به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین ؛ یکی از تمهایی که همواره مورد توجه نویسندگان و هنرمندان قرار گرفته حیوانات بوده است و اگر آثار به جا مانده از پیش از تاریخ را از نظر بگذارنیم به وضوح شاهد این ادعا خواهیم بود. در بسیاری از موارد نویسندگان و هنرمندان هر بار که در تگناهای سیاسی و اجتماعی قرار گرفتهاند برای فرار از سانسورهایی که به شکلهای مختلف با آن مواجه بودند به بیان نمادین و سمبولیک روی آورند و آن چیزهایی که مد نظرشان بوده است را از زبان حیوانات بیان کرده‌اند که از آثار ادبی مهم فارسی می‌توان به اثر بزرگ و مهم کلیله و دمنه، منطق الطیر عطار و موش و گربه عبید زاکانی اشاره کرد که خالقان این آثار حیوانات را شخصیت‌های اصلی آثارشان قرار دادند؛ حیواناتی که بعد انسانی به خود گرفته‌اند و با ما سخن می‌گوید از آن چیزهایی که گاه بیانش از زبان یک انسان میسر نیست.

در عرصه هنرهای تجسمی نیز همواره هنرمندان در دوره‌های مختلف به حیوانات توجه ویژه‌ای کرده‌اند و در فرهنگ بصری ایرانی حیوانات چون بز، شیر، اسب، قوچ، پرندگان همواره حضور پرررنگی داشته‌اند. اما تاکنون در قالب کتاب و یا نمایشگاهی شاهد این رویداد نبوده‌ایم که آثار هنرمندان دوره‌های مختلف در کنار هم قرار بگیرند و دریک نگاه اجمالی شاهد نوع نگاه، تفاوت‌ها و شباهت‌های آثار آن‌ها باشیم.

این بار ایمان صفایی که در سال‌های اخیر نمایشگاه‌گردانی نمایشگاه‌های متعددی را برعهده داشته است و اتفاقا اهل پژوهش و تالیف نیز هست، اقدام به گردآوری آثاری کرده است که هنرمندان حوزه‌های مختلف تجسمی حیوانات را دست مایه کار خودشان قرار داده‌اند و از زوایای مختلف این حیوانات را به تصویر کشیده‌اند. نمایشگاه باغ وحش حاصل جست وجوهای او است.

صفایی همچنین کتابی را با عنوان باغ وحش در دست تالیف دارد که امیدوار است تا پایان سال 93 منتشر شود. در این کتاب در کنار بخش تالیف تصویر آثار بیش از 150 هنرمند عرصه تجسمی را که در دوره‌های مختلف حیوانات را دست‌مایه کار خودشان قرار داده‌اند را منتشر خواهد کرد.

صفایی برای نمایشگاه باغ وحش مقطع تاریخی سال‌های پیش از انقلاب و پس از انقلاب را دست‌مایه کارش قرار داده است و در یک نگاه کلی آثاری که در نمایشگاه باغ وحش به نمایش گذاشته می‌شوند در 50 سال اخیر خلق شده‌اند.

دراین نمایشگاه شاهد، نقاشی، طراحی، مجسمه، سفال و عکس خواهیم بود. برخی از این آثار از سوی مجموعه داران تنها برای نمایش در اختیار صفایی گذاشته شده است و باقی آثار از خود هنرمندان برای این نمایشگاه گرفته شده است و آثار مجموعه دار تنها جنبه نمایشگاهی دارد و قیمت‌گذاری نخواهند شد.

در باغ وحش آثاری از پرویز تناولی، واحد خاکدان، ژازه تباتبایی، بهمن محصص، اردشیر محصص، مش اسماعیل، سهراب سپهری، رضا مافی، نیکزاد نجومی، آویش خبره زاده، محمد حسین ماهر،عرب علی شروه، مرتضی زاهدی، عسل پیروی، محمد علی بنی اسدی، مهرداد افضلی، منوچهر معتبر، امیرحسین بیانی، قدرت الله عاقلی، محسن غلامی، محمدرضا شاهرخی نژاد، محسن احمدوند، آلا دهقان، وحید شریفیان، امید حلاج، کورش انگالی، راحله نورآور، یاسمن صفا، هادی فلاح پیشه، رامتین زاد، علیرضا معصومی،امید معصومی، فرخ نوروزی، محمد غزالی، امیرنصرکموگویان، محمد رحیمی، بهاره بابایی، شهریار احمدی، نگار فرجیانی، بهرنگ صمدزادگان،ارسیا مقدم، امیرفرهاد، نزارموسوی نیا،فریدالدین مولایی، پیمان شفیعی زاده،مونا جان محمدی، رکنی حائری زاده، ساتین غفاری وهادی هزاوه ای به نمایش گذاشته خواهد شد.

نمایشگاه باغ وحش از26 اردیبهشت ماه تا 6 خردادماه در گالری شیرین برپا خواهد شد. گالری شیرین درولنجک، کوچه هجدهم، شماره 9 واقع شده است.

انتهای پیام/320