر ما گذشت، بگذریم و در دنیایی نو چشم کودکان و نوجوانان‌مان را با حقایقی به زبان ساده‌تر به دور از کژ و بزرگ‌نمایی حقایق."

نمایشگاه مروری بر آثار علی و حسن عامه کن تا امروز 23 اردیبهشت ماه در گالری ویستا برپاست. گالری ویستا درخیابان میرعماد، کوچه دوازدهم واقع شده است.

انتهای پیام/320